Komfort pracowników biurowych ma znaczenie dla jakości ich pracy. 47 proc. z nich twierdzi, że to, w jakim otoczeniu pracują, ma wpływ na efektywność wykonywanych przez nich obowiązków, wynika z raportu przedstawionego przez Światową Organizację Zdrowia. W poprawie komfortu pracy w biurze pomagają systemy HVAC. Niosą korzyści nie tylko dla pracowników, ale i dla pracodawców oraz właścicieli budynków biurowych.
Z artykułu dowiesz się:
- Jak systemy HVAC mogą pomóc w zapewnieniu pracownikom odpowiednich warunków do działania?
- Jak uniknąć syndromu chorego budynku (SBS)?
- Jakie korzyści finansowe płyną z zastosowania systemów HVAC w budynkach biurowych?
Warunki panujące w miejscu pracy mają wpływ na samopoczucie i wydajność pracowników. O ich zdrowie i zmniejszenie zmęczenia pomagają zadbać właściwie zaprojektowane i zarządzane systemy HVAC, które zapewniają komfort termiczny w budynku. Temperatura w biurze nie powinna być niższa w zimie niż 18 st. C, jak wskazuje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Samo zadbanie o jej wysokość jednak nie wystarczy. Składowych, które wpływają na samopoczucie pracowników biurowych, jest znacznie więcej.
Ważna jest cyrkulacja powietrza
Jednym z czynników, który bezpośrednio przekłada się na komfort pracowników biurowych, jest cyrkulacja powietrza. Wysoki poziom dwutlenku węgla oraz pyłów PM2.5, czyli cząstek zanieczyszczeń o średnicy do 2,5 mikrometra, może obniżać efektywność pracy nawet o 15 proc., wynika z badań Cognitive Function and Building Performance Study przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda. Z kolei poprawa jakości powietrza w biurach przekłada się na wzrost produktywności pracowników o około 10 proc., jak wskazuje raport Danish Building Research Institute. Skuteczna cyrkulacja powietrza oraz utrzymywanie optymalnej temperatury i wilgotności sprawiają, że pracownicy są bardziej skoncentrowani i mniej narażeni na negatywne skutki długotrwałej pracy w zamkniętych pomieszczeniach. Redukcja zanieczyszczeń i dwutlenku węgla to także mniej problemów zdrowotnych, takich jak bóle głowy czy zmęczenie, które mogą wpływać na obniżenie produktywności.
O odpowiednią wymianę powietrza dbają nowoczesne systemy HVAC. Eliminują też problem dusznych, źle wentylowanych pomieszczeń. Lepsza jakość powietrza oznacza lepsze dotlenienie organizmu. To skutkuje wyższą wydajnością pracy. Różnicę, którą odczują pracownicy, odczują także pracodawcy – efektywne systemy HVAC to również korzyści ekonomiczne dla firm. Po pierwsze, mniej problemów zdrowotnych to mniej zwolnień lekarskich wśród zatrudnionych osób. Po drugie poprawa produktywności pracowników bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki organizacji. Także te finansowe.
Systemy HVAC a warunki pracy w biurze
Pracodawcy przykładają wagę do warunków panujących w pomieszczeniach, by uniknąć syndromu chorego budynku (ang. Sick Building Syndrome), czyli nawarstwiania się konkretnych dolegliwości u osób przebywających w danym budynku. Mogą powodować je zawarte w powietrzu zapachy i zanieczyszczenia, nieprawidłowe użytkowanie pomieszczeń, np. palenie papierosów w środku, ale też zaniedbana czy nieprawidłowo pracująca wentylacja lub klimatyzacja, która przenosi zarodniki grzybów czy pleśni, bakterie i wirusy. Gdy w budynku panują nieodpowiednie warunki, trudno o wysoki komfort pracy.
– Zziębnięty lub przegrzany pracownik nie będzie pracował efektywnie. Zbyt niski poziom tlenu lub zbyt wysoki poziom dwutlenku węgla może powodować ból głowy. Kiedy problemy się powtarzają, można mówić o SBS. Właściciele i najemcy budynków biurowych szukają sposobów, by temu zaradzić. Pomocą okazuje się optymalizacja systemów HVAC. Wentylacja usuwa zanieczyszczenia powietrza, system grzewczy i klimatyzacja pozwalają na utrzymanie optymalnej temperatury. Kiedy systemy ze sobą współpracują, pracownicy pracują wydajniej, a to już przekłada się na realne zyski w firmie – mówi Paweł Ryszewski.
Do dużego efektu wystarczą małe zmiany
Jak zaznacza ekspert, w Polsce dużym problemem jest nie tylko syndrom chorego budynku, ale też uczucie przeciągu. Jego przyczyną w strefie pracy jest najczęściej nieodpowiednia regulacja lub zły dobór anemostatów, czyli końcówek wentylacyjnych znajdujących się nad głowami użytkowników, które wypuszczają zimne powietrze w dół z dużą prędkością. Nieprawidłowa regulacja anemostatów powoduje, że wypuszczają zbyt dużą ilość powietrza – już samo ich wyregulowanie spowoduje, że pracownicy nie będą marzli. Druga kwestia to fakt, że wiele budynków jest wyposażonych w najtańsze możliwe anemostaty – warto wówczas rozważyć ich wymianę. Czasami zdarza się też, że za niewłaściwe kierowanie strugi powietrza odpowiada panel czołowy. Rozwiązaniem jest wtedy ustawienie ilości powietrza do projektowych wartości lub zmiana płyty czołowej na bardziej dopasowaną do działania w systemie biurowym. Dobrym sposobem jest też zmiana sterowania zaworów na instalacji grzania i chłodzenia w systemach HVAC z opcji włącz/wyłącz na pracę ciągłą.
Firmy, które dbają o jakość środowiska biurowego, zyskują przewagę nie tylko w zakresie produktywności. Miejsce pracy – także to fizyczne – jest ważne, a zadowoleni z niego pracownicy rzadziej szukają nowych miejsc zatrudnienia. Dobrze zaprojektowane systemy HVAC są obecnie nieodłącznym elementem dbania o komfort pracowników i pokazują troskę pracodawcy o dobrostan zespołu. Inwestycja w nowoczesne technologie nie jest już tylko kwestią opcjonalną. To krok, który buduje wizerunek firmy jako nowoczesnego i odpowiedzialnego pracodawcy.
Czytaj także: Optymalizacja zużycia energii dzięki systemom HVAC