Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Zielone kłamstwa. Czy greenwashing dotyczy Twojej firmy? Czytaj więcej

Już za półtora roku co najmniej 3,5 tys. firm w Polsce będzie musiało publikować informacje na temat wpływu ich działalności na środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny w ramach raportów niefinansowych. Czy polscy przedsiębiorcy są na to gotowi? 

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest obowiązek raportowania niefinansowego? 
  • Kto podlega obowiązkowi raportowania niefinansowego?
  • Od kiedy publikowanie raportów niefinansowych jest obowiązkowe?

Ochrona środowiska staje się kluczowym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. Rodzi to konieczność oceny działań firm z zakresu ESG –  środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego i wprowadzenia jednolitego systemu porównywania podmiotów pod tym względem. Unia Europejska wyszła naprzeciw temu wyzwaniu wprowadzając obowiązek raportowania niefinansowego. Jest to wymóg prawny wprowadzony w ramach pakietu Unijne Ram Zrównoważonego Finansowania oraz unijnej dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Dyrektywa od 2024 r. zobowiązuje największe przedsiębiorstwa do ujawniania informacji o wpływie ich działalności na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Są one kluczowe z punktu widzenia inwestorów, którzy chcą podejmować świadome decyzje inwestycyjne, uwzględniające czynniki zrównoważonego rozwoju.

Przygotowanie sprawozdania niefinansowego powinno opierać się na trzech kluczowych elementach:

  • Opis polityki zrównoważonego rozwoju firmy – dokument powinien podkreślać aspekty zrównoważonego rozwoju w strategii biznesowej, określać cele, do których dąży przedsiębiorstwo w kontekście ochrony środowiska i ESG, prezentować strategię realizacji tych celów oraz określać sposoby ich monitorowania i raportowania. 
  • Strategia dotycząca ryzyka środowiskowego, społecznego i ładu korporacyjnego – przedsiębiorstwo powinno zidentyfikować ryzyka środowiskowe (takie jak emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i energii czy zanieczyszczenie), ryzyka społeczne (jak np. bezpieczeństwo i higiena pracy, prawa człowieka, różnorodność i integracja), a także określić ryzyko związane z ładem korporacyjnym (np. korupcja czy przejrzystość zarządzania, struktura własności i kontrola nad spółką).
  • Publikacja wyników raportu niefinansowego. 

Kogo dotyczy obowiązek raportowania?

Obowiązek raportowania niefinansowego aktualnie dotyczy tylko spółek giełdowych zatrudniających powyżej 250 pracowników oraz emitentów zielonych papierów wartościowych. Ponadto spółki zatrudniające powyżej 250 pracowników i o kapitalizacji rynkowej powyżej 50 mln EUR muszą sporządzać oświadczenie o zgodności z Taksonomią UE i sprawozdanie z działalności w zakresie zrównoważonego rozwoju. Od 2026 r. obowiązek obejmie również pozostałe spółki giełdowe, a także przedsiębiorstwa rynku regulowanego, w których zatrudnienie znajduje ponad 10 osób, roczna suma bilansowa wynosi minimum 350 tys. EUR. lub roczny przychód jest równy 700 tys. EUR. Szacuje się, że w Polsce będzie to dotyczyć co najmniej 3,6 tys. podmiotów. Emitenci zielonych obligacji będą musieli natomiast ujawniać informacje o tym, jak ich projekty przyczyniają się do celów zrównoważonego rozwoju. W 2027 r. konieczność publikacji raportów niefinansowych obejmie także spółki z siedzibą spoza Unii Europejskiej, które posiadają oddział lub jednostkę zależną w UE, i które uzyskają roczny przychód powyżej 150 mln EUR.

Konieczność przedstawiania raportu niefinansowego zacznie obowiązywać w różnym czasie w zależności od wielkości i obrotów firmy. Małe i średnie spółki będą miały więcej czasu na przygotowanie się do obowiązku. Jednak to dużym zapewne będzie łatwiej ze względu na doświadczenie i zasoby do realizacji takich działań. Mimo to raportowanie może stanowić wyzwanie dla wszystkich przedsiębiorstw. Niezbędne mogą okazać się nowe kompetencje, edukacja, inwestycja w kadry, a czasami także docelowa zmiana modeli biznesowych, strategii, czy procesów

Agnieszka Sznyk

prezeska Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju

Raport niefinansowy powinien zostać opublikowany na stronie internetowej firmy i doręczony właściwym organom nadzoru. W przypadku dużych spółek notowanych na giełdach regulowanych jest to Komisja Nadzoru Finansowego. Dla pozostałych spółek giełdowych właściwym organem nadzoru jest Główny Urząd Nadzoru Nad Rynkiem Kapitałowym.

Zespół_Akademia ESG_Gabriela Duthel
Absolwentka studiów inżynierskich na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej oraz kierunku Master of Science in Architecture na Politechnice Krakowskiej, za co otrzymała akredytację Royal Institute of British Architects (RIBA). Interesuje się szczególnie ESG w tematyce budownictwa i nieruchomości. E-mail: g.duthel@akademiaesg.pl
Napisz do nas