Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych opracował Kodeks Dobrych Praktyk branży przejazdów taxi oraz dostaw aplikacyjnych. To unikalny zbiór zasad wyznaczający profesjonalne standardy działania dla firm flotowych i aplikacyjnych działających w tym sektorze. Glovo i Stuart dołączają o programu, by dbać o bezpieczeństwo oraz wysokie standardy pracy kurierów aplikacyjnych.
Inicjatywa powstała w odpowiedzi na realną potrzebę uporządkowania zasad działania w dynamicznie rozwijającym się sektorze usług taxi oraz dostaw realizowanych za pośrednictwem aplikacji. Kodeks Dobrych Praktyk formalizuje standardy współpracy z kierowcami i kurierami aplikacyjnymi, jednocześnie wprowadzając jasne wytyczne w zakresie odpowiedzialnego zarządzania, uczciwej konkurencji oraz codziennej praktyki operacyjnej.
Dokument opiera się na czterech fundamentalnych wartościach: rzetelności, dobrej wierze, przejrzystości oraz etyce. Ich spójne i konsekwentne stosowanie ma przynieść wymierne korzyści – od podniesienia jakości świadczonych usług, przez lepszą ochronę interesów współpracowników, aż po pogłębienie dialogu z instytucjami publicznymi.
Kodeks został podpisany przez dwanaście czołowych firm zrzeszonych w PZPA, w tym: Agmer Taxi, Avalon Logistics, DEPartner, Eres Partner, Eternis, Evelstar, Fobest, MB Partner, Natviol, NB Pro, Onefleet Udriver. Do grona sygnatariuszy dołączyła również międzynarodowa platforma Glovo oraz Stuart.
– W naszej branży liczy się przede wszystkim jakość i przewidywalność, a Kodeks Dobrych Praktyk to realne wsparcie, które porządkuje kluczowe zasady współpracy oraz wyznacza jasne standardy etyczne i operacyjne. Ta inicjatywa to krok w stronę bardziej zrównoważonej, przejrzystej i bezpiecznej kooperacji – zarówno z partnerami, jak i z kurierami – komentuje Paweł Jezierski, Head of City Operations Stuart.
Kodeks Dobrych Praktyk jest obecnie w fazie pilotażowej i wkrótce zostanie poddany szczegółowej ocenie kluczowych instytucji, w tym m.in. Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Komendy Stołecznej Policji, Fundacji Amber czy Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Dokument zostanie także rozszerzony o załącznik w postaci Regulaminu Dostawcy Aplikacyjnego, który stanie się standardowym elementem umów podpisywanych przez wszystkich partnerów rozliczeniowych zrzeszonych w PZPA. Dzięki temu Kodeks zyska na kompleksowości i stanie się jeszcze skuteczniejszym narzędziem podnoszącym bezpieczeństwo.
Zobacz Kodeks Dobrych Praktyk Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych
O PZPA
Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) to dynamicznie rozwijająca się organizacja pozarządowa, powołana w 2024 roku z inicjatywy polskich przedsiębiorców działających w sektorze usług taxi oraz dostaw realizowanych za pośrednictwem aplikacji mobilnych.
Priorytetowym celem Związku jest szeroko rozumiane bezpieczeństwo — kierowców, kurierów oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego. PZPA konsekwentnie angażuje się w działania edukacyjne i badawcze, prowadzi dialog z przedstawicielami branży i ustawodawcą, a także podejmuje inicjatywy na rzecz zwiększania świadomości społecznej dotyczącej wyzwań stojących przed rynkiem pracy platformowej w Polsce.
Obecnie PZPA tworzy 12 największych partnerów aplikacyjnych w Polsce, którzy spełniają najwyższe standardy operacyjne i etyczne. Bazując na wieloletnim doświadczeniu łącznie współpracujemy z ponad 50 000 gig workerów w ponad 200 miastach w Polsce i za granicą.
Związek pełni rolę pomostu między globalnymi platformami cyfrowymi a wykonawcami codziennych zleceń, stając się jednocześnie istotnym uczestnikiem debaty o przyszłości pracy platformowej w Polsce. Więcej informacji o PZPA można znaleźć na stronie: www.pzpa.pl.
O Glovo
Glovo to pionierska aplikacja delivery, łącząca klientów z restauracjami, aptekami, sklepami spożywczymi i punktami partnerskimi. Założone w 2015 roku w Barcelonie firma Glovo jest pierwszą firmą technologiczną, zorientowaną na wpływ, działającą na 23 rynkach w Europie Południowej, Azji Środkowej i Afryce. Więcej informacji o Glovo można znaleźć na stronie: https://about.glovoapp.com/.
O Stuart
Stuart to firma z branży logistyki technologicznej, która od momentu powstania w 2015 r. w Paryżu zrewolucjonizowała dostawy miejskie. Zaangażowany w dostarczanie logistyki dla zrównoważonego świata, Stuart łączy firmy różnej wielkości z wysokiej jakości kurierami, oferując wiodące w branży dostawy oparte na precyzji, szybkości i elastyczności. Jest to możliwe dzięki innowacyjnej technologii logistycznej i wiedzy operacyjnej, która pozwala globalnym detalistom i lokalnym firmom zaspokajać potrzeby swoich klientów w zakresie dostaw na żądanie, tego samego i następnego dnia. Obecnie Stuart realizuje miliony dostaw miesięcznie w ponad 100 miastach w Wielkiej Brytanii, Francji i Polsce. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.stuart.com/pl.