Każdy odbiorca energii w Polsce może bezkosztowo zmienić sprzedawcę prądu i to dowolną liczbę razy. Coraz więcej konsumentów korzysta z tego prawa – w pierwszym kwartale 2024 r. zdecydowało się na to ponad dwa razy więcej firm niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Z artykułu dowiesz się:
- Z jakich powodów odbiorcy energii decydują się na zmianę sprzedawcy?
- Jak zmienić sprzedawcę energii?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego sprzedawcy?
Ponad połowa odbiorców, którzy zdecydowali się na zmianę sprzedawcy prądu, zrobiła to ze względu na chęć obniżenia kosztów, wynika z badań portalu WysokieNapiecie.pl. Zmiana sprzedawcy to korzyść nie tylko dla konsumenta. Wzrost aktywności klientów motywuje firmy do walki o klienta, co wzmacnia konkurencyjność ofert. Szczególnie, że liczba sprzedawców rośnie – w Polsce jest ich już ponad 180 – a oprócz dużych, powszechnie znanych firm energetycznych, na rynku działa też wiele mniejszych podmiotów oferujących atrakcyjne warunki.
Liczba przeprowadzonych procedur rośnie
Jeszcze do niedawna niewielu odbiorców energii decydowało się na zmianę sprzedawcy prądu. W latach 2007-2019 jedynie 4 proc. wszystkich konsumentów zdecydowało się na tę procedurę, podaje WysokieNapiecie.pl. Niska popularność zmiany sprzedawcy wynikała m.in. z silnej pozycji największych firm energetycznych w Polsce i nieznajomości alternatyw wśród przedsiębiorców. Ponad jedna trzecia respondentów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez WysokieNapiecie.pl w 2019 r. wskazała, że nie potrafi ocenić, czy zmiana będzie dla nich korzystna.
Aktualne statystyki pokazują jednak, że świadomość odbiorców wzrosła. Większa dostępność konkurencyjnych ofert i rosnące ceny energii u dużych podmiotów przełożyły się na większe zainteresowanie zmianą sprzedawcy prądu, zwłaszcza wśród przedsiębiorstw. W pierwszym kwartale 2024 r. na ten krok zdecydowało się ponad 10 tys. firm, podczas gdy w tym samym okresie ubiegłego roku było ich zaledwie 4 tys., podkreśla Urząd Regulacji Energetyki.
Dlaczego warto zmienić sprzedawcę energii?
Sprzedawcy energii mają dużą swobodę w określaniu szczegółów umowy i cen energii, a te zmieniają się dynamicznie w zależności od sytuacji geopolitycznej, dostępności paliw kopalnych i działań konkurencji. Warunki zawarte w podpisanej lata temu umowie mogą nie być już tak atrakcyjne jak te, które sprzedawcy energii oferują obecnie. Zmiana sprzedawcy daje szansę na oszczędność lub otrzymanie dodatkowych usług w cenie, np. całodobowego wsparcia energetycznego. Ponadto takie działania zwiększają konkurencyjność ofert, sprawiając, że najwięksi gracze na rynku tracą dotychczasową silną pozycję i nie mogą już dyktować warunków. Wybór nowej oferty to też okazja, aby zrezygnować z tradycyjnych źródeł energii na rzecz tych odnawialnych. W ten sposób zyskuje nie tylko konsument, ale też środowisko. A za sprawą regulacji (np. unijnej dyrektywy CSRD) niektóre z firm są już prawnie zobligowane do wykazywania tego typu działań. Nawet jeśli obowiązek ten nie dotyczy jeszcze danej organizacji, warto wdrożyć takie rozwiązanie zanim będzie wymagane ono przez prawo.
Polski rynek energetyczny jest w trakcie istotnych zmian, które są odpowiedzią na wyzwania na poziomie krajowym, jak i europejskim. Rozwój OZE nie tylko przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, ale także zwiększa bezpieczeństwo energetyczne kraju, zmniejszając zależność od paliw kopalnych.
Zmiana sprzedawcy krok po kroku
Według ustawy Prawo energetyczne procedura zmiany sprzedawcy powinna trwać nie więcej niż 30 dni przy pierwszej zmianie, a w przypadku następnych maksymalnie 14 dni. Aby proces przebiegał sprawnie, należy się do niego przygotować.
Na początek warto przejrzeć dokumenty i faktury otrzymywane od dotychczasowego sprzedawcy. Szczególną uwagę powinny zwrócić:
- okres wypowiedzenia,
- ewentualne kary umowne za wcześniejsze zerwanie umowy,
- dotychczasowa cena za 1 kWh i opłaty dodatkowe,
- średnie roczne zużycie i szacowane zapotrzebowanie energetyczne.
Dzięki weryfikacji tych aspektów można porównywać oferty i znaleźć taką, która będzie najkorzystniejsza. W internecie dostępne są kalkulatory, które ułatwią to zadanie. Warto wybrać sprzedawcę, który po przeanalizowaniu sytuacji i profilu działalności klienta zaproponuje rozwiązania i ofertę dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb. Taką usługę proponuje właśnie Ekovoltis, tu dopisz czym się zajmują.
Po wyborze nowego podmiotu odbiorca musi zdecydować, czy dalsze etapy zmiany sprzedawcy będzie przeprowadzał za jego pośrednictwem, czy samodzielnie.
W przypadku samodzielnego działania kroki wyglądają następująco:
- Wypowiedzenie dotychczasowej umowy. Okres wypowiedzenia w przypadku przedsiębiorstw najczęściej trwa jeden lub trzy miesiące. Większość sprzedawców wymaga złożenia pisemnego wypowiedzenia, a ich wzory dostępne są na stronie internetowej. W tym czasie należy też zawrzeć umowę z nowym sprzedawcą.
- Powiadomienie dystrybutora. Czyli firmy, która dostarcza energię, dba o prawidłowość jej przesyłu i konserwację sieci. To od niej sprzedawca odkupuje energię, aby sprzedać ją odbiorcom. O zmianie sprzedawcy można powiadomić dostawcę np. za pomocą formularza na jego stronie internetowej. Jeśli sprzedawca i dystrybutor to dwa różne podmioty, odbiorca otrzymuje dwa odrębne rachunki. Aby tego uniknąć, należy podpisać umowę kompleksową. Dzięki niej odbiorca rozlicza się tylko ze sprzedawcą, który w jego imieniu reguluje należność u dostawcy.
- Rozliczenie się z dotychczasowym sprzedawcą na podstawie odczytu licznika. Urządzenie może wymagać zmiany albo przeprogramowania, aby móc odbierać energię od nowego sprzedawcy.
Zadań do realizacji przy zmianie sprzedawcy jest sporo i mogą być czasochłonne. Jednak odbiorca końcowy nie musi robić tego sam. W przypadku skorzystania z pośrednictwa nowego sprzedawcy, podejmuje on powyższe kroki w imieniu klienta na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Obie spółki przeprowadzają cały proces zmiany między sobą, bez konieczności angażowania odbiorcy.
Warto pamiętać, że korzystna stawka cenowa to tylko jedno z kryteriów, którym należy się kierować przy wyborze sprzedawcy. Urząd Regulacji Energetyki zwraca uwagę, że dokładne zapoznanie się z ofertą i umową, a także prośba o wyjaśnienie niejasnych zapisów pozwolą uchronić się przed niespodziewanymi warunkami lub kosztami.