II edycja raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?” przygotowana przez LeasingTeam Group i TalentPoint pokazuje, że działania z obszaru ESG coraz częściej traktowane są już jako narzędzie biznesowe. Aż 8 na 10 badanych podkreśla, że dzięki nim poprawiają się relacje z klientami, dostawcami i partnerami.
Według przytoczonej analizy badań trzy czwarte firm zauważa, że ESG pomaga w przyciąganiu talentów dopasowanych do kultury organizacyjnej, a 76 proc. respondentów wskazuje na wzrost zaangażowania i efektywności pracowników. Widać więc wyraźnie, że mówienie o ESG w Polsce przestaje być teorią – zaczyna przekładać się na konkretne wyniki i praktykę biznesową.
Nie na pierwszym miejscu, ale coraz bardziej widoczne
Zrównoważony rozwój często nie znajduje się na pierwszych stronach strategii firmowych, ale firmy o niego dbają – systematycznie i z coraz większym zaangażowaniem zarządu oraz pracowników. Jeśli jednak organizacje nie prowadzą działań z obszaru ESG i nie planują ich wdrożenia, to ze względu na:
- brak potrzeb lub obowiązku ich wdrażania – 22 proc. (utrzymanie wyniku z 2024 r.),
- decyzję zarządu czy właścicieli (wzrost na 15 proc. z 8 proc.).
Obecnie 56 proc. firm wprowadza rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a w 25 proc. przypadkach są one ujęte w osobną strategię. ESG staje się tym samym wyróżnikiem, który wpływa nie tylko na wizerunek, lecz także na efektywność biznesową.
Największą barierą we wdrażaniu działań związanych ze zrównoważonym rozwojem pozostają ograniczenia budżetowe (55 proc.), choć są one mniejszym hamulcem niż w poprzedniej edycji badania.
Co zyskują firmy wdrażające zrównoważony rozwój?
Strategie ESG coraz mocniej kształtują biznes i, jak wynika z badania, odpowiadają na największe wyzwania organizacji. To wartość dodana, choć zauważa ją jedynie 4 na 10 firm, które traktują działania w obszarze zrównoważonego rozwoju jako integralną część strategii budowania wizerunku lub ważny element komunikacji wizerunkowej.
Co piąta firma sięga po ESG jedynie okazjonalnie, traktując je jako narzędzie promocji i komunikacji. Tyle samo ogranicza się do działań wewnętrznych, kierowanych wyłącznie do pracowników.
Świadomość wśród liderów i pracowników rośnie
Badanie pokazuje pozytywną zmianę w postrzeganiu i dążeniu do inicjatyw zrównoważonego rozwoju wśród kadry kierowniczej oraz zatrudnionych:
- Znacząco zmniejszył się odsetek organizacji, w których kadra zarządzająca nie podejmuje żadnych działań kształtujących postawy pro-ESG (z 21 proc. do 15 proc.).
- Wzrósł odsetek liderów dających przykład poprzez własne decyzje i postawy – z 64 proc. do 69 proc.
- Maleje problem niskiego zaangażowania pracowników (46 proc. zamiast 55 proc. rok wcześniej).
- Zmniejsza się także luka wiedzy i świadomości – 44 proc. firm wskazuje na braki kompetencyjne, w porównaniu do 50 proc. rok wcześniej.
Z przymusu czy własnej woli? ESG vs. regulacje
Mimo że Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących ESG, a następnie je wstrzymała, 47 proc. firm uważa, że mają one umiarkowany lub niewielki wpływ na ich działania. Jednocześnie 25 proc. przedsiębiorstw przyjmuje krótkoterminową perspektywę, mylnie interpretując tymczasowe złagodzenie obowiązków jako trwałe „zwolnienie” z ESG. Tymczasem za 1-2 lata obowiązek raportowania powróci, a firmy które nie przeznaczą tego czasu na działanie, będą miały dużo trudniejsze warunki do wdrożenia zmian oraz nadgonienia zaległości.
Wyniki tegorocznego badania i brak dużych zmian względem I edycji wskazują, że firmy w Polsce, które realizują zadania związane ze zrównoważonym rozwojem, nie porzucają tego kierunku. Dojrzałość organizacji jest najlepiej widoczna w firmach o zasięgu międzynarodowym (bądź globalnym) – strategię ESG ma już 34 proc. z nich. Na poziomie ogólnopolskim takim rozwiązaniem może pochwalić się 19 proc. organizacji.
Dominacja „E” w ESG – ale „S” i „G” zyskują na znaczeniu
Badanie pokazuje, że firmy najczęściej koncentrują się na ekologii, tj. polityce zarządzania odpadami (93 proc.) i ograniczeniu zużycia energii (85 proc.). Wynika to zapewne z regulacji prawnych i potrzeby optymalizacji kosztów. Coraz większe znaczenie zyskują też pozostałe obszary ESG, czyli społeczne i związane z ładem korporacyjnym. 89 proc. firm podkreśla szacunek wobec pracowników i troskę o ich dobrostan, a 87 proc. wskazuje na transparentność, otwartą komunikację i odpowiedzialność.
Firmy coraz częściej podkreślają znaczenie szacunku wobec pracowników (89 proc.), transparentności (87 proc.) i odpowiedzialności w zakresie polityki antydyskryminacyjnej i antymobbingowej (84 proc.).
Wnioski z badania są jednoznaczne – ESG przynosi firmom realne korzyści, ale ich pełne wykorzystanie wymaga strategicznego podejścia, zaangażowania kadry zarządzającej i inwestycji.
O badaniu
Badanie przeprowadzone w czerwcu 2025 r. przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. na zlecenie LeasingTeam Group, z wykorzystaniem metodologii mieszanej (CATI oraz CAWI). Wykonane na próbie badawczej 362 respondentów, pracujących w firmach zatrudniających min. 50 osób i odpowiedzialnych za obszar HR.