Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Zielone kłamstwa. Czy greenwashing dotyczy Twojej firmy? Czytaj więcej

Mimo częściowych postępów w obszarze redukcji emisji dwutlenku węgla, zarządzania odpadami i promowania różnorodności, Leroy Merlin wciąż staje przed wyzwaniami, takimi jak osiągnięcie równowagi płci w kadrze wyższego szczebla  czy dalsze umacnianie etycznych standardów w łańcuchu wartości dostawców. 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak Leroy Merlin Polska redukuje emisje gazów cieplarnianych i rozwija gospodarkę cyrkularną?
  • Jak firma dba o dobrostan pracowników?
  • Jakie działania podejmuje Leroy Merlin w zakresie zarządzania organizacją?

Leroy Merlin Polska, dysponująca 78 sklepami i zatrudniająca ponad 12,5 tys. pracowników, podkreśla swoje zaangażowanie w odpowiedzialność społeczną i środowiskową. Firma dąży do równowagi między celami biznesowymi a korzyściami dla interesariuszy, co obejmuje nie tylko pracowników, klientów i partnerów biznesowych, ale również społeczności lokalne. Osiągnięcia spółki w aspektach: środowiska, ludzi i zarządzania zostały zaprezentowane w raporcie „Ludzie i środowisko” za rok 2023. 

Priorytetowe obszary działania Leroy Merlin Polska w ramach ESG, źródło: Raport Społecznej Odpowiedzialności LEROY MERLIN POLSKA

Środowisko

Leroy Merlin Polska podejmuje szereg działań mających na celu przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu. Firma wyznaczyła sobie priorytetowy cel, jakim jest  zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 50 proc. do 2035 r. (względem 2022 r.), a do 2050 r. dąży do osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej. Na pierwszy plan wysuwa się cel redukcji emisji o 66 proc. w zakresie własnym (spalanie paliw i zużycie zakupionej energii)  oraz o 10 proc. w łańcuchu wartości (transport, odpady, podróże) do 2026 r. W 2022 r. emisje w zakresie 3 (dotyczące śladu węglowego sprzedanych produktów) wyniosły 4 323 kt, a w 2023 r. spadły do 3 442 kt. Mimo skali redukcji, firma przewiduje, że do 2026 r. emisje wzrosną do poziomu 3 881 kt, co sugeruje konieczność dalszych działań optymalizacyjnych w celu ograniczenia śladu węglowego w przyszłości.

Firma podejmuje również inne inicjatywy środowiskowe, takie jak budowa instalacji fotowoltaicznych, oszczędzanie energii w sklepach i magazynach oraz stopniowe zastępowanie rozwiązań opartych na paliwach kopalnych technologiami zeroemisyjnymi. Ciekawym przykładem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju jest program ,,Oszczędny Dom”, oferujący produkty związane z termoizolacją, odnawialnymi źródłami energii oraz energooszczędnymi rozwiązaniami. 

Spółka dąży do usprawnienia zarządzania odpadami.  W 2023 r. poziom segregacji i recyklingu wyniósł 92 proc., a do 2026 r. spółka planuje osiągnąć poziom 94 proc. Ważnym krokiem na drodze ku realizacji tego celu było wyeliminowanie jednorazowych plastikowych toreb nienadających się do recyklingu w kasach i strefach sprzedaży. W sklepach zbierane i sortowane są zużyte odpady, takie jak sprzęt elektryczny, baterie, czy opakowania po produktach. Firma efektywnie wykorzystuje wodę, zbierając deszczówkę do podlewania roślin oraz stosuje kolektory słoneczne i oszczędne baterie w łazienkach.

Jednym z ciekawszych planów na przyszłość jest rozwój gospodarki cyrkularnej. Leroy Merlin wprowadza rozwiązania takie jak sprzedaż powystawowych i uszkodzonych produktów w niższych cenach oraz testowa wypożyczalnia narzędzi, która zostanie uruchomiona jeszcze w 2024 r. 

