Rzetelne podejście do przygotowania sprawozdania może wymagać znacznych nakładów finansowych. Większość przedsiębiorców jest na to gotowa, wynika z badania EY „Long Term Value and Corporate Governance Survey 2023”. 74 proc. ankietowanych stwierdziło, że kwestie związane z ESG powinny być na stałe włączone w prace zarządów, nawet jeśli krótkoterminowo miałoby to wpłynąć na dochodowość i wyniki finansowe firm.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie działania związane z raportowaniem ESG mogą wymagać wydatków?
- Dlaczego warto inwestować w rzetelne raportowanie zrównoważonego rozwoju?
65 proc. firm jest gotowa przeznaczyć pieniądze na inwestycje w zrównoważony rozwój, pokazuje raport Ayming Polska ,,Biznes w równowadze: Jak przyspieszyć transformację ESG?”. Analiza dotyczyła działań związanych bezpośrednio z dostosowaniem się do wymogów ESG, takich jak zwiększenie efektywności energetycznej. Nie uwzględniono w niej jednak kosztów, które wiążą się z samym raportowaniem.
Sprawniejsze raportowanie to dodatkowe koszty
Na firmy, które muszą (lub chcą) dostosować się do wymogów ESG, czeka sporo zadań. Raportowanie wymaga odpowiedniego przygotowania – analizy, jakie dane będą potrzebne, sprawdzenia, skąd można je pozyskać, zebrania ich i opracowania.
Dlatego jedną z inwestycji wartych do rozważenia jest zatrudnienie nowego pracownika, a niekiedy nawet całego zespołu, delegowanego do zarządzania obszarami ESG w organizacji. Co dziesiąta firma ujęta w raporcie „ESG w polskim biznesie” Grant Thornton zdecydowała się wyznaczyć lidera odpowiedzialnego za raportowanie ESG, a 9 proc. badanych organizacji powołało w tym celu odpowiednią grupę. To wciąż niewiele, jednak ponad 50 proc. pracodawców objętych dyrektywą CSRD planuje rekrutacje nowych specjalistów ESG, jak wynika z analiz ekspertów firmy rekrutacyjnej Antal. Statystyki pokazują, że przeciętne miesięczne zarobki specjalistów z zakresu ESG wynoszą od 8 tys. zł do 12 tys. zł brutto.
Konieczne może być także poniesienie wydatków na uproszczenie i usprawnienie procesu zbierania, porządkowania oraz raportowania danych. Pomocne mogą się tu okazać narzędzia zaprojektowane do automatyzacji tych działań, analizy informacji i sporządzania na ich podstawie sprawozdania.
Może się jednak okazać, że przygotowanie się do raportowania niefinansowego i sporządzenie strategii zrównoważonego rozwoju będzie wymagało wsparcia specjalistów. W takim przypadku niezbędna okazuje się kolejna inwestycja – w wykonanie audytu zewnętrznego, czyli analizy i weryfikacji działań firmy pod względem czynników ESG. Jego celem jest zidentyfikowanie obszarów do poprawy, ocena ryzyka i możliwości wdrożenia rozwiązań związanych ze zrównoważonym rozwojem (np. wskazanie sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla). Zaletą takiego procesu jest obiektywizm zewnętrznego audytora, który będzie w stanie ustalić, które z dotychczasowych działań firmy są zgodne ze standardami raportowania i wskazać obszary do poprawy. Dane zebrane podczas audytu i wnioski przygotowane na jego podstawie, z uwzględnieniem specyfiki danej firmy, mogą służyć jako baza do przygotowania raportu.
Lepiej zainwestować niż później żałować
Szeroki zakres działań, które trzeba podjąć, aby przygotować informacje niezbędne do raportowania, rozproszenie danych i ich ilość mogą sprawić, że zainwestowanie we wsparcie będzie konieczne. Tym bardziej, że wszelkie uchybienia w zakresie raportowania mogą mieć poważne konsekwencje takie jak:
- kary finansowe dla firmy, nawet do 30 mln w zależności od dochodów, przewidziane w ustawie o rachunkowości,
- brak transparentności może przełożyć się na mniejsze zaufanie inwestorów, konsumentów oraz utrudnić działania w przypadku ewentualnych kontroli urzędowych,
- kontrahenci niechętnie podejmują współpracę z firmami, które nie pokazują jasno swoich działań w zakresie ESG (ponieważ sami są zobowiązani do weryfikowania partnerów, chcąc sporządzić własny raport ESG);
- trudniejszy dostęp do finansowania (np. dotacji) na dalszą działalność.
Rzetelne przygotowanie sprawozdania otwiera drzwi do nowych możliwości biznesowych i buduje zaufanie w oczach inwestorów oraz klientów. Inwestycja w usprawnienie raportowania to element długoterminowej strategii rozwoju. Korzystanie z narzędzi przeznaczonych do przygotowania sprawozdań pozwala zaoszczędzić czas, co potwierdza praktyka Diaphane Software. Niektóre firmy po wdrożeniu platformy skróciły czas potrzebny na przygotowanie raportu z czterech miesięcy do trzech tygodni.