Przedsiębiorstwa i instytucje z Poznania oraz powiatu poznańskiego mogą sprawdzić, jak rower cargo sprawdza się w codziennej pracy – bezpłatnie i bez żadnych zobowiązań. To część projektu SPECIFIC, który prowadzą naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
O tym, czy rower towarowy jest w stanie zastąpić samochód dostawczy w mieście przekonają się lokalni przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe z Poznania i powiatu poznańskiego. Projekt SPECIFIC daje im możliwość bezpłatnego wypożyczenia roweru cargo i wypróbowania go w swoich codziennych obowiązkach. Będzie testowany w transporcie towarów, dostawach, a także do przewozu osób.
Projekt prowadzą badacze z Instytutu Antropologii i Etnologii UAM. Ich celem jest sprawdzenie, jak rowery cargo sprawdzają się w codziennym funkcjonowaniu miasta – zarówno pod względem praktycznym, jak i w kontekście barier, z jakimi mogą mierzyć się ich użytkownicy.
Jednośladowe rowery cargo to pojazdy przystosowane do transportu ładunków o wadze nawet 100 kilogramów. Wyposażone we wspomaganie elektryczne, umożliwiają komfortową jazdę z prędkością do 25 km/h. Tego typu środki transportu zdobywają coraz większe uznanie w europejskich miastach jako sposób na zmniejszenie natężenia ruchu i ograniczenie emisji spalin.
Projekt SPECIFIC w Poznaniu – na czym polega?
W ramach programu SPECIFIC lokalni przedsiębiorcy oraz organizacje pozarządowe mogą bezpłatnie sprawdzić, jak elektryczne rowery cargo sprawdzają się w ich codziennej pracy. Udział w projekcie nie wiąże się z żadnymi kosztami i obejmuje kilka etapów testowania.
- Zgłoszenie – zainteresowane firmy i organizacje muszą wypełnić formularz online dostępny pod linkiem Formularz zgłoszeniowy;
- Wstępna rozmowa – organizatorzy nawiązują kontakt z chętnymi i omawiają szczegóły projektu oraz przedstawiają warunki udziału w nim;
- Szkolenie i jazda próbna – przed rozpoczęciem testów kierowcy przechodzą krótkie szkolenie oraz biorą udział w jeździe próbnej, by zapoznać się z działaniem pojazdu;
- Testowanie roweru cargo – uczestnicy korzystają z pojazdu w codziennej działalności firmy/ NGO, np. do dostaw, transportu towarów czy przewożenia sprzętu;
- Analiza wyników – po zakończeniu testów badacze przeprowadzają rozmowę podsumowującą oraz przekazują uczestnikom raport na danych GPS. Pokazuje on, jak efektywnie rower cargo sprawdził się w ich działalności.
Projekt SPECIFIC jest realizowany we współpracy z Urzędem Miasta Poznania oraz firmą Hazay, producentem rowerów cargo. Inicjatywa została sfinansowana ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.