Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Zielone kłamstwa. Czy greenwashing dotyczy Twojej firmy? Czytaj więcej

Wzrost zainteresowania zrównoważonym rozwojem wpływa na zwiększenie znaczenia tzw. idei ,,kapitalizmu interesariuszy”. Według niej celem przedsiębiorstwa powinno być nie tylko zwiększanie zysków, ale też etyczne działanie, z troską o otoczenie i potrzeby interesariuszy. Uwzględnianie tej kwestii to nie tylko dobra wola firm, ale też realizacja wymogów prawnych, m.in. dyrektywy CSRD. Organizacje powinny informować w swoich raportach ESG, jak dbają o potrzeby związanych z nimi podmiotów. Pomocnym narzędziem w identyfikacji tych grup i ich oczekiwań jest mapowanie interesariuszy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie grupy interesariuszy można wyróżnić w przedsiębiorstwach?
  • Czym jest mapa interesariuszy i jakie ma znaczenie w kontekście ESG?

Dialog i współpraca z interesariuszami jest jednym z elementów tworzenia odpowiedzialnego biznesu. Firmy, które chcą działać w duchu ESG i utrzymać się na coraz bardziej wymagających rynkach, nie mogą pozwolić sobie na ignorowanie oczekiwań interesariuszy.

Mapa interesariuszy wspiera zrównoważony rozwój

Interesariusze (ang. stakeholders) to podmioty (osoby, inne firmy, jednostki administracyjne), z którymi przedsiębiorstwo nawiązuje relacje w całym swoim łańcuchu wartości. Wszystkie te organizacje tworzą sieć powiązań i wzajemnych wpływów. Podstawowy podział zakłada wyróżnienie dwóch grup interesariuszy. Pierwsza z nich to podmioty zewnętrzne: klienci, inwestorzy, społeczeństwo, organy regulacyjne, jednostki administracyjne, dostawcy i partnerzy biznesowi, organizacje pozarządowe. W drugiej, czyli jednostkach wewnętrznych, wyróżnia się m.in. pracowników, zarząd, radę nadzorczą i akcjonariuszy.

Aby zidentyfikować, skategoryzować i ocenić wpływ poszczególnych podmiotów na działalność firmy, warto posłużyć się mapą interesariuszy, czyli wizualnym przedstawieniem zależności i relacji między nimi a przedsiębiorstwem. Graficzna forma ułatwia odbiór i zrozumienie siły związku, zaangażowania oraz obszarów wspólnych działań. Proces tworzenia mapy interesariuszy można podzielić na kilka etapów. Pierwszym krokiem jest identyfikacja, czyli stworzenie listy podmiotów, z którymi firma jest związana. Można wyróżnić na niej kluczowych interesariuszy. Podczas kolejnego etapu, kategoryzacji, należy przeanalizować relacje, interesy, role i pozycje poszczególnych interesariuszy. Następnym zadaniem jest wizualne przedstawienie, np. w postaci tabeli, powyższych elementów. Proces kończy priorytetyzacja, czyli podjęcie decyzji, którzy interesariusze i cele mają największe znaczenie dla działalności firmy.

Tworząc mapę, można postawić następujące pytania:

  • Kto ma wpływ na przedsiębiorstwo i na kogo wpływ ma firma?
  • Jakie zasoby, możliwości i potrzeby mają poszczególni interesariusze?
  • Jaką rolę pełnią poszczególni interesariusze?
  • Który z interesariuszy jest najsilniej zaangażowany w działalność firmy, jakie sposoby współpracy preferuje?
  • Co motywuje poszczególnych interesariuszy?

Mapowanie interesariuszy w kontekście ESG

Przedsiębiorstwa nie działają w próżni – współpraca z interesariuszami jest kluczowa dla funkcjonowania firmy, w tym realizacji strategii ESG. Mapowanie powiązanych z organizacją podmiotów pomaga zrozumieć ich potrzeby, zarządzać relacjami i określać obszary możliwych wspólnych działań. Identyfikacja interesariuszy umożliwia też pozyskanie od nich cennych informacji zwrotnych oraz pomysłów na innowacje. Na przykład firma spożywcza może czerpać z doświadczenia dostawców, aby w procesie produkcyjnym wprowadzić ekologiczne rozwiązania w zakresie opakowań. Wiedza interesariuszy przydaje się też przy opracowywaniu strategii ESG. Kontakt z organizacjami pozarządowymi i ekoaktywistami pomaga zrozumieć negatywny wpływ firmy na środowisko oraz opracować działania w celu jego redukcji.

Świadomość, jakie podmioty i w jaki sposób są powiązane z firmą oraz opracowanie sposobów na otwartą i spersonalizowaną komunikację pozwala również z wyprzedzeniem przewidywać potencjalne konflikty i w porę na nie reagować. Uwzględnianie oczekiwań interesariuszy sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Także jako pracodawcy – respektowanie praw i potrzeb osób zatrudnionych dodatkowo wzmacnia ich lojalność, zwiększa satysfakcję i zaangażowanie w pracę. Komunikacja i włączenie interesariuszy w rozwój firmy będące efektem mapowania to również element budowania jej transparentności, warty odnotowania w raporcie ESG. 

Tworzenie mapy interesariuszy wiąże się też z pewnymi wyzwaniami. Proces ten wymaga czasu, a sama mapa regularnej aktualizacji ze względu na możliwą zmienność oczekiwań interesariuszy. Rozwój firmy sprawia również, że mogą pojawić się nowe grupy interesów. Rozległość zadań związanych z zarządzaniem relacjami może wymagać zatrudnienia dodatkowej osoby, co wiąże się z kosztami. Kolejną trudnością bywa zidentyfikowanie konfliktu wartości, między firmą a interesariuszami lub między samymi interesariuszami i wypracowanie kompromisu. Przykładem może być tu deweloper, który musi wyważyć interes protestującej społeczności lokalnej odnośnie do stawiania budynków oraz akcjonariuszy oczekujących rozbudowy inwestycji. 

Świadome zarządzanie relacjami z interesariuszami może wspierać innowacje, tworzyć nowe możliwości rynkowe oraz przyczyniać się do budowy przewagi konkurencyjnej. Mapowanie interesariuszy pomaga zrozumieć, jakie grupy i w jaki sposób mogą wspierać firmę na ścieżce do zrównoważonego rozwoju, a także jakie ryzyka mogą pojawić się w wyniku nieodpowiedniego zarządzania tymi relacjami.

Zespół_Akademia ESG_Beata Połetek
Zawodowo od kilku lat związana z marketingiem i copywritingiem. Tworzy głównie teksty informacyjne, popularnonaukowe, w tym artykuły blogowe z zakresu ekologii, dobrostanu psychospołecznego i relacji rozwoju technologicznego z naturą. Prywatnie miłośniczka książek, zwłaszcza literatury faktu. E-mail: b.poletek@akademiaesg.pl
Napisz do nas