Krzyżyk zamykający popup

Moda cyrkularna zyskuje na znaczeniu, ale transformacja branży w kierunku bardziej zrównoważonego działania jest nadal bardzo powolna. Opracowany przez międzynarodową firmę doradczą Kearney raport Circular Fashion Index 2024 pokazuje, że średni wynik osiągnięty przez globalne marki to jedynie 3,2 punktu na 10, co wskazuje, że wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Choć firmy wdrażają inicjatywy proekologiczne, skala działań nadal jest zbyt mała, by realnie wpłynąć na model funkcjonowania branży odzieżowej.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie wyniki osiągnęły marki w Circular Fashion Index 2024?
  • Dlaczego moda cyrkularna rozwija się wolniej, niż oczekiwano?
  • Jakie działania podejmują liderzy rynku i gdzie występują największe braki?

Moda cyrkularna w 2024 r.

Czwarta edycja raportu Circular Fashion Index (CFX), przygotowana przez Kearney obejmuje analizę 235 marek pod kątem ich działań na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. Wynik 3,2 punktu na 10 oznacza niewielką poprawę – mniej niż 0,2 punktu względem poprzedniego roku.

Metodologia CFX ocenia marki w siedmiu kluczowych wymiarach, analizując zarówno ich wpływ na sprzedaż nowych produktów (rynek pierwotny), jak i na rynek wtórny, obejmujący sprzedaż odzieży używanej i recykling. W ubiegłym roku uwzględniono także stopień integracji zasad projektowania w obiegu zamkniętym, takich jak wykorzystanie materiałów przyjaznych środowisku i eliminacja szkodliwych chemikaliów.

W ostatniej odsłonie raportu specjaliści Kearney rozszerzyli zakres badań o 20 proc., analizując sytuację firm zajmujących się produkcją i sprzedażą odzieży w pięciu kategoriach – moda, bielizna, odzież sportowa, ubrania outdoorowe oraz obuwie. Dodatkowo przedsiębiorstwa te zostały podzielone na cztery segmenty – luksusowy, premium, masowy i fast fashion. W indeksie wzięto pod uwagę firmy z 18 krajów na całym świecie, w tym po raz pierwszy, także z Japonii.

Które marki wypadły najlepiej, a które mają zaległości?

Wśród liderów CFX znajdują się zarówno luksusowe domy mody, jak i marki outdoorowe oraz te specjalizujące się w odzieży sportowej. Najlepiej z nich wypadły: The North Face, Gucci, Levi’s, Patagonia i Coach. Ich działania proekologiczne w ramach przyjętych strategii są widoczne, jednak tempo transformacji nadal pozostaje ograniczone.

W segmencie fast fashion częściowe postępy odnotowały Zara i Uniqlo, jednak nadal nie są one wystarczające, by skutecznie zmienić model działania całej branży. Na tle konkurencji wyróżnia się marka Gant, która poprawiła swoją pozycję dzięki wdrażaniu zasad projektowania cyrkularnego i rozwijaniu usług wynajmu odzieży. Coach z kolei zwiększył udział materiałów pochodzących z recyklingu oraz uruchomił submarkę Coachtopia, dedykowaną modzie cyrkularnej.

Co spowalnia rozwój mody cyrkularnej?

Eksperci Kearney zwracają uwagę na kilka głównych czynników utrudniających wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym w branży odzieżowej:

  • Brak jednolitych standardów oceny wpływu na środowisko – wiele analiz obejmuje jedynie fragmenty cyklu życia produktu, co może prowadzić do błędnych wniosków;
  • Wybór materiałów uznawanych za nisko inwazyjne dla środowiska – nie ma jednoznacznej odpowiedzi, które surowce są bardziej ekologiczne. Produkcja bawełny wiąże się z wysokim zużyciem wody, natomiast poliester generuje większe emisje dwutlenku węgla;
  • Niewielka innowacyjność modeli biznesowych – większość marek wciąż funkcjonuje w modelu liniowym, nie inwestując w recykling i ponowne wykorzystanie surowców;
  • Powolne wdrażanie alternatywnych strategii – takich jak wynajem, odsprzedaż czy naprawa ubrań, które mogłyby przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów tekstylnych.
Moda cyrkularna rozwija się w wolnym tempie | Fot. Unsplash.com

Jak przyspieszyć transformację branży?

Moda cyrkularna to nie tylko wyzwanie, ale także szansa dla firm na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Kluczowe kroki, które mogą przyspieszyć zmiany, to:

  • Wprowadzenie jednolitych standardów oceny wpływu na środowisko, które pozwolą lepiej mierzyć efektywność działań proekologicznych;
  • Inwestowanie w ekologiczne materiały i technologie, które zmniejszą ślad węglowy branży;
  • Rozwój usług związanych z cyrkulacją odzieży – takich jak wynajem, sprzedaż odzieży używanej czy programy naprawy ubrań;
  • Transparentna komunikacja na temat rzeczywistych działań – konsumenci coraz częściej oczekują konkretnych danych na temat wpływu marek na środowisko.

Jak podkreślają przedstawiciele Kearney – marki, które szybciej dostosują się do nowych wymogów i oczekiwań konsumentów, zyskają przewagę rynkową, a jednocześnie przyczynią się do poprawy stanu środowiska.

Kearney to działająca od 1926 roku firma konsultingowa, zapewniająca strategiczne doradztwo największym na świecie przedsiębiorstwom, agencjom rządowym oraz organizacjom non-profit. Na liście jej klientów znajduje się ponad ¾ firm wymienianych w rankingu Fortune Global 500. Kearney od dwóch lat znajduje się na pierwszym miejscu w The Consulting Report. Działa poprzez sieć ponad 60 biur zlokalizowanych w ponad 40 krajach. Firma zatrudnia na całym świecie powyżej 4 tys. pracowników. Jej konsultanci są absolwentami prestiżowych uczelni oraz ekspertami z wieloletnim doświadczeniem w szeregu branż i sektorów. W Polsce Kearney działa od 1990 roku, a od 1996 roku posiada swoje oficjalne biuro w Warszawie. Na rynku polskim specjalizuje się w doradztwie strategicznym dla branż takich jak m.in.: finanse i bankowość, handel i dobra konsumenckie, telekomunikacja, energetyka, przemysł ciężki (chemia i górnictwo) oraz transport i logistyka. Więcej na temat firmy: www.kearney.com

Zespół_Akademia ESG_Marta Maj
Od ponad 10 lat zajmuję się wszystkim, co związane z contentem. Moje doświadczenie w pracy dziennikarskiej i wrodzona ciekawość tworzą zgrany duet, który pozwala mi tworzyć artykuły, które przeczyta i laik, i ekspert. Dodatkowo zajmuję się korektą tekstów – przecinki, strzeżcie się! E-mail: m.maj@akademiaesg.pl
Napisz do nas