Orlen wprowadza do swojej oferty SAF (Sustainable Aviation Fuel), czyli zrównoważone paliwo lotnicze. To przełomowy krok, który pozwoli na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie lotniczym. Nowe, przyjazne dla środowiska paliwo jest już dostępne na trzech polskich lotniskach – w Warszawie, Krakowie i Katowicach.
SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo lotnicze, które stanowi podstawę do redukcji emisji w lotnictwie. Wytwarzane jest z surowców odnawialnych lub odpadowych, które spełniają rygorystyczne kryteria zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że ich produkcja nie prowadzi do wylesiania, nie obciąża zasobów żywności ani wody. Do produkcji SAF wykorzystuje się różnorodne technologie i surowce. Mogą to być między innymi oleje posmażalnicze, a także szeroki wachlarz odpadów – komunalnych, przemysłowych, rolniczych i leśnych. W praktyce komponent SAF pozyskany ze zrównoważonych źródeł jest następnie mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET. Tak tworzy ekologiczną mieszankę gotową do użycia.
Sposób na mniejsze emisje
Paliwa SAF to prawdziwy przełom, jeśli chodzi o redukcję emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie. W przeciwieństwie do konwencjonalnych paliw, SAF, szczególnie ten wytwarzany z odnawialnych źródeł energii, pozwala na znaczne obniżenie emisji w całym cyklu życia – od samego procesu produkcji, aż po spalanie w silnikach samolotów. Co ważne, paliwo SAF jest kompatybilne z obecnie używanymi silnikami odrzutowymi. Dzięki temu linie lotnicze mogą natychmiast wdrożyć je do użytku, bez konieczności modyfikacji floty, i tym samym szybko obniżyć ślad węglowy swoich operacji.
Strategiczny krok
Wprowadzenie paliwa SAF to strategiczny ruch Orlenu. Wesprzeć ekologiczne innowacje, ale także spełniać rygorystyczne wymagania unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation. Unijne przepisy jasno określają, że do 2025 r. 2 proc. całej sprzedaży paliwa lotniczego na europejskich lotniskach musi stanowić SAF. Obowiązek ten dotyczy wszystkich portów lotniczych w Unii Europejskiej, które w poprzedzającym roku obsłużyły co najmniej 800 tysięcy pasażerów lub przetransportowały 100 tysięcy ton ładunków cargo.