Krzyżyk zamykający popup

Firmy z branży spożywczej podejmują coraz więcej działań na rzecz ochrony środowiska. redukcja plastiku w opakowaniach, obniżenie emisji gazów cieplarnianych oraz wdrażanie systemów gospodarki o obiegu zamkniętym. Poznaj najważniejsze praktyki, dzięki którym sektor spożywczy w Polsce staje się coraz bardziej przyjazny środowisku. 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie działania podejmują firmy z branży spożywczej, by ograniczyć wykorzystanie plastiku i promować recykling?
  • Jak sektor spożywczy dąży do dekarbonizacji i oszczędzania wody?
  • Jak zrównoważone uprawy zmieniają produkcję spożywczą w Polsce?

Sektor spożywczy coraz mocniej stawia na ekologię, odpowiadając na rosnące oczekiwania konsumentów, którzy szukają zdrowszych, bardziej przyjaznych środowisku produktów. Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. W odpowiedzi na te preferencje, firmy dostosowują swoje produkty do wymogów zrównoważonego rozwoju, a także intensywnie pracują nad zmniejszeniem śladu węglowego oraz minimalizacją wykorzystania plastiku w opakowaniach.  Biorąc pod uwagę te trendy, eksperci Banku Ochrony Środowiska wskazali w opracowaniu Zasady zrównoważonego finansowania – Przewodnik dla MŚP priorytetowe działania w zakresie ochrony środowiska, które mogą podjąć firmy z branży spożywczej. 

Źródło: Zasady zrównoważonego finansowania – Przewodnik dla MŚP

Mniej plastiku i więcej recyklingu w opakowaniach

Branża spożywcza zmienia podejście do opakowań, koncentrując się na redukcji tych jednorazowych z plastiku. Coraz powszechniej wprowadzane są opakowania biodegradowalne i wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, co odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów.  Aż 47 proc. polskich konsumentów twierdzi, że stosowanie opakowań z recyklingu oraz wykorzystanie opakowań z papieru i tektury to najważniejsze czynniki wpływające na postrzeganie marki jako tej, która działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, co pokazuje badanie Smurfit Kappa. Dla przedsiębiorstw ważne są również unijne wymogi. Szczególnym impulsem do zmian była tzw. „plastikowa” dyrektywa UE, która prawnie wymaga eliminacji jednorazowych produktów z plastiku, takich jak sztućce czy kubki. W Polsce regulacje te weszły w życie z początkiem 2024 r.  na mocy ustawy SUP, która nakłada dodatkowe opłaty na określone artykuły jednorazowego użytku. Równolegle do ograniczenia plastiku, firmy spożywcze coraz częściej przyjmują zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, której istotą jest ponowne wykorzystanie surowców i tym samym ograniczenie odpadów. W praktyce oznacza to nie tylko przetwarzanie zużytych opakowań, ale również rozwój systemów zwrotu butelek. To podejście ma dodatkową korzyść – daje firmom możliwość tworzenia bardziej przyjaznych środowisku procesów produkcyjnych i oferowania produktów, które mogą wyróżniać się na rynku ekologiczną odpowiedzialnością.

Dekarbonizacja i mniejsze zużycie wody

Sektor spożywczy coraz śmielej podejmuje działania zmierzające do ograniczenia swojego wpływu na środowisko, redukując emisje gazów cieplarnianych. Wiele firm wdraża technologie minimalizujące ślad węglowy w procesach produkcyjnych i mierzy swoje emisje gazów cieplarnianych. Emisje bezpośrednie (Zakres 1 i 2) monitoruje aż 90 proc. liderów zrównoważonego rozwoju w branży rolno-spożywczej, choć emisje pośrednie (Zakres 3), wynikające z łańcuchów dostaw, mierzy jedynie 55 proc. badanych firm. Co więcej, pomiar pośrednich emisji opiera się tylko na danych statystycznych, a nie bezpośrednich informacjach od dostawców – wynika z ankiety Polskiego Stowarzyszenia Zrównoważonego Rolnictwa i Żywności oraz Accenture z początku 2024 r. Transformacja w kierunku dekarbonizacji obejmuje także modernizację linii produkcyjnych, optymalizację transportu i wdrażanie odnawialnych źródeł energii, takich jak energia słoneczna czy wiatrowa. Dążenie do zmniejszenia zużycia surowców to przede wszystkim działania na rzecz ograniczenia zużycia wody – jednego z najistotniejszych zasobów w produkcji spożywczej. Firmy wdrażają nowoczesne technologie umożliwiające jej wielokrotne wykorzystanie w cyklach produkcyjnych. Przykładem jest fabryka Wienerberger, która zastosowała już zamknięty obieg wody, skutecznie redukując jej zużycie i minimalizując swój wpływ na środowisko.

Ograniczenie degradacji gleby 

Produkcja żywności nieodłącznie wiąże się z wylesianiem i degradacją gleby, co wyczerpuje zasoby naturalne, a także prowadzi do emisji dwutlenku węgla. Branża spożywcza jest odpowiedzialna za około jedną trzecią globalnych emisji, biorąc pod uwagę cały łańcuch produkcji, przetwarzania i pakowania żywności – wynika z danych ONZ. W odpowiedzi na te wyzwania, rolnictwo regeneratywne staje się znakomitym narzędziem do poprawy jakości gleb, a jednocześnie zmniejszania śladu węglowego, ponieważ ogranicza emisję dwutlenku węgla poprzez jego magazynowanie w glebie. Odpowiednie praktyki mogą „wchłonąć” do 2 ton dwutlenku węgla na hektar rocznie, podkreśla Anna Danylczenko z Fundacji Grunt od Nowa. Dodatkowo, przy zawartości 1 proc. próchnicy w glebie możliwe jest zgromadzenie aż 150 tys. litrów dodatkowej wody na hektar. Dzięki temu uprawy są bardziej odporne na susze, co prowadzi do lepszego plonowania oraz zmniejszenia erozji i degradacji gleby. Dzięki wdrożeniu tej metody producenci żywności mogą  też oszczędzić na nawozach i ochronie chemicznej. Już teraz część firm decyduje się wyłącznie na surowce z certyfikowanych, ekologicznych źródeł, wykorzystujących rolnictwo regeneratywne, co podkreśla ich zaangażowanie w ochronę środowiska. Do 2025 r. niemal połowa surowców używanych w polskiej produkcji spożywczej będzie pochodzić z upraw zrównoważonych lub ekologicznych – wynika z raportu Moment zwrotny w branży spożywczej przygotowanego przez Accenture Research dla Polskiego Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego „ASAP”.

Branża spożywcza zmierza w dobrym kierunku, wdrażając rozwiązania przyjazne dla środowiska. Wyzwaniem mogą być jednak dodatkowe nakłady inwestycyjne, konieczne do dostosowania produkcji do wymogów zrównoważonego rozwoju.

Zespół_Akademia ESG_Marta Kubacka
Dziennikarka, copywriterka, autorka książki „Gra na giełdzie. Podręcznik początkującego inwestora”, właścicielka firmy Pracownia Smart. Ukończyła studia ekonomiczne na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz studia dziennikarskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się tekstach dotyczących branży nieruchomości, co zaowocowało licznymi publikacjami w ogólnopolskich serwisach i prasie. Jej pasja do pisania, solidne wykształcenie oraz bogate doświadczenie pozwoliły osiągnąć już wiele, ale wciąż ma apetyt na więcej. E-mail: m.kubacka@akademiaesg.pl
Napisz do nas