Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Zielone kłamstwa. Czy greenwashing dotyczy Twojej firmy? Czytaj więcej

Prawie 90 proc. polskich talentów twierdzi, że praca, którą wykonuje jest znacząca i ma cel. Pracownicy w Polsce deklarują także większe poczucie satysfakcji zawodowej, stabilności w organizacji oraz wellbeingu niż pracownicy na świecie ogółem, wynika z najnowszego raportu ManpowerGroup.

Wskaźnik Talent Barometer dla naszego kraju, będący nowym narzędziem służącym do pomiaru dobrostanu, satysfakcji z pracy, ale też poczucia pewności siebie pracowników na całym świecie, badający dwanaście unikalnych punktów odnoszących się do samopoczucia talentów, wyniósł bowiem 69 proc.. Jest to wynik o 2 punkty procentowe wyższy, od wyniku globalnego – 67 proc.  

– Nieustannie ewoluujący rynek stawia wiele wyzwań zarówno przed pracownikami, managerami, jak i organizacjami. Jesteśmy w bardzo ciekawym momencie, bowiem z jednej strony mieszają się w zespołach przedstawiciele różnych pokoleń, wiele firm wraca w większym niż dotychczas wymiarze do biur, a sporo branż przechodzi pewne perturbacje. Z drugiej jednak strony coraz więcej mówi się o zdrowiu psychicznym, potrzebie elastyczności jaką zyskały talenty w miejscach pracy, wellbeingu, potrzebach rozwojowych czy upskillingowych, reskillingu, wykorzystywaniu AI – mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce i dodaje, że właśnie dlatego tak ważne jest to, by stale monitorować nastroje zespołów, ich potrzeby, to jak czują się nie tylko w zespole, ale także „sami ze sobą” w miejscu, w którym aktualnie się znajdują.

9 na 10 osób w Polsce czuje, że praca, którą wykonuje ma cel

Według analizy, jedynie 38 proc. zatrudnionych osób w Polsce każdego dnia odczuwa niewielki stres związany z pracą lub nie odczuwa go wcale – najwyższy poziom codziennego niepokoju (49 proc.) deklarują przedstawiciele nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej, podobnie jak pracownicy fizyczni (66 proc.) oraz biurowi (65 proc.). Natomiast najniższy wskaźnik stresu zanotowali przedstawiciele branży IT (28 proc.), jak również mężczyźni z generacji X (30 proc.).

Większość, bo aż 87 proc. polskich talentów twierdzi, że praca, którą wykonuje jest znacząca i ma cel, z czego aż 94 proc. talentów działających w sektorze energetyki i usług komunalnych zgadza się z tym twierdzeniem. Do podobnych wniosków doszli również specjaliści (95 proc.) oraz średnia kadra managerska (89 proc.). W najmniejszym stopniu sens i cel zawodowy odnajdują pracownicy dóbr i usług konsumenckich.

Jak podkreśla dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce, poczucie, że wykonywana przez nas codzienna praca ma sens, czy wspólne dla talentów i firmy wartości to ważne aspekty.

Dane pokazują, że wskaźnik wellbeingu dla polskich organizacji jest wyższy o 4 punkty procentowe od średniej globalnej. To świadczy o dobrym samopoczuciu pracowników w organizacjach. Patrząc natomiast na wskaźniki dotyczące zadowolenia z wykonywanej pracy można stwierdzić, że tutaj mamy nieco więcej do zrobienia. Wiele zmian zachodzących na rynku, nieustanne ekonomiczno-gospodarcze wichry mające niebagatelny wpływ na niemal każdą branżę nie wzmacniają niestety poczucia stabilności, co jest oczywiście zrozumiałe

Tomasz Walenczak

dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce

Aż 78 proc. zatrudnionych w organizacjach nad Wisłą osób uważa, że wyznaje podobne wartości do organizacji, w której jest zatrudniona. Patrząc na dane dotyczące pokoleń na rynku pracy, to aż 93 proc. kobiet generacji baby boomers zgadza się z tym twierdzeniem, podobnie jak 99 proc. przedstawicieli branży finansów i nieruchomości.

6 na 10 polskich pracowników jest zadowolonych z obecnej pracy

Jak wskazuje ManpowerGroup, tylko nieco ponad połowa (55 proc.) talentów nad Wisłą czuje satysfakcję z wykonywanej pracy i nie planuje zmian zawodowych w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Wskaźnik ten jest niższy wśród przedstawicieli transportu, logistyki i motoryzacji (45 proc.) oraz pracowników fizycznych (46 proc.). Najwyższą satysfakcję z codziennych zadań odczuwają natomiast mężczyźni pokolenia baby boomers (88 proc.), jak również talenty sektora energetyki i usług komunalnych (75 proc.). 

Jakie zaufanie mają Polacy do swojego managera w kwestii obranej ścieżki rozwoju kariery? 6 na 10 respondentów odpowiedziało, że ufa swojemu przełożonemu w tym obszarze, podobnie jak 69 proc. przedstawicieli średniej kadry managerskiej.

Pracodawcy dbający o dobrostan zatrudnionych osób, stawiający ich zawsze w centrum zyskują najwięcej. Warto zwrócić uwagę managerów na to, czego potrzebuje dana osoba w teamie, co jest dla niej ważne, co komunikuje, czy jakie wyzwania sygnalizuje. Dzięki takiej otwartości na informację zwrotną, świeżemu spojrzeniu można wyciągnąć wiele trafnych wniosków usprawniających działanie zespołu oraz całej organizacji

Tomasz Walenczak

dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce

ManpowerGroup sprawdziło też jak pewnie czują się pracownicy w kwestii tego, czy znajdą nową pracę w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Okazuje się, że 61 proc. respondentów jest tego pewnych lub umiarkowanie pewnych. Najśmielej czują się w tym obszarze talenty IT (71% proc., specjaliści (69 proc.), a także 63 proc. kobiet generacji X.

Zespół_Akademia ESG_Aleksandra Łukaszewicz
Redaktor Naczelna Akademii ESG – największej w Polsce bazy wiedzy o ESG. Inspirujemy do wdrażania zrównoważonych praktyk, stając się miejscem pierwszego wyboru dla każdego, szukającego najlepiej przygotowanych informacji na temat ESG. E-mail: a.lukaszewicz@akademiaesg.pl
Napisz do nas