Krzyżyk zamykający popup

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że wcześniej czy później czeka je przygotowywanie raportów niefinansowych. Jednocześnie przedsiębiorstwa dostrzegają, że pewne obszary z tym związane, np. interpretacja przepisów, mogą być dla nich kłopotliwe. To jeden z powodów, dla których co piąta organizacja decyduje się powierzyć realizację zadań związanych z ESG zewnętrznym dostawcom. Firmy, które jeszcze tego nie zrobiły, mierzą się z dylematem: czy raportowanie ESG zlecić zewnętrznemu doradcy, czy realizować samodzielnie?

Z artykułu dowiesz się:

  • W jakich zadaniach związanych z ESG firmę może wesprzeć zewnętrzny konsultant?
  • Jakie wady i zalety ma każda z opcji?
  • O czym powinna pamiętać firma, dokonując wyboru

Zbieranie i analiza danych jest jednym z największych wyzwań, jakie dostrzegają firmy w kontekście ESG. To problem dla aż 56 proc. przedsiębiorstw, pokazują wyniki raportu „Czas na ESG” opracowanego przez firmę IFS w październiku 2024 r. Dla wielu organizacji  barierę stanowią też złożoność przepisów i koszty wdrożenia odpowiednich narzędzi.

Firmy, wybierając zewnętrznych konsultantów, liczą na profesjonalne wsparcie

Trudności związane z przygotowaniem do raportowania ESG i interpretacją wymogów mogą sprawiać, że firma będzie potrzebować profesjonalnego wsparcia. Badania przytoczone w raporcie IFS to potwierdzają. Co piąte przedsiębiorstwo zdecydowało się powierzyć realizację zadań w obszarze ESG zewnętrznym dostawcom. Takie rozwiązanie ma wiele plusów, więc sporej liczbie organizacji może wydać się dobrym wyjściem – należą do nich przede wszystkim firmy, które nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie eksperta ESG w pełnym wymiarze, w ramach swojej struktury.

Niekwestionowaną zaletą zewnętrznych konsultantów jest pewność, że zagadnieniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem zajmuje się specjalista. Doradca zna interpretację wymogów, wie, jak dostosować je do specyfiki danej branży i jakich danych potrzeba do przygotowania raportu. To może znacznie usprawnić proces zbierania informacji i przygotowania końcowego dokumentu. Szczególnie że eksperci często korzystają z autorskich narzędzi i benchmarków branżowych. Firma zyskuje też większą pewność, że przygotowany dokument nie będzie miał błędów formalnych. Współpraca z konsultantem daje też dostęp do cennej wiedzy eksperckiej, z której można czerpać, by budować kompetencje wewnątrz firmy.

Wojciech Głownia

Wojciech Głownia

Chief Executive Officer (CEO) w Diaphane Software

Dojrzałe organizacje wchodzą we współpracę z doradcami, aby zbudować wewnętrznie zestaw kompetencji i się usamodzielnić w zakresie raportowania ESG. Są też firmy, które podpisując umowę z konsultantem, oczekują że otrzymają gotowy ,,towar” w postaci raportu, bez wysiłku ze swojej strony. Tymczasem bez zaangażowania przedsiębiorstwa doradca niewiele będzie w stanie zrobić. Podobnie jest w przypadku innych zlecanych zadań. Na przykład jeśli firma korzysta z zewnętrznej księgowości, nie oznacza to, że osoby zarządzające nie wiedzą, jak wyglądają finanse firmy.

Firmy powinny zdawać sobie sprawę, że zlecając raportowanie ESG na zewnątrz, nie pozbawiają się odpowiedzialności za cały proces i jego wyniki. Ona formalnie wciąż pozostaje po stronie przedsiębiorstwa. Rolą konsultanta jest doradzać, dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Zatrudnienie go nie wyklucza też zaangażowania firmy. Wręcz przeciwnie, jest ono potrzebne chociażby do zebrania danych, ponieważ to organizacja zna specyfikę swojego działania.

Nie włączając się w proces raportowania, firma ryzykuje, że dokument zostanie przygotowany powierzchownie. Brak zaangażowania i chęci do budowania kompetencji wewnętrznie sprawia również, że przedsiębiorstwo nie usamodzielni się w kwestii ESG. Każdorazowo będzie uzależnione od wsparcia doradców, co sprawi, że koszty jego zatrudnienia, być może rosnące, już na stałe wpiszą w budżet firmy.

