Unijne regulacje, takie jak Pakiet Omnibus I i dyrektywa „Stop-the-Clock”, mają przyspieszyć transformacje ESG w firmach. Ale czy te zmiany legislacyjne faktycznie przekładają się na podejście polskich organizacji do zrównoważonego rozwoju? Odpowiedzi na to pytanie poszukują LeasingTeam Group i TalentPoint w drugiej edycji ogólnopolskiego badania „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?”. Ankieta trwa do 25 czerwca 2025 r.
Dane z pierwszej edycji pokazały, że ponad ¾ organizacji dostrzega korzystny wpływ działań ESG na poprawę relacji z klientami, dostawcami i partnerami oraz wzrost zaangażowania pracowników – mimo że tylko 25 proc. firm ma osobną strategię w tym obszarze. Tegoroczne badanie ma pokazać, czy firmy traktują złagodzenie przepisów jako szansę na uporządkowanie działań, czy pretekst do ich zawieszenia – i czy ESG w polskim wydaniu to już rzeczywisty wybór strategiczny, czy jednak zbiór rozproszonych inicjatyw wynikających z innych motywacji.
- UE złagodziła obowiązki związane z raportowaniem ESG, ale największe firmy, banki i inwestorzy nadal wymagają transparentności w tym obszarze.
- Z raportu „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?” z 2024 r. wynika, że tylko 25 proc. badanych firm w Polsce ma strategię ESG – mimo że wiele już działa w powiązanych z nią obszarach.
- 81 proc. organizacji podejmuje działania związane z politykami antydyskryminacyjnymi i antymobbingowymi.
- 73 proc. prowadzi inicjatywy dotyczące polityki równego wynagradzania.
- Jednocześnie aż 58 proc. firm wskazuje brak budżetu jako główną barierę wdrożenia.
- Nadchodzące zmiany legislacyjne, w tym zmiana w Kodeksie pracy dotycząca mobbingu i dyrektywa o równości wynagrodzeń naturalnie mobilizują firmy do działań w obszarze „S” z ESG.
Nie masz strategii ESG? Prawdopodobnie i tak częściowo już ją realizujesz
W ponad połowie firm w Polsce funkcjonują już działania wspierające obszary, które dziś definiuje się jako ESG – choć wiele organizacji nie używa tej etykiety i nie traktuje ich jako elementu strategii zrównoważonego rozwoju.
Jak pokazało badanie LeasingTeam Group i TalentPoint z 2024 r., 51 proc. organizacji oferuje programy promujące zdrowy styl życia, a 47 proc. wspiera pracowników w godzeniu ról zawodowych i prywatnych. Aż 71 proc. firm deklaruje działania w obszarze elastycznych warunków współpracy. To niekoniecznie odpowiedź na wymogi formalne, a raczej reakcja na narastające wyzwania: wypalenie zawodowe, trudności ze zdrowiem psychicznym, zmiany demograficzne, strukturalne niedobory kadrowe i potrzebę realnego wsparcia idei work-life balance.
Zbliżające się zmiany legislacyjne – m.in. wdrożenie dyrektywy o równości wynagrodzeń czy prace nad nowelizacją przepisów dotyczących mobbingu w Kodeksie pracy – również wymuszają działania, które naturalnie wpisują się w obszar „S” w ESG. Już teraz:
- 81 proc. firm podejmuje działania związane z politykami antydyskryminacyjnymi i antymobbingowymi,
- 73 proc. organizacji wdraża politykę równego wynagradzania.
Do tego dochodzą inicjatywy środowiskowe – zarządzanie odpadami, energooszczędność, automatyzacja – często realizowane również jako działania operacyjne. Tylko rozwiązania mające na celu zmniejszenie zużycia energii deklaruje aż 76 proc. badanych organizacji, co wiąże się przede wszystkim z optymalizacją kosztów. Wszystkie działania wpisujące się w ESG służą również utrzymaniu konkurencyjności gospodarki.
Zmiany są, ale małe i wybiórcze
Choć formalnie strategię ESG posiada jedynie co czwarta firma, wiele organizacji i tak realizuje jej podstawowe założenia – tyle że punktowo, rozproszenie i bez spójnej narracji. Tak jak 80 proc. Polaków i Polek nie zna pojęcia DEI (diversity, equity & inclusion), ale ma konkretne opinie na temat różnorodności („Stosunek Polaków do DEI”, SW Research 2025), tak i wiele firm podejmuje działania z obszaru zrównoważonego rozwoju. Jednak zmieniające się przepisy Unii Europejskiej – m.in. pakiet Omnibus I – ograniczają obowiązki raportowania dla wielu firm, co może prowadzić do odejścia od formalnych rozwiązań.
W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera druga edycja badania „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?”, realizowanego przez LeasingTeam Group i TalentPoint we współpracy z ARC Rynek i Opinia. To unikalne źródło wiedzy, które pokaże, jak organizacje w Polsce naprawdę wdrażają działania z obszaru ESG – również te, które nie są formalnie nazwane „strategią ESG”, ale w praktyce wpisują się w jej cele. Tym samym możemy się dowiedzieć, czy firmy wykorzystują decyzje legislacyjne Unii Europejskiej na uporządkowanie działań, czy raczej porzucają temat do kolejnego regulacyjnego wezwania.
Dlaczego warto wziąć udział w badaniu?
Po decyzjach Unii Europejskiej wiele firm odetchnęło z ulgą. Obowiązek raportowania ESG został wstrzymany lub odsunięty w czasie. Ale to nie znaczy, że temat przestał być istotny gospodarczo.
Nadal część organizacji jest zobowiązana do raportowania i muszą one zbierać dane także od swoich dostawców. Banki i fundusze również analizują, czy firma działa w sposób odpowiedzialny – po to, by ograniczyć swoje ryzyko. Z kolei efektywni, skuteczni pracownicy oczekują dobrych warunków współpracy, a nie tylko satysfakcjonującego wynagrodzenia. To tylko potwierdza, że raport „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?” ma sens.
Badanie potrwa do 25 czerwca 2025 r., a jego wyniki posłużą do opracowania raportu, który LeasingTeam Group bezpłatnie udostępni całemu środowisku biznesowemu. Firmy, które chcą anonimowo wnieść swój głos do debaty na temat zrównoważonego rozwoju polskich organizacji, mogą wypełnić ankietę pod adresem: https://cawi.epanel.pl/LeasingTeam_Ankieta.pg.