Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, by dokonywać ekologicznych wyborów zakupowych. Według niektórych źródeł to ważna kwestia dla niemal połowy ankietowanych. Takie dane przytacza m.in. AMS w raporcie ,,EKO świadomość w wyborach konsumentów”. Pomimo tych trendów sporym zainteresowaniem cieszą się też akcje takie jak Black Friday. Ich celem jest zachęcanie do zakupów, czasem spontanicznych, nieprzemyślanych i niepotrzebnych. Jednak w tym roku do Polski dotarła alternatywna inicjatywa, która ma szansę przełamać listopadowe szaleństwo zakupowe.
Circular Monday to akcja obchodzona corocznie w poniedziałek poprzedzający Black Friday. W tym roku przypada więc 25 listopada. Projekt odbywa się w kilkudziesięciu krajach świata już od kilku lat, a w tym roku za sprawą Fundacji Circular Poland do wydarzenia przystąpiła również Polska.
Akcja zachęca do zrównoważonych zakupów
Pomysł na Circular Monday narodził się w Szwecji jako odpowiedź na Black Friday. Celem akcji jest globalna promocja świadomych i bardziej zrównoważonych zakupów oraz zwrócenie uwagi na problem nadmiernej konsumpcji. Jednocześnie inicjatorzy zachęcają do wybierania produktów o wysokiej trwałości, łatwych do naprawy, wykonanych z surowców wtórnych, a także do korzystania z platform współdzielenia i wspierających drugi obieg. W ramach Circular Monday odbywają się też akcje edukacyjne, wydarzenia oraz działania w mediach społecznościowych. Kampania w social mediach prowadzona jest wokół hashtagu #circularmonday i zebrała już ponad 74 mln reakcji. Inicjatorem włączenia Polski do akcji jest Fundacja Circular Poland.
W tym roku, 25 listopada, obchodzona jest ósma edycja wydarzenia. Weźmie w nim udział 40 krajów z całego świata, w tym Polska. W akcję włączyło się ponad 1300 firm, organizacji i ambasadorów. Baza zaangażowanych podmiotów oraz dodatkowe informacje dostępne są na stronie https://www.circularmonday.com.