Prawie 90 proc. polskich talentów twierdzi, że praca, którą wykonuje jest znacząca i ma cel. Pracownicy w Polsce deklarują także większe poczucie satysfakcji zawodowej, stabilności w organizacji oraz wellbeingu niż pracownicy na świecie ogółem, wynika z najnowszego raportu ManpowerGroup.
Wskaźnik Talent Barometer dla naszego kraju, będący nowym narzędziem służącym do pomiaru dobrostanu, satysfakcji z pracy, ale też poczucia pewności siebie pracowników na całym świecie, badający dwanaście unikalnych punktów odnoszących się do samopoczucia talentów, wyniósł bowiem 69 proc.. Jest to wynik o 2 punkty procentowe wyższy, od wyniku globalnego – 67 proc.
– Nieustannie ewoluujący rynek stawia wiele wyzwań zarówno przed pracownikami, managerami, jak i organizacjami. Jesteśmy w bardzo ciekawym momencie, bowiem z jednej strony mieszają się w zespołach przedstawiciele różnych pokoleń, wiele firm wraca w większym niż dotychczas wymiarze do biur, a sporo branż przechodzi pewne perturbacje. Z drugiej jednak strony coraz więcej mówi się o zdrowiu psychicznym, potrzebie elastyczności jaką zyskały talenty w miejscach pracy, wellbeingu, potrzebach rozwojowych czy upskillingowych, reskillingu, wykorzystywaniu AI – mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce i dodaje, że właśnie dlatego tak ważne jest to, by stale monitorować nastroje zespołów, ich potrzeby, to jak czują się nie tylko w zespole, ale także „sami ze sobą” w miejscu, w którym aktualnie się znajdują.
9 na 10 osób w Polsce czuje, że praca, którą wykonuje ma cel
Według analizy, jedynie 38 proc. zatrudnionych osób w Polsce każdego dnia odczuwa niewielki stres związany z pracą lub nie odczuwa go wcale – najwyższy poziom codziennego niepokoju (49 proc.) deklarują przedstawiciele nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej, podobnie jak pracownicy fizyczni (66 proc.) oraz biurowi (65 proc.). Natomiast najniższy wskaźnik stresu zanotowali przedstawiciele branży IT (28 proc.), jak również mężczyźni z generacji X (30 proc.).
Większość, bo aż 87 proc. polskich talentów twierdzi, że praca, którą wykonuje jest znacząca i ma cel, z czego aż 94 proc. talentów działających w sektorze energetyki i usług komunalnych zgadza się z tym twierdzeniem. Do podobnych wniosków doszli również specjaliści (95 proc.) oraz średnia kadra managerska (89 proc.). W najmniejszym stopniu sens i cel zawodowy odnajdują pracownicy dóbr i usług konsumenckich.
Jak podkreśla dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce, poczucie, że wykonywana przez nas codzienna praca ma sens, czy wspólne dla talentów i firmy wartości to ważne aspekty.
Aż 78 proc. zatrudnionych w organizacjach nad Wisłą osób uważa, że wyznaje podobne wartości do organizacji, w której jest zatrudniona. Patrząc na dane dotyczące pokoleń na rynku pracy, to aż 93 proc. kobiet generacji baby boomers zgadza się z tym twierdzeniem, podobnie jak 99 proc. przedstawicieli branży finansów i nieruchomości.
6 na 10 polskich pracowników jest zadowolonych z obecnej pracy
Jak wskazuje ManpowerGroup, tylko nieco ponad połowa (55 proc.) talentów nad Wisłą czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Wskaźnik ten jest niższy wśród przedstawicieli transportu, logistyki i motoryzacji (45 proc.) oraz pracowników fizycznych (46 proc.). Najwyższą satysfakcję z codziennych zadań odczuwają natomiast mężczyźni pokolenia baby boomers (88 proc.), jak również talenty sektora energetyki i usług komunalnych (75 proc.).
Jakie zaufanie mają Polacy do swojego managera w kwestii obranej ścieżki rozwoju kariery? 6 na 10 respondentów odpowiedziało, że ufa swojemu przełożonemu w tym obszarze, podobnie jak 69 proc. przedstawicieli średniej kadry managerskiej.
ManpowerGroup sprawdziło też jak pewnie czują się pracownicy w kwestii tego, czy znajdą nową pracę w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Okazuje się, że 61 proc. respondentów jest tego pewnych lub umiarkowanie pewnych. Najśmielej czują się w tym obszarze talenty IT (71% proc., specjaliści (69 proc.), a także 63 proc. kobiet generacji X.