Bez zwiększenia świadomości społecznej trudno będzie upowszechnić ekoinnowacje i wprowadzić zrównoważoną gospodarkę – twierdzi Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Trzeba zachęcać polskie firmy do inwestowania w ekoinnowacje, bo inaczej Polska straci konkurencyjność w Europie, twierdzą eksperci, którzy wzięli udział w debacie w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei.
W czasie panelu dyskusyjnego poświęconego perspektywom ekoinnowacyjności, który został zorganizowany podczas Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie, Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millenium, zaprezentował najnowszą odsłonę raportu ,,Eko-indeks Millennium – Potencjał ekoinnowacyjności regionów”.,
— O ekoinnowacyjności rozmawia się bardzo dużo w kontekście transformacji energetycznej i jest postrzegana jako proces, który wymaga dużych nakładów finansowych. Natomiast żeby zmniejszyć ślad środowiskowy prowadzonej przez nas działalności nie trzeba dużych nakładów. Dlatego obok ekoinnowacyjności powinniśmy mówić także o ekouważności, czyli uwzględniać w naszym działaniu wpływ na środowisko naturalne — podkreślił główny ekonomista Banku Millennium.
Maliszewski przywołał dane Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że tylko ok. 8 proc. firm w Polsce wprowadziło innowacje, które przyniosły pozytywny wpływ na środowisko. W związku z tym paneliści zastanawiali się, jak przekonywać przedsiębiorców do ekoinnowacji.
Dodał, że przedsiębiorców należy przekonywać językiem korzyści, czyli pokazywać zalety, ale też mówić o zagrożeniach. Jednocześnie kluczowe jest prezentowanie przykładów MŚP, które dzięki ekoinnowacjom z powodzeniem rozwinęły swoje firmy, skalując działalność i wchodząc na nowe rynki, w tym te związane z gospodarką obiegu zamkniętego, co stanowi ogromną szansę na rozwój w zmieniających się warunkach gospodarczych.
Michał Gołacki z Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej przedstawił statystyki Urzędu Patentowego. Wynika z nich, że wśród nowych patentów ok. 15 proc. stanowią tzw. zielone patenty. Podkreślił, że własność patentów w tym obszarze jest w Polsce mocno rozproszona, bo przedsiębiorstwa mają zwykle po jednym lub dwa patenty. W czasie panelu mówił także o propozycji nowego modelu finansowania innowacji, tzw. IP Backed Finance.
Wiceprezeska Związku Banków Polskich Agnieszka Wachnicka podkreśliła, że ze względu na ,,raczkujący rynek kapitałowy”, rola banków w obszarze finansowania ekoinnowacji jest kluczowa. Banki dostarczają ok. 80 proc. finansowania.
— Jeżeli chodzi o sektor bankowy to pełni on podwójną rolę. Z jednej strony sam dostarcza finansowania przedsiębiorcom, z drugiej strony jest też pośrednikiem w dystrybucji środków krajowych i unijnych. Nie zapominajmy, że już dzisiaj mamy takie środki na to, żeby wspierać ekoinnowacyjność — stwierdziła Agnieszka Wachnicka.
Wyjaśniła także, że przedsiębiorcy mogą korzystać m.in. z dotacji, programów gwarancyjnych, zielonego leasingu czy preferencyjnych instrumentów finansowych.
Dr hab. Joanna Kulczycka, prof. AGH z Wydziału Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie mówiła w czasie debaty o kapitale ludzkim w kontekście wdrażania ekoinnowacyjnych rozwiązań.
— Oferta uczelni jest coraz szersza, jest coraz więcej kierunków studiów. Niemniej, cały czas utrzymuje się trend, zgodnie z którym informatyka i zarządzanie to kierunki dominujące, natomiast trudne i techniczne studia typu górnictwo czy inżynieria materiałowa nie są wybierane przed studentów tak często — mówiła dr hab. Joanna Kulczycka,.