Udział samochodów w pełni elektrycznych w rynku nowych pojazdów osobowych w Polsce wynosi ok. 3 proc., co daje 3. miejsce od końca w UE – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. W tym roku po raz pierwszy w ujęciu rocznym spadła sprzedaż elektryków.
Obecny udział samochodów całkowicie elektrycznych na rynku nowych pojazdów osobowych wynosi ok. 3 proc., co plasuje nas na 3. miejscu od końca w UE. Ponadto, po raz pierwszy w historii sprzedaż zarówno osobowych, jak i dostawczych BEV spadła rok do roku – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności ,,Polish EV Outlook”.
PSNM wskazuje w raporcie, że poważnym problemem nadal pozostaje niewystarczające tempo rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania, mimo że rok 2024 jest rekordowy pod względem liczby nowo zainstalowanych ładowarek. W ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku uruchomiono ok. 930 szybkich punktów DC – ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. Łączna moc punktów ładowania wzrosła o prawie 1/3, do ok. 300 MW. PSNM podkreśla jednak, że odnotowany w tym roku rekord to wyłącznie zasługa branży, która stale zwiększa skalę inwestycji, mimo braku odpowiedniego wsparcia systemowego ze strony administracji publicznej.
Czytaj także: Ładowarki do samochodów elektrycznych wyzwaniem dla elektromobilności
W opinii Stowarzyszenia, jeśli zmiany regulacyjne przyspieszające rozbudowę infrastruktury zostaną wprowadzone w ciągu najbliższych sześciu miesięcy w korelacji z zapowiedzianym przez NFOŚiGW systemem subsydiów, liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania może w 2026 r. wzrosnąć do niemal 9 tys. W scenariuszu stowarzyszenia uwzględniającym również kontynuację programu ,,Mój elektryk” do 2030 r. rynkowy udział osobowych pojazdów BEV w Polsce może wzrosnąć do prawie 20 proc. rynku nowych pojazdów.
Źródło: PAP