Krzyżyk zamykający popup

Grupa Raben mierzyła się z problemem związanym z usprawnieniem raportowania ESG w dużej organizacji. Rozwiązaniem okazało się wdrożenie platformy Diaphane Software, która pozwoliła na zebranie, przetworzenie i analizę dużej ilości danych pochodzących z różnych źródeł.

Nazwa firmyRaben Group
BranżaLogistyka
Liczba pracowników3,8 tys.
KategoriaEnvironment / Social / Governance
Czy firma sporządza raporty niefinansoweTak

Problem

Grupa Raben stanęła przed wyzwaniem opracowania procesu raportowania ESG w złożonej strukturze organizacyjnej. Niezbędne było wdrożenie rozwiązań, dzięki którym raportowanie wskaźników zrównoważonego rozwoju byłoby rzetelne, sprawne i efektywne.

Cele

Nadrzędnym celem było znalezienie narzędzia, które pozwoliłoby usprawnić proces raportowania ESG oraz umożliwić szybką reakcję na nieprzewidziane sytuacje. Rozwiązanie miało sprostać kluczowym wymaganiom:

  • zbieranie danych w jednym miejscu w odpowiedniej strukturze,
  • niewrażliwość danych na zmiany osobowe w firmie (pamięć instytucji),
  • pełna kontrola nad przebiegiem procesu i możliwość wczesnego reagowania,
  • dokumentacja źródłowa ułatwiająca weryfikację danych,
  • bezpieczeństwo danych – gromadzenie, przetwarzanie i przechowywanie oraz ograniczenia dostępu użytkowników tylko do przeznaczonych dla nich treści,
  • automatyzacja.

Wskazane czynniki były istotne zarówno dla osób zarządzających procesem raportowania, jak i tych, które dokonują weryfikacji danych i odpowiadają za interpretację i opracowanie treści do raportu.

Rozwiązanie

Raben, dążąc do optymalizacji procesu raportowania oraz szukając rozwiązania umożliwiającego zarządzanie procesem agregowania danych ESG na poziomie całej Grupy (do 2020 r. ujawnienia obejmowały tylko wybrane lokalizacje), zdecydował się rozpocząć współpracę z Diaphane.

Na pierwszym etapie współpracy, jeszcze przed rozpoczęciem zbierania danych, wstępnie zdefiniowany przez Raben zakres raportowania został opracowany w systemie Diaphane i przedstawiony w formie formularzy z pytaniami kierowanymi do określonych interesariuszy wewnętrznych.

W kolejnym kroku został określony sposób zbierania danych. W przypadku Grupy Raben jest to cykl roczny, a większość wskaźników raportowana jest na poziomie całej grupy, z uwzględnieniem danych przekazywanych przez poszczególne kraje i spółki.

Konieczne było odzwierciedlenie struktury organizacyjnej w narzędziu, a do poszczególnych jednostek przydzielenie użytkowników oraz nadanie im uprawnień.

Na etapie dostosowywania generycznych treści (GRI Standards) do potrzeb Grupy Raben określono różne kategorie, typy, rodzaje itd. odnoszące się do danych liczbowych – w zależności od specyfiki danego wskaźnika. W efekcie dane zbierane były w rozbiciach (np. na typy działalności czy rodzaje pojazdów), dostosowując je do wytycznych oraz charakterystyki branży i organizacji.

Branża logistyczna – źródło: unsplash.com

Korzyści

Pierwszy cykl raportowy całej Grupy Raben udowodnił, że zastosowanie platformy Diaphane umożliwia łatwe dodawanie kolejnych obszarów raportowania. I to w sposób pozwalający jednocześnie zachować porównywalność danych z różnych okresów i odpowiadać na nowe potrzeby.

Wydany w kwietniu 2022 r. The Raben Group Sustainability Report za 2021 oraz 2022 r. to efekt współpracy obu podmiotów. 

Narzędzia

Grupa Raben wdrożyła platformę Diaphane Software. Umożliwia ona automatyczne zbieranie, przetwarzanie i analizowanie danych z zakresu ESG oraz stworzenie raportu. System umożliwia tworzenie tabel przestawnych i dowolne zestawianie odpowiednio zebranych danych. Z kolei automatyczne wyliczenia pozwalają zachować rzetelność wyniku bez względu na to, jak drobne są rozbicia czy z jak wielu źródeł pochodzą dane.

Komentarz eksperta

Ewelina Jabłońska-Gryżenia

Ewelina Jabłońska-Gryżenia

Head of sustainability Raben Group

Przy tak dużej skali działalności, jaką prowadzi Grupa Raben, automatyzacja procesu agregowania i konsolidowania danych z różnych jednostek organizacyjnych jest koniecznością. Organizacja procesu z wykorzystaniem narzędzi IT pozwala ograniczyć ryzyka projektowe, takie jak błędy czy opóźnienia. Współpraca przy raporcie za 2022 rok w Grupie Raben pokazała, że nie byłoby to funkcjonalne bez możliwości dowolnego określania granularności i typu rozbić. Zarządzanie tym, na jakim poziomie agregacji chcemy przedstawić dane, to jedynie kwestia decyzji.

    Firmowy adres e-mail
    Numer telefonu
    Temat wiadomości
    Klikając przycisk “Wyślij zapytanie” zgadzasz się przekazanie przez nas informacji handlowych do Partnera, który będzie przetwarzał Twoje dane w celach marketingowych. Informacje o Partnerze znajdują się w tekście wyżej. Szczegóły dot. przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.

    Dziękujemy za wypełnienie formularza

    Odezwiemy się do Państwa w ciągu 1-2 dni roboczych na adres e-mail: [email].