Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Jak ESG wpłynie na Twój biznes? Omówienie Fit for 55, Green Claims, CSRD i Taksonomii UE Czytaj więcej

IKEA dzięki wprowadzeniu w sklepach i magazynach efektywnych energetycznie rozwiązań od 2010 r. zaoszczędziła ok. 66 mln EUR. Realizacja  strategii ESG z naciskiem na czynnik „E” to nie tylko skuteczna odpowiedź na rosnące wyzwania środowiskowe, ale również sposób na oszczędności, ułatwiony dostęp do kapitału i poprawę wizerunku marki. Wiele znanych firm, takich jak Żywiec Zdrój czy Johnson&Johnson, chwali się już swoimi osiągnięciami w tym zakresie.

Z artykułu dowiesz się:

  • W jaki sposób przedsiębiorstwa negatywnie oddziałują na środowisko? 
  • Które działania warto podejmować, aby troszczyć się o planetę? 
  • Jakie korzyści wynikają z uwzględniania w strategii przedsiębiorstwa czynników środowiskowych?

Firmy oddziałują na środowisko na wiele sposobów m.in. generując emisje gazów cieplarnianych, zanieczyszczając powietrze i wodę, zużywając zasoby naturalne oraz wytwarzając odpady. Sektor tekstylny jest jednym z bardziej problematycznych pod względem wpływu na środowisko – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Aby wyprodukować przeciętny bawełniany T-shirt, potrzeba 2,7 tys. l wody – tyle, co dorosły człowiek powinien wypijać przez 2,5 roku. 

Negatywny wpływ działalności wielu firm na środowisko jest faktem, ale istnieją realne możliwości jego zmniejszenia. Wdrożenie dobrych praktyk w tym obszarze, może pomóc nie tylko planecie, ale też firmie, pozwalając na osiągnięcie znacznych korzyści, w tym finansowych i wizerunkowych.

Oszczędności

Przedsiębiorcy często poszukują rozwiązań, które przyniosą oszczędności, a wdrażanie strategii ESG z obszaru środowiskowego może przynieść im upragnione rezultaty. Działania na rzecz  efektywniejszego zarządzania zasobami naturalnymi, takimi jak energia, woda czy surowce, generują oszczędności niemal natychmiast. Inwestycje w energooszczędne technologie nie tylko obniżają koszty produkcji w dłuższym okresie, ale także poprawiają rentowność firmy. Dobrym przykładem jest IKEA, która dzięki wprowadzeniu w sklepach i magazynach efektywnych energetycznie rozwiązań od 2010 r. zaoszczędziła ok. 66 mln EUR. Natomiast inteligentne technologie wdrożone w zakładzie Medycyny Innowacyjnej Xi’an przedsiębiorstwa Jonson&Jonson w ciągu 3 lat umożliwiły zwiększenie produktywności o 40 proc., zmniejszenie wskaźników niezgodności produktów o 60 proc. i kosztów operacyjnych o 24 proc., a także przyczyniły się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 26 proc. Jeśli oszczędności nie są wystarczającym impulsem do dostosowania się do nowych  regulacji, przedsiębiorstwa mogą być motywowane groźbą wysokich kar. Rządy wprowadzają coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony środowiska, zmuszając firmy do redukcji emisji gazów cieplarnianych, zużycia energii oraz odpadów. 

Niedostosowanie się do regulacji, może mieć konsekwencje finansowe. Ilustruje to przypadek Volkswagen AG.  Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska odkryła, że 482 tys. samochodów VW z silnikiem Diesla poruszających się po amerykańskich drogach emituje do 40 razy więcej toksycznych spalin, niż jest to dozwolone. Volkswagen przyznał później, że oszustwo dotyczyło 11 mln samochodów na całym świecie. Ostatecznie, w 2015 r. firma została ukarana grzywną w wysokości 18 mld USD.

Dostęp do kapitału

Organizacje postrzegają wydatki na rzecz wcielania zasad ESG w życie, jako inwestycję, która w krótkim okresie może pomóc zdobyć nowych kontrahentów i ułatwić dostęp do finansowania. Blisko 45 proc. firm przyznało, że spotkało się już z wymogiem przedstawienia kontrahentom sprawozdania dotyczącego śladu węglowego i zrównoważonego rozwoju, a 33 proc. przedsiębiorstw uważa, że będą tego od nich oczekiwały instytucje przyznające granty unijne – wynika z Raportu ESG przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS oraz firmą badawczą Quality Watch. Wdrażanie praktyk z zakresu ESG może więc zwiększyć atrakcyjność firmy, ułatwiając pozyskiwanie kapitału na dalszy rozwój. 

Lepszy wizerunek, większa lojalność

Klienci są coraz bardziej świadomi ekologicznie i wybierają firmy, które dbają o środowisko. Produkty oznaczone jako ekologiczne zyskują na popularności, a konsumenci są skłonni płacić za nie więcej, co potwierdza badanie przeprowadzone przez NielsenIQ i McKinsey.  Z raportu wynika też, że:

  • produkty zawierające deklaracje związane z ESG osiągnęły średnio 28-procentowy skumulowany wzrost w ciągu ostatnich pięciu lat, w porównaniu do 20 proc. dla produktów bez takich deklaracji.
  • produkty z odniesieniami do ESG miały przewagę o 1,7 pkt proc., biorąc pod uwagę średnioroczną stopę wzrostu.

Źródło: https://nielseniq.com/

Wdrażanie praktyk sprzyjających planecie może więc przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku firmy, co z kolei może zwiększyć lojalność klientów oraz przyciągnąć nowych. Przykładem jest firma Żywiec Zdrój, która w latach 2020-2022 wspólnie z Organizacją Odzysku Opakowań Rekopol zebrała i poddała recyklingowi taką samą ilość plastiku, jaką wprowadziła na rynek. Ponadto firma systematycznie zwiększa udział przetworzonego plastiku w swoich butelkach. Do 2025 r. ma on wynosić minimum 25 proc. Jednocześnie wszystkie opakowania Żywiec Zdrój w całości nadają się do recyklingu. Dzięki takim działaniom marka jest postrzegana przez konsumentów jako dbająca o środowisko i aktywnie przyczyniająca się do redukcji negatywnego wpływu plastiku na planetę.

Wdrażanie rozwiązań proekologicznych może obejmować również:

·         instalację paneli słonecznych,

·         modernizację procesów produkcyjnych,

·         recykling surowców, oraz

·         oszczędne gospodarowanie wodą i energią.

Firmy, które adaptują się do zmieniających się warunków klimatycznych, nawet jeśli przepisy prawa od nich tego jeszcze nie wymagają, są też lepiej przygotowane na przyszłe zagrożenia. Działania na rzecz środowiska  przede wszystkim  przyczyniają się do ochrony planety, ale nie tylko. Mogą przełożyć się także na oszczędności, łatwiejszy dostęp do kapitału, oraz budowanie zaufania wśród klientów i inwestorów.

Marta Kubacka
Dziennikarka, copywriterka, autorka książki „Gra na giełdzie. Podręcznik początkującego inwestora”, właścicielka firmy Pracownia Smart. Ukończyła studia ekonomiczne na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz studia dziennikarskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się tekstach dotyczących branży nieruchomości, co zaowocowało licznymi publikacjami w ogólnopolskich serwisach i prasie. Jej pasja do pisania, solidne wykształcenie oraz bogate doświadczenie pozwoliły osiągnąć już wiele, ale wciąż ma apetyt na więcej.
NAPISZ DO NAS