Krzyżyk zamykający popup

39 proc. badanych Polaków twierdzi, że łatwiej jest kupić taniej nową rzecz niż naprawić starą, a 33 proc. uważa, że jest za mało serwisów naprawczych, pokazują badania Stena Recycling. Jednak zainteresowanie konsumentów działaniami firm na rzecz zrównoważonego rozwoju wzrosło w ciągu ostatnich pięciu lat.

W raporcie z badania Circular Voice przedstawiono analizę zachowań i poglądów konsumentów dotyczących zrównoważonego rozwoju z różnych perspektyw. Zaufanie klientów do informacji na ten temat przekazywanych przez przedsiębiorstwa informacji spada. Poprawa w zakresie sposobu komunikowania się firm może dać im znaczące korzyści, zauważają autorzy dokumentu.

Konsumentom brakuje informacji, które produkty i usługi są zrównoważone

Zainteresowanie konsumentów komunikacją firm na temat działań z zakresu zrównoważonego rozwoju i inicjatyw środowiskowych znacznie wzrosło w ciągu ostatnich pięciu lat, wynika z badania Circular Voice przeprowadzonego przez Stena Recycling. Z takim stwierdzeniem zgodziła się ponad połowa respondentów. Jednocześnie co trzeci badany coraz mniej ufa przekazywanym przez firmy informacjom, także w zakresie środowiska i zrównoważonego rozwoju. Spadek zaufania był najbardziej widoczny w Szwecji (39 proc.), Finlandii i Danii (po 36 proc.). Ponad 50 proc. respondentów uważa również, że ​​firmy informują o swoich wysiłkach w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju z powodów wizerunkowych i marketingowych, aby osiągnąć wyższą sprzedaż. Tylko co piąty postrzega tę komunikację jako autentyczną chęć wprowadzenia zmian. Najbardziej sceptyczni są konsumenci z Polski – jedynie 15 proc. uważa, że dane przekazywane przez przedsiębiorstwa odzwierciedlają chęć prawdziwego dokonania zmian. Jednocześnie prawie połowa badanych Polaków wyznała, że dla nich też ważne jest, aby poprawić swój wizerunek poprzez zrobienie czegoś dobrego dla środowiska. Pomimo deklaracji prośrodowiskowego działania, 44 proc. respondentów przyznaje się do wyrzucania produktów, bo taniej jest kupić nowe.

Choć konsumenci chcą podejmować bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska decyzje, dostrzegają kilka przeszkód. Główną barierą, na którą wskazuje 52 proc., jest cena, przy czym jedna trzecia badanych wyraża też wątpliwości, czy produkt lub usługa jest naprawdę zrównoważona, również ze względu na brak informacji. Respondenci odpowiadali też na pytanie, kto według nich jest odpowiedzialny za osiągnięcie celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. 39 proc. wskazało, że ​​wszyscy dzielą się odpowiedzialnością. Na następnych miejscach znaleźli się politycy (19 proc.), firmy (12 proc.) i konsumenci (8 proc.). 5 proc. uważa, że ​​nikt nie jest odpowiedzialny, ponieważ i tak nie ma żadnych możliwości zmiany.

Aby przejść transformację na gospodarkę obiegu zamkniętego i zbudować zrównoważoną przyszłość musimy zrozumieć dzisiejszych konsumentów, a właśnie to miało na celu przeprowadzenie badania, zaznaczają autorzy raportu.

Pełny raport dostępny pod linkiem Circular Voice 2024.

Zespół_Akademia ESG_Beata Połetek
Zawodowo od kilku lat związana z marketingiem i copywritingiem. Tworzy głównie teksty informacyjne, popularnonaukowe, w tym artykuły blogowe z zakresu ekologii, dobrostanu psychospołecznego i relacji rozwoju technologicznego z naturą. Prywatnie miłośniczka książek, zwłaszcza literatury faktu. E-mail: b.poletek@akademiaesg.pl
Napisz do nas