Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Zielone kłamstwa. Czy greenwashing dotyczy Twojej firmy? Czytaj więcej

69 proc. przedsiębiorców zatrudniających powyżej 50 pracowników nie traktuje kwestii zrównoważonego rozwoju priorytetowo. Strategie ESG posiada co czwarta firma, a prawie co piąta w ogóle nie planuje jej wdrożenia – wynika z najnowszego raportu LeasingTeam Group „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?”. Wśród głównych barier wskazywane są ograniczenia budżetowe oraz brak zaangażowania pracowników.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak polskie firmy podchodzą do zrównoważonego rozwoju?
  •  Jakie są najważniejsze bariery we wdrażaniu strategii ESG w przedsiębiorstwach?
  • Jakie korzyści wynikają z wprowadzenia strategii ESG?

Dążenie do harmonijnego rozwoju gospodarczego, środowiskowego i społecznego już dawno przestało leżeć wyłącznie w gestii dobrej woli zarządów i właścicieli firm. To wymóg współczesnego rynku i istotny element strategii biznesowych. Jednak blisko połowa firm (49 proc.) przyznaje, że choć temat zrównoważonego rozwoju dla nich ważny, to nie uważa go za obszar priorytetowy, a co piąta firma kwestie środowiskowe i społeczne traktuje zupełnie pobocznie – wynika z raportu LeasingTeam Group „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?”.

Najbardziej zaawansowane w działaniach zrównoważonego rozwoju są duże organizacje międzynarodowe, w których aż 37 proc. przedsiębiorstw uznaje ESG za priorytet. W mniejszych firmach (51-100 pracowników) ten odsetek wynosi jedynie 23 proc.

Źródło: Raport | Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój? (leasingteam.pl)

Główne bariery we wdrażaniu ESG

Największym wyzwaniem dla firm wchodzących na ścieżkę zrównoważonego rozwoju są kwestie budżetowe. Aż 58 proc. respondentów przyznaje, że brakuje środków na realizację strategii ESG. Na drugim miejscu znajduje się niskie zaangażowanie pracowników, na które wskazuje a 53 proc. badanych. Kolejnym wyzwaniem jest brak świadomości i wiedzy wśród pracowników.  

Źródło: Raport | Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój? (leasingteam.pl)

Przeszkodami są też brak czasu (48 proc. wskazań) i wyraźnej polityki lub planu działania (45 proc.). Winą za taki stan rzeczy badani obarczają kadrę kierowniczą, która w ich firmach nie jest wystarczająco zaangażowana w działania związane z wdrożeniem strategii ESG (40 proc. wskazań).

Źródło: Raport | Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój? (leasingteam.pl)

Co ciekawe, 19 proc. przedsiębiorców deklaruje, że nie planuje wprowadzenia strategii ESG, uznając te działania za zbędne w kontekście ich biznesu. Tymczasem profesor Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego zauważa, że zrównoważony rozwój przestał być jedynie modnym hasłem – to element, który może realnie przyczynić się do budowy konkurencyjności firm.

Tylko 1 proc.  badanych uważa, że prowadzenie przez firmy działań wspierających ideę

zrównoważonego rozwoju nie ma zauważalnego przełożenia na firmę i pracowników. To jest

wyraźny dowód zmiany paradygmatu w biznesie dziejącej się tu i teraz

Bolesław Rok

profesor zarządzania w Akademii Leona Koźmińskiego

Zmiana myślenia o biznesie

Choć wyniki raportu mogą sugerować opóźnienie we wdrażaniu działań ESG, zmiana w podejściu do zrównoważonego rozwoju staje się coraz bardziej zauważalna. 87 proc. badanych przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że działania ESG zmniejszają negatywny wpływ biznesu na środowisko. Firmy dostrzegają również pozytywny wpływ ESG na relacje z klientami (77 proc.), zaangażowanie pracowników (76 proc.) oraz przyciąganie talentów lepiej dopasowanych do kultury organizacyjnej (73 proc.).

 Źródło: Raport | Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój? (leasingteam.pl)

Pomimo wyzwań związanych z budżetem i zaangażowaniem pracowników, coraz więcej firm dostrzega, że wdrożenie strategii ESG to nie tylko odpowiedź na społeczne i ekologiczne oczekiwania, ale także szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej. Czas pokaże, czy kolejne lata przyniosą wzrost zaangażowania polskich firm w tym zakresie.

Link do raportu: Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?

Marta Kubacka
Dziennikarka, copywriterka, autorka książki „Gra na giełdzie. Podręcznik początkującego inwestora”, właścicielka firmy Pracownia Smart. Ukończyła studia ekonomiczne na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz studia dziennikarskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się tekstach dotyczących branży nieruchomości, co zaowocowało licznymi publikacjami w ogólnopolskich serwisach i prasie. Jej pasja do pisania, solidne wykształcenie oraz bogate doświadczenie pozwoliły osiągnąć już wiele, ale wciąż ma apetyt na więcej.
NAPISZ DO NAS