Krzyżyk zamykający popup

Polska plasuje się wśród liderów Europy pod względem planowanego wzrostu flot lekkich samochodów dostawczych (LCV) – pokazuje raport „Barometr Flotowy 2025” przygotowany przez Arval Mobility Observatory.

Europie jedynie Grecja wyprzedza Polskę, jeśli chodzi o planowaną przez przedsiębiorców rozbudowę flot o pojazdy użytkowe. Już niemal 40 proc. ankietowanych firm biorących udział w badaniu „Barometr Flotowy” w Polsce (vs. 25 proc. w Europie) deklaruje, że w ciągu najbliższych trzech lat powiększy swój park LCV. Przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 499 pracowników wykazują jeszcze większe zapotrzebowanie na pojazdy użytkowe – tu aż 44 proc. respondentów zamierza zwiększyć liczbę takich aut w najbliższych latach.

Rozwój biznesu, rosnące potrzeby operacyjne i wzrost sektora e-commerce wyraźnie napędzają zapotrzebowanie na lekkie auta użytkowe i dostawcze. Polska wyróżnia się dynamiką tego wzrostu na tle całej Europy, a coraz więcej firm wybiera elastyczne modele finansowania, takie jak wynajem długoterminowy, zamiast tradycyjnego zakupu. Obecnie co piąte przedsiębiorstwo korzysta z wynajmu jako głównej metody finansowania flot pojazdów dostawczych.

Radosław Kitala

Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska

Z „Barometru Flotowego 2025” wynika, że zdecydowana większość aut użytkowych trafiła do polskich flot jako pojazdy nowe. Zaledwie 7 proc. badanych firm wprowadza do flot używane samochody LCV. Jednak według deklaracji, w ciągu trzech lat już w co trzeciej polskiej firmie mogą jeździć pojazdy dostawcze z drugiej ręki. Pod względem wykorzystania używanych LCV przoduje Francja, w której ponad połowa firm ma we flocie dostawczej przynajmniej jedno auto pochodzące z rynku wtórnego.

Floty LCV wciąż głównie spalinowe

Transformacja energetyczna flot LCV postępuje w Polsce znacznie wolniej niż flot osobowych. Tylko 4 proc. polskich firm ma już w swojej flocie elektryczne lekkie samochody dostawcze (eLCV), a kolejne 11 proc. rozważa ich wdrożenie – to znacząco poniżej średniej europejskiej, wynoszącej odpowiednio 9 proc. i 14 proc. Główne bariery to wciąż wyższa cena zakupu (45 proc.), niewystarczająca liczba publicznych stacji ładowania (45 proc.) i zbyt mały wybór modeli eLCV (39 proc.).

Jednocześnie wśród firm, które już korzystają z użytkowych elektryków przeważają argumenty ekonomiczne – 56 proc. ankietowanych wskazało oszczędność na paliwie, a 22 proc. uważa, że całkowity kosz posiadania elektrycznego dostawczaka jest taki sam lub niższy niż spalinowego. Ponad połowa respondentów deklaruje też chęć ograniczenia wpływu floty na środowisko.

Mimo rosnącej presji regulacyjnej i świadomości ekologicznej, wdrażanie eLCV w Polsce to wciąż raczej wyjątek niż reguła. Wyższe ceny w porównaniu do aut spalinowych, ograniczony wybór modeli, a od niedawna też brak rządowych dotacji dla firm hamują rozwój tego segmentu. To poważna luka w transformacji energetycznej flot. Firmy są gotowe inwestować, ale potrzebują konkretnego wsparcia. Brak dopłat do eLCV, które funkcjonowały jeszcze w ramach programu Mój Elektryk, a dziś są wykluczone z programu NaszEauto, to ewidentny krok wstecz. Dla wielu firm, zwłaszcza z sektora MŚP, to przeszkoda nie do przeskoczenia. Warto jednak pamiętać, że koszt zakupu to nie wszystko i użytkowanie elektrycznego auta dostawczego we flocie z czasem przynosi realne oszczędności.

Agnieszka Gołaszewska

Commercial Director w Arval Service Lease Polska

Firmy przełamują bariery

Świadomość potrzeby zmian w polskich firmach zdecydowanie rośnie, co widać m.in. w podejściu do tworzenia własnej infrastruktury ładowania. Aż 91 proc. firm w Polsce deklaruje posiadanie lub planowanie utworzenia strategii ładowania aut elektrycznych – to więcej niż europejska średnia (87 proc.). Na razie tylko 25 proc. firm posiadających auta elektryczne ma już zainstalowaną choć jedną stację ładowania, a dalsze 26 proc. planuje to w ciągu najbliższego roku.

Elektryczne LCV mają szansę stać się realną alternatywą w miejskiej logistyce. Ich ciche, bezemisyjne działanie idealnie wpisuje się w potrzeby dostaw „ostatniej mili” i miejskich rozwiązań logistycznych. Na razie jednak Polska pozostaje krajem dużych kontrastów: liderem wzrostu flot LCV i jednocześnie jednym z najmniej rozwiniętych rynków eLCV w Europie.

fot. materiały prasowe
Zespół_Akademia ESG_Marta Maj
Od ponad 10 lat zajmuję się wszystkim, co związane z contentem. Moje doświadczenie w pracy dziennikarskiej i wrodzona ciekawość tworzą zgrany duet, który pozwala mi tworzyć artykuły, które przeczyta i laik, i ekspert. Dodatkowo zajmuję się korektą tekstów – przecinki, strzeżcie się! E-mail: m.maj@akademiaesg.pl
Napisz do nas