W ubiegłym roku opublikowano blisko 94 tys. materiałów dotyczących ESG, a wg prognoz w 2025 r. liczba ta może sięgnąć nawet 150 tys., wynika z raportu „ESG w mediach, czyli czy rzeczywiście kwestie społeczne i korporacyjne pozostają w cieniu środowiska?”. O zrównoważonym rozwoju mówi się więc coraz więcej, przynajmniej w mediach. Czy równie chętnie poruszają ten temat sami przedsiębiorcy?
Z artykułu dowiesz się:
- Czy firmy chętnie komunikują swoje działania z zakresu ESG?
- W jaki sposób firmy mówią o swoich działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju?
- Jakie zasady warto stosować, aby komunikowanie o firmowych działaniach ESG było skuteczne?
Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju stają się stałym elementem strategii zarządzania w coraz większej liczbie polskich firm. 17 proc. przedsiębiorstw wdrożyło już zobowiązania ESG, a 38 proc. jest w trakcie ich wprowadzania, wynika z najnowszego raportu „ESG w polskich organizacjach” ManpowerGroup. Prowadzenie zrównoważonego biznesu to ważny element budowania wizerunku, ale nie każda firma korzysta z tej możliwości.
Przedsiębiorstwa mogą mieć wątpliwości, w jakim zakresie informować o swoich działaniach
Przedsiębiorstwa często rozważają ograniczenie komunikacji na temat ESG do niezbędnego minimum, tzn. do przygotowania raportu i opublikowania go na stronie internetowej. Jak wynika z danych dotRelations, tylko połowa badanych firm komunikuje działania z zakresu ESG zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Prawdopodobnie przedsiębiorstwa nie chcą stawiać swojej działalności na świeczniku i narażać się na ewentualne nieprzychylne komentarze czy zarzuty o greenwashing lub niedostateczne starania.
Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że jeśli firma działa już w kierunku zrównoważonego rozwoju i ma zarys strategii w tym zakresie, to powinna o tym mówić.
Jasna komunikacja w obszarze ESG sprawia, że marka jest postrzegana przez kontrahentów, dostawców i klientów jako wiarygodna i uczciwa, a tym samym wzmacnia jej pozycję biznesową. Przykładem są firmy z branży hotelarskiej w Krakowie. Miasto chce promować hotele i obiekty noclegowe rozwijające się w sposób zrównoważony, przyznając im certyfikaty, np. Green Key potwierdzający, że obiekt dba o środowisko naturalne.
Taka otwartość pozwala też wyróżnić się wśród konkurencji, a jednocześnie daje dobry przykład innym firmom, np. kontrahentom z łańcucha dostaw. Odpowiedzialna komunikacja może wpływać m.in. na:
- zwiększanie świadomości odbiorców na temat zagadnień istotnych społecznie, środowiskowo, biznesowo,
- zmianę postaw wśród odbiorców,
- inicjowanie dyskusji o społecznie ważnych kwestiach.
Firmy, które odpowiedzialnie komunikują o swoich działaniach, są świadome korzyści, które z tego płyną. Wśród nich wymieniają m.in. budowanie pozytywnego wizerunku marki i poprawę relacji z klientami, wynika z danych dotRelations.
Skuteczna komunikacja
Aby jednak komunikowanie o firmowych działaniach ESG spełniło swoją rolę, trzeba przestrzegać kilku zasad.
- Określ cel komunikacji oraz grupę odbiorców, do których chcesz ją kierować. Wykorzystuj różne kanały, np. do klientów kieruj przekaz w mediach społecznościowych, a do inwestorów przemawiaj za pośrednictwem newslettera.
- Sama treść powinna mieć nie marketingowy, a edukacyjny i informacyjny charakter. Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem.
- W materiałach używaj prostego i równościowego języka, unikaj korpomowy i naukowych pojęć. Skup się na faktach, ale przedstaw je w atrakcyjny sposób. Ludzie reagują na historie. Dlatego dobrze sprawdzi się tu storytelling, czyli opowieść o tym, dlaczego firma zdecydowała się wprowadzić dane działanie, jak to zrobiła i jaki efekt to przyniosło. Uważaj jednak na tzw. cherry picking, czyli przedstawianie aktywności o niewielkim wpływie jakby była wielkim, kluczowym przedsięwzięciem, rozdmuchiwanie jej do nieproporcjonalnych rozmiarów.
- Pamiętaj, że nie tylko treść jest ważna, ale także to, jak jest podana. Wykorzystuj nie tylko słowa, ale i obrazy – wykresy, tabele, infografiki.
- Unikaj sformułowań, które mogą być niezrozumiałe lub niesłusznie odebrane jako bardziej ,,zrównoważone”, niż są. Dobrym przykładem problematycznego pojęcia jest ekogroszek. To nazwa handlowa określająca paliwo stałe produkowane z węgla. Określenie ekogroszek miało nawiązywać do niskiej ceny i podkreślać ekonomiczność, a nie ekologiczność produktu.
- Komunikacja ESG to nie tylko monolog, ale przede wszystkim dialog. Słuchaj opinii interesariuszy, odpowiadaj na pytania i angażuj się w dyskusję. Interakcja buduje relacje i pokazuje, że firma jest otwarta na dialog.
- Prowadź komunikację regularnie. Nie powinna być to jednorazowa akcja, ale długofalowa strategia, spójna z tą dotyczącą zrównoważonego rozwoju firmy.
Skuteczne i odpowiedzialne komunikowanie o firmowych działaniach ESG powinno być dobrze przemyślanym procesem. Może okazać się, że jego zaprojektowanie i wdrożenie będzie wymagać wsparcia eksperta w postaci agencji PR. Warto rozważyć taką pomoc.