Przygotowanie raportu ESG w ramach firmy może wymagać inwestycji

Część firm decyduje się na całkowitą realizację zadań ESG, w tym raportowanie, w ramach wewnętrznych działań. Większość przedsiębiorstw przekazuje ich realizację działom, które już wykonują inne obowiązki, wynika z badania WEBCON ,,Nowoczesne technologie w raportowaniu ESG” z 2025 r. W 36 proc. przypadków zadania były powierzane działowi BHP i/lub ochrony środowiska, w 12 proc. administracji,  a w 6 proc. marketingowi i PR. Tylko co piąte przedsiębiorstwo powołało specjalny zespół do obsługi procesów ESG. 

Przy założeniu, że firma korzysta z posiadanych już zasobów kadrowych, można uznać, że głównym atutem pozostawienia raportowania wewnątrz jest oszczędność finansowa. Ponadto osoby pracujące na co dzień w organizacji dobrze znają i rozumieją specyfikę jej działania, mogą opracowywany dokument zintegrować z kulturą firmy i strategiami długoterminowymi. Mają też większą sprawczość w przypadku zdobywania danych. Wiedzą, z jakich źródeł mogą je pozyskać i jak to zrobić.

Realizując zadania związane z raportowaniem niefinansowym samodzielnie, firma rozwija wewnętrzne kompetencje i zyskuje niezależność. Aby jednak było to możliwe, nieuniknione są inwestycje – w szkolenia pracowników czy platformę do zbierania i analizowania danych oraz raportowania ESG.

Bartosz Niwiński

Bartosz Niwiński

współzałożyciel i Chief Revenue Officer, Diaphane Software

Takie inwestycje stanowią pewnego rodzaju zabezpieczenie. Dzięki nim firma minimalizuje ryzyko, że raport zostanie przygotowany nieprawidłowo lub będzie niekompletny. A tak może się zdarzyć, jeśli do raportowania organizacja oddeleguje osoby, które nie mają doświadczenia w interpretacji wymagań regulacyjnych lub takie, które z powodu ogromu innych obowiązków nie poświęcą przygotowaniu raportu tyle czasu, ile to wymaga.

Przygotowanie raportu ESG – zlecać czy realizować samodzielnie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która z opcji: zlecenie raportowania na zewnątrz czy realizacja zadania wewnętrznie, jest lepsza. Decyzja należy do organizacji. Ułatwić ją może wdrożenie znanych biznesowych modeli decyzyjnych, np. analizy SWOT. Metoda polega na wyróżnieniu czterech aspektów każdej z opcji wyboru: mocnych stron (S, strengths), słabych stron (W, weaknesses), szans (O, opportunities) i zagrożeń (T, threats). 

Jeśli firma decyduje się na zewnętrznego konsultanta, musi zdawać sobie sprawę z tego, że jej zaangażowanie jest nieuniknione. Trzeba wyznaczyć osobę, która będzie odpowiedzialna za komunikację z konsultantem. Dzięki temu przygotowanie dokumentu przebiegnie sprawniej. Kluczowy jest też wybór rzetelnego partnera. Ze względu na to, że ESG stało się ,,modnym” tematem, można zaobserwować wysyp firm oferujących swoje wsparcie w tym zakresie. Warto wybrać taką o ugruntowanej pozycji na rynku i z udokumentowanym doświadczeniem. Podobnie sprawa wygląda przy wyborze organizacji oferującej szkolenia lub narzędzia wspierające działania ESG.

Niezależnie od podjętej decyzji, każda firma, która przygotowuje się do raportowania ESG, powinna pamiętać, że jest to proces. Aby uniknąć braków w dokumencie i usprawnić raportowanie, dane muszą być zbierane regularnie, przez cały rok. Kontrolę nad całym procesem powinna sprawować osoba z zespołu zarządzającego firmą, np. członek zarządu. Moc sprawcza takiej osoby niekiedy, np. przy pozyskiwaniu danych do raportowania, okazuje się niezbędna.

    Firmowy adres e-mail
    Numer telefonu
    Temat wiadomości
    Klikając przycisk “Wyślij zapytanie” zgadzasz się przekazanie przez nas informacji handlowych do Partnera, który będzie przetwarzał Twoje dane w celach marketingowych. Informacje o Partnerze znajdują się w tekście wyżej. Szczegóły dot. przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.

    Dziękujemy za wypełnienie formularza

    Odezwiemy się do Państwa w ciągu 1-2 dni roboczych na adres e-mail: [email].