Odsetek Polaków uważających zmiany klimatyczne za poważny problem spadł o 7 pkt proc. Jednocześnie mniej osób uważa, że rozwój OZE powinien być priorytetem – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Liczba osób uważających zmiany klimatyczne za poważny problem zmniejszyła się nieco względem 2023 r. – wskazują autorzy badania przeprowadzonego przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Globalnie odsetek ten spadł o 3 pkt proc. (z 83 do 80 proc.), a w Polsce o 7 pkt proc. (z 81 do 74 proc.).
Pod względem obaw wobec zmian klimatycznych – zgodnie z wynikami badania – Polacy lokują się w średniej światowej. Zmian klimatycznych najbardziej obawiają się mieszkańcy Turcji i Meksyku oraz krajów wyspiarskich – Malezji i Indonezji, najmniej zaś USA, Finlandii czy Australii. Ponadto rośnie globalna liczba sceptyków wobec możliwości osiągnięcia stanu zero-emisyjnej gospodarki. W ubiegłym roku 43 proc. respondentów uważało, że świat nigdy nie osiągnie takiego stanu, a w 2024 r. – 49 proc.
Według nich produkcja czystej energii przestaje być działaniem pierwszej wagi, gdyż w Polsce mniej osób (spadek o 14 pkt proc.) uważa, że rozwój odnawialnych źródeł energii powinien być priorytetem. W najnowszym badaniu 41 proc. respondentów deklarowało, że powinien to być priorytet, natomiast 52 proc., iż powinien być ważny, ale nie priorytetowy. Najmniejsza grupa (6 proc.) twierdzi, że rozwój OZE nie powinien być ważny.
Badanych zapytano także o wpływ poszczególnych czynników związanych z produkcją i cechami produktów na ich decyzje konsumenckie i – jak wskazali autorzy – w Polsce widać zmianę postaw konsumenckich. Największa grupa respondentów (84 proc.) deklarowała, że wiedza o tym, iż firma ,,oferuje zdrowe/bezpieczne w użyciu produkty” wpłynie na ich decyzję konsumencką. Podobny odsetek (83 proc.) wskazywał na brak toksyn/chemikaliów w produkcie i na wykorzystanie naturalnych surowców (81 proc.). Nieco mniejsza grupa (75 proc.) wspominała o ograniczeniu zużycia plastiku lub energii i wody (74 proc.). Ponadto, badani wskazywali na wykorzystanie przez firmę opakowań nadających się do recyklingu (72 proc.), oferowanie biodegradowalnych produktów (72 proc.) i zmniejszanie emisji CO2 (69 proc.)
Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w 2024 r. metodą CAWI na próbie 1055 Polaków oraz w 20 innych krajach świata w ramach sieci firm badawczych IriS.
Źródło: PAP