Zrównoważony rozwój przestaje być tylko ambicją, a staje się koniecznością. Inwestorzy i klienci coraz uważniej przyglądają się działaniom firm w zakresie ESG. Już nie wystarczy deklarować odpowiedzialności – trzeba ją udowodnić i wpisać w strategię przedsiębiorstwa. Spełnienie rynkowych oczekiwań i realizacja założonych celów biznesowych wymaga odpowiedniego podejścia do działalności firmy, by utrzymała swą konkurencyjność na rynku.
Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego proaktywna postawa zarządów jest ważna w realizacji celów ESG?
- Jak cele ESG mogą przenikać strategię biznesową, gdy są wspierane przez najwyższy szczebel organizacyjny?
ESG musi dziś stać się realnym filarem strategii, a nie jedynie formalnym zobowiązaniem. W 2024 r. 22 proc. polskich firm mogło zadeklarować, że posiada już strategię ESG, a 26 proc. było na etapie jej planowania, wynika z raportu „ESG w polskich organizacjach” ManpowerGroup.
Aby strategia mogła zostać skutecznie wdrożona, działania związane ze zrównoważonym rozwojem nie mogą skupiać się wokół jednej osoby, na której barki włożona zostanie odpowiedzialność za zmiany w organizacji. Dużą rolę w zmianach odgrywa zarząd.
Rola zarządu w podejmowaniu decyzji ESG jest decydująca
Gdy ESG staje na szczycie priorytetów zarządu, przenika całą strategię biznesową, zamiast funkcjonować jako dodatek do głównych działań firmy. Przedsiębiorstwa, w których kierownictwo traktuje zrównoważony rozwój jako fundament decyzji biznesowych, szybciej wdrażają realne zmiany – od wyboru dostawców po modele inwestycyjne.
Od celów sprzedażowych do celów zrównoważonego rozwoju
Opisane podejście zmienia również sposób definiowania sukcesu w biznesie. Jeszcze niedawno dominowało wyłącznie myślenie skoncentrowane na wynikach i maksymalizacji zysków. Dziś, choć cele sprzedażowe są koniecznie do osiągnięcia, coraz więcej firm dostrzega, że długoterminowa stabilność wymaga uwzględnienia aspektów ESG. Firmy zaczynają więc wdrażać rozwiązania, które pozwalają realizować oba założenia jednocześnie.
Mechanizmy łączące cele biznesowe z ESG przyjmują różne formy. Firmy coraz częściej wprowadzają zmiany w zakresie produktów. Sięgają po bardziej ekologiczne, często biodegradowalne opakowania czy zamieniają plastik na szkło. Szukają też możliwości w technologiach, np. stosując energooszczędne rozwiązania, jak panele fotowoltaiczne na dachach fabryk czy montaż pomp ciepła, które swoim działaniem wpływają na zmniejszenie śladu węglowego. Optymalizacja procesów operacyjnych pod kątem efektywności energetycznej czy gospodarki obiegu zamkniętego obniża koszty, ale i zwiększa odporność organizacji na zmiany regulacyjne.
Ważne partnerstwa, ale i certyfikaty
Wartościowe stają się też relacje ze sprawdzonymi partnerami biznesowymi. Współpraca i kontrakty z odpowiedzialnymi dostawcami, którzy przestrzegają standardów ESG, wzmacniają reputację firmy, a jednocześnie zmniejsza ryzyko związane z łańcuchem dostaw.
Firmy, które chcą realnie wdrażać w swoje działania zasady zrównoważonego rozwoju, coraz częściej sięgają po certyfikaty i standardy, które potwierdzają ich działania. Certyfikat B Corp (B Corporation) jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dokumentów potwierdzających zaangażowanie biznesu w zrównoważony rozwój. Z kolei Science Based Targets (SBTi) to inicjatywa wyznaczająca standardy redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z najnowszą wiedzą naukową i celami Porozumienia Paryskiego. Firmy, które chcą uzyskać zatwierdzenie swoich celów klimatycznych w ramach SBTi, muszą przedstawić konkretne plany redukcji emisji, które są zgodne z wytycznymi ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C lub 2°C w porównaniu z poziomami sprzed epoki przemysłowej.
Te tytuły to nie tylko prestiżowe odznaczenia. To dowody na to, że przedsiębiorstwo traktuje ESG jako integralny element swojej strategii. Coraz większa liczba kontrahentów i inwestorów oczekuje takich potwierdzeń, a w niektórych branżach ich brak może oznaczać utratę szans biznesowych.
To nie są tylko idee. Firmy już działają w ten sposób
Jednym z przykładów przedsiębiorstw traktujących zrównoważony rozwój jako fundament działalności jest Mustela. To marka kosmetyczna produkująca kosmetyki dla kobiet w ciąży i połogu oraz dla dzieci. Działania firmy są w dużej mierze skoncentrowane na zrównoważonym rozwoju. Mustela posiada wspomniany już certyfikat B Corp. Aby spełnić jego wymagania, konsekwentnie wdraża rozwiązania ograniczające wpływ na środowisko.
Strategia firmy nie kończy się jednak na aspektach środowiskowych. Ważnym elementem jej podejścia jest również transparentność – firma regularnie publikuje raporty dotyczące swoich postępów w realizacji celów ESG i organizuje spotkania z interesariuszami w tym zakresie.
– Naszym celem jest osiągnięcie ambitnych założeń roadmapy 2030-2040, dlatego tak ważna jest dla nas ścisła współpraca z partnerami biznesowymi i klientami. Chcemy, by zmiany, które wdrażamy, były trwałe i realnie wpływały na poprawę środowiska oraz jakość życia – dodaje Jakub Puzicki z firmy Mustela.
Firmy, które traktują ESG jako integralny element strategii, nie tylko odpowiadają na oczekiwania rynku. Budują także długoterminową przewagę konkurencyjną. W ten sposób nie muszą kierować się tylko i wyłącznie czynnikami finansowymi – w ich przypadku to odpowiedzialność staje się walutą. W długiej perspektywie zrównoważone rozwiązania to nie koszt, lecz inwestycja w przyszłość.
Czytaj także: