Krzyżyk zamykający popup

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przeznaczy 6 mld zł na rozwój elektromobilności w Polsce. Środki pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego i wykorzystane będą na budowę infrastruktury ładowania oraz zakup elektrycznych ciężarówek. Programy pomogą  wdrożyć dyrektywę AFIR.

31 marca br. NFOŚiGW otworzy nabór na wsparcie budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania dużych mocy oraz infrastruktury dla transportu ciężkiego. Całkowity budżet programu wynosi 2 mld zł, z czego 1 mld zł zostanie przeznaczony na pierwszy nabór. Dofinansowanie może pokryć do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, a beneficjentami mogą zostać operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD).

Trzeba spełnić warunki

Jak informuje portal logistyka.rp.pl infrastruktura ładowania dla pojazdów ciężarowych objęta programem wsparcia musi spełniać określone wymagania. Minimalna moc zasilania wynosi:

  • 3 600 kW dla ogólnodostępnych stacji ładowania w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T lub maksymalnie 3 km od najbliższego zjazdu;
  • 1 500 kW dla stacji w MOP-ach przy sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T, a także w promieniu 3 km od wjazdu na te obiekty;
  • 350 kW dla punktów ładowania w centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych i terminalach intermodalnych bądź w ich pobliżu (do 3 km).

Wsparcie będzie przyznawane w formie konkursu – projekty z najwyższą oceną punktową otrzymają dofinansowanie. Przedsiębiorstwa powinny odpowiednio przygotować strategie aplikacyjne, aby zwiększyć szanse na uzyskanie wsparcia.

Program zakłada budowę 550 stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Budżet wynosi 2 mld zł, a w pierwszym naborze przeznaczony będzie na ten cel 1 mld zł. Wnioski będzie można składać od końca marca do sierpnia 2025 r. Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych (przy project finance do 85 proc.). Stacja objęta wsparciem musi być zlokalizowana:

  • wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T (na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T); 
  • na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów.

Dofinansowanie będzie przyznawane w trybie przetargowym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z 15 lutego 2024 r.

Będą dopłaty do elektrycznych ciężarówek

W II kwartale 2025 r. uruchomiony zostanie także program wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3. Maksymalne dofinansowanie wyniesie:

  • 30 proc. kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw;
  • 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw;
  • 60% dla małych przedsiębiorstw.

Maksymalna kwota wsparcia to 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2 i 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3. W przypadku leasingu dotacja nie może przekroczyć wysokości wstępnej opłaty leasingowej. Parametry wsparcia mogą ulec zmianie.

Zespół_Akademia ESG_Marta Maj
Od ponad 10 lat zajmuję się wszystkim, co związane z contentem. Moje doświadczenie w pracy dziennikarskiej i wrodzona ciekawość tworzą zgrany duet, który pozwala mi tworzyć artykuły, które przeczyta i laik, i ekspert. Dodatkowo zajmuję się korektą tekstów – przecinki, strzeżcie się! E-mail: m.maj@akademiaesg.pl
Napisz do nas