Społeczeństwo i pracownicy

Leroy Merlin Polska wdraża strategię #HumanFirst, która stawia człowieka w centrum swojej działalności. Celem firmy jest zapewnienie bezpiecznego i komfortowego środowiska pracy, które umożliwia rozwój zawodowy wszystkim pracownikom. Ważnym aspektem jest satysfakcja pracowników – w 2023 r. wskaźnik NPS (używany do mierzenia lojalności i satysfakcji pracowników) wyniósł 44, a celem na 2026 r. jest jego wzrost do poziomu 50. Wynik NPS na poziomie 44 oznacza, że różnica między osobami zadowolonymi a niezadowolonymi wynosi 44 punkty procentowe. Firma dąży do poprawy tego wskaźnika do poziomu 50,  co oznacza, że chce zwiększyć liczbę zadowolonych pracowników, zmniejszając tym samym liczbę niezadowolonych. Warto jednak podkreślić, że wciąż istnieje przestrzeń do poprawy w obszarze dobrostanu pracowników i udziału kobiet na stanowiskach zarządczych. W 2023 r. odsetek kobiet na stanowiskach menedżerskich wyniósł tylko 24 proc., ale celem spółki na 2026 r. jest osiągnięcie 26 proc. 

Pracownicy mogą dokonywać zgłoszeń przypadków naruszeń dotyczących m.in. dyskryminacji, korupcji, nierównego traktowania, konfliktu interesów, naruszenia przepisów prawa, wewnętrznych regulacji lub zawartych umów – takich skarg w 2023 r. było 77. 

Sieć sklepów budowlano-remontowych promuje też kulturę dzielenia się wynikami i współtworzenia miejsca pracy. W 2023 r. wprowadzono Kulturę Dzielenia Się, co pozwala na wcielenie pomysłów pracowników. W ubiegłym roku  pracownicy zgłosili 247 pomysłów: 81 proc. z nich zostało wdrożonych na poziomie sklepów, a co dziewiąty pomysł został wprowadzony również w całym regionie. Pracownicy mają też dostęp do szkoleń zawodowych i ogólnorozwojowych, w tym z umiejętności miękkich – na ten cel w zeszłym roku spółka wydała ponad 9 mln zł. 

Leroy Merlin kładzie nacisk się na różnorodność i inkluzywność. Organizacja zatrudnia 608 osób z niepełnosprawnościami, co stanowi jednak tylko 4,85 proc. wszystkich pracowników. Leroy Merlin dąży do tego, aby każdy pracownik miał równe szanse na rozwój, niezależnie od płci, wieku, wyznania czy zdolności fizycznych. 

Zarządzanie 

W myśl ładu korporacyjnego, spółka kładzie nacisk na poszanowanie praw człowieka i warunków pracy, oraz ochronę danych osobowych,  czego wymaga nie tylko od siebie, ale również od wszystkich swoich dostawców. Podstawowe zasady są zawarte w Kodeksie Odpowiedzialnych Zakupów i Kodeksie Postępowania Etycznego, a ich przestrzeganie monitorowane jest poprzez regularne audyty. Leroy Merlin współpracuje z dostawcami, którzy muszą spełniać wysokie standardy dotyczące praw człowieka i ochrony środowiska. Wymogi obejmują m.in.:

  • brak współpracy z dostawcami łamiącymi prawa człowieka;
  • obowiązkowe audyty socjalne dla nowych dostawców marek własnych;
  • odrzucanie produktów szkodliwych dla środowiska oraz audyty środowiskowe dla nowych dostawców;
  • eliminacja produktów mogących zaszkodzić środowisku, pracownikom lub klientom;
  • stosowanie drewna wyłącznie z certyfikowanych źródeł;
  • promowanie surowców o zmniejszonym śladzie węglowym, pochodzenia biologicznego lub z recyklingu.

Polityka antykorupcyjna Leroy Merlin Polska jasno definiuje zasady postępowania i identyfikuje działania, które mogą stanowić przypadki korupcji. Firma stosuje zasadę ,,zero tolerancji” wobec przyjmowania i oferowania korzyści materialnych oraz dba o przejrzystość działań lobbingowych, darowizn i sponsoringu. 
Cały raport dostępny jest na stronie: Raport Społecznej Odpowiedzialności LEROY MERLIN POLSKA

Marta Kubacka
Dziennikarka, copywriterka, autorka książki „Gra na giełdzie. Podręcznik początkującego inwestora”, właścicielka firmy Pracownia Smart. Ukończyła studia ekonomiczne na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz studia dziennikarskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się tekstach dotyczących branży nieruchomości, co zaowocowało licznymi publikacjami w ogólnopolskich serwisach i prasie. Jej pasja do pisania, solidne wykształcenie oraz bogate doświadczenie pozwoliły osiągnąć już wiele, ale wciąż ma apetyt na więcej.
NAPISZ DO NAS