Krzyżyk zamykający popup

Orlen dostarczy niskoemisyjny wodór dla autobusów Komunikacji Miejskiej w Płocku – poinformował tamtejszy Urząd Miasta. Pierwsze pojazdy napędzane tym paliwem mają wyjechać na ulice w połowie 2026 r.

Płocki magistrat poinformował, że Orlen przez pięć lat będzie dostarczał do transportu publicznego niskoemisyjny wodór, zgodny z normami Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Firma odpowiadać będzie także za jego dystrybucję. Trwa budowa stacji tankowania, zlokalizowanej przy ul. Łukasiewicza w Płocku – obok istniejącej stacji paliw Orlenu, naprzeciwko Orlen Areny i w sąsiedztwie głównego zakładu produkcyjnego koncernu.

– Zrobiliśmy kolejny krok w kierunku rozwoju Wodorowego Płocka. W przetargu na dostawę paliwa dla produkowanych dla naszego miasta autobusów, Komunikacja Miejska wybrała jako dostawcę Orlen – przekazał prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Prezes płockiej Komunikacji Miejskiej, Marcin Uchwał, poinformował, że dzienne zapotrzebowanie na wodór dla 18 autobusów wyniesie ok. 360 kg. Pełne tankowanie jednego pojazdu, wraz z dodatkowymi czynnościami, ma trwać maksymalnie pół godziny – w tym około 20 minut zajmie samo tankowanie, a pozostałe 10 minut obsługa techniczna. Na przełomie 2023 i 2024 r. spółka testowała cztery autobusy wodorowe, które kursowały bezpłatnie. Obecnie w taborze Komunikacji Miejskiej nie ma pojazdów tego typu, natomiast funkcjonują w nim m.in. 32 autobusy hybrydowe.

18 autobusów wodorowych już w 2026 r.

W 2020 r. samorząd Płocka i Orlen podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później płocka Komunikacja Miejska dołączyła do inicjatywy koncernu, w ramach której powstała Mazowiecka Dolina Wodorowa – centrum badań, rozwoju i edukacji nad wykorzystaniem wodoru w gospodarce. W czerwcu 2025 r. miasto poinformowało, że w połowie 2026 r. flotę Komunikacji Miejskiej zasili 18 niskopodłogowych, 12,5-metrowych autobusów elektrycznych z napędem wodorowym, które dostarczy Solaris Bus & Coach. Zakup został w pełni sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – wartość netto umowy wyniosła ponad 57 mln zł, a ponad 13 mln zł podatku VAT pokryje samorząd.

Z kolei w sierpniu urząd miasta ogłosił pozyskanie 30 mln zł z funduszy unijnych na zakup kolejnych dziewięciu autobusów wodorowych o wartości ponad 43,4 mln zł. Do końca 2027 r. na ulice Płocka wyjadą cztery 12-metrowe pojazdy klasy maxi oraz pięć 18-metrowych klasy mega, wszystkie zasilane energią elektryczną produkowaną z wodoru.

Rozbudowa taboru o autobusy wodorowe jest elementem szerzej zakrojonego projektu rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego w Płocku.

Zespół_Akademia ESG_Marta Maj
Od ponad 10 lat zajmuję się wszystkim, co związane z contentem. Moje doświadczenie w pracy dziennikarskiej i wrodzona ciekawość tworzą zgrany duet, który pozwala mi tworzyć artykuły, które przeczyta i laik, i ekspert. Dodatkowo zajmuję się korektą tekstów – przecinki, strzeżcie się! E-mail: m.maj@akademiaesg.pl
Napisz do nas