Krzyżyk zamykający popup

Udział samochodów w pełni elektrycznych w rynku nowych pojazdów osobowych w Polsce wynosi ok. 3 proc., co daje 3. miejsce od końca w UE – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. W tym roku po raz pierwszy w ujęciu rocznym spadła sprzedaż elektryków.

Obecny udział samochodów całkowicie elektrycznych na rynku nowych pojazdów osobowych wynosi ok. 3 proc., co plasuje nas na 3. miejscu od końca w UE. Ponadto, po raz pierwszy w historii sprzedaż zarówno osobowych, jak i dostawczych BEV spadła rok do roku – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności ,,Polish EV Outlook”.

Jednocześnie administracja centralna prawdopodobnie planuje zastąpić skuteczny program „Mój elektryk instrumentem wsparciao którym już teraz wiemyże nie przyniesie spodziewanych efektów rynkowych. Nie będzie mogła z niego skorzystać nawet połowa potencjalnych beneficjentów. W takich okolicznościach trudno o przesadny optymizm. Mimo to zakładamy, że rynek elektromobilności powróci na ścieżkę wzrostu już w 2025 r. Będzie to jednak przede wszystkim konsekwencja rozporządzenia 2019/631 nakładającego nowe cele emisyjne na koncerny motoryzacyjne

Aleksander Rajch

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

PSNM wskazuje w raporcie, że poważnym problemem nadal pozostaje niewystarczające tempo rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowaniamimo że rok 2024 jest rekordowy pod względem liczby nowo zainstalowanych ładowarek. W ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku uruchomiono ok. 930 szybkich punktów DC – ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. Łączna moc punktów ładowania wzrosła o prawie 1/3, do ok. 300 MW. PSNM podkreśla jednak, że odnotowany w tym roku rekord to wyłącznie zasługa branży, która stale zwiększa skalę inwestycji, mimo braku odpowiedniego wsparcia systemowego ze strony administracji publicznej.

Czytaj także: Ładowarki do samochodów elektrycznych wyzwaniem dla elektromobilności

W opinii Stowarzyszenia, jeśli zmiany regulacyjne przyspieszające rozbudowę infrastruktury zostaną wprowadzone w ciągu najbliższych sześciu miesięcy w korelacji z zapowiedzianym przez NFOŚiGW systemem subsydiów, liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania może w 2026 rwzrosnąć do niemal 9 tys. W scenariuszu stowarzyszenia uwzględniającym również kontynuację programu ,,Mój elektryk” do 2030 r. rynkowy udział osobowych pojazdów BEV w Polsce może wzrosnąć do prawie 20 proc. rynku nowych pojazdów.

Wiele rozstrzygnie się już jednak w najbliższych miesiącach. Podejście koncernów motoryzacyjnych do elektromobilności zmieni się o 180 stopni w związku z nowymi celami redukcji emisji. Aby wypełnić obowiązki będą musiały sprzedawać zdecydowanie więcej „elektryków” niż do tej pory. Istnieje poważne ryzyko, że koncerny będą traktować polski rynek jako miejsce zbytu pojazdów spalinowych na które, w związku z nowymi normami, gwałtowanie spadnie popyt w państwach wspierających elektromobilność znacznie efektywniej niż Polska. To oznacza, że sektor e-mobility w naszym kraju na dłuższy czas może znaleźć się w fazie stagnacji

Maciej Mazur

Poslkie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

Źródło: PAP

Zespół_Akademia ESG_Aleksandra Łukaszewicz
Redaktor Naczelna Akademii ESG – największej w Polsce bazy wiedzy o ESG. Inspirujemy do wdrażania zrównoważonych praktyk, stając się miejscem pierwszego wyboru dla każdego, szukającego najlepiej przygotowanych informacji na temat ESG. E-mail: a.lukaszewicz@akademiaesg.pl
Napisz do nas