Krzyżyk zamykający popup

Firmy, które angażują pracowników w inicjatywy proekologiczne i społeczne, nie tylko realizują cele ESG, ale też wzmacniają lojalność i zaangażowanie zespołu. Takie działania planuje już 4 na 10 firm – wynika z badania  ManpowerGropup. Dzięki temu, firmy budują wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy.

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego warto włączać pracowników w zrównoważone działania?
  • Jakie formy zaangażowania przynoszą najlepsze efekty?
  • Jak pokonać najczęstsze bariery w realizacji inicjatyw ESG?

Przedsiębiorstwa nie są jedynie miejscem pracy czy źródłem przychodów, ale także ważnym ogniwem w budowaniu zrównoważonej przyszłości. Włączanie pracowników w inicjatywy ESG to również okazja do tworzenia silniejszych, bardziej zmotywowanych zespołów, które utożsamiają się z wartościami organizacji.

Wspólne działania ESG wzmacniają poczucie wspólnoty i lojalności w zespole. Pracownicy bardziej identyfikują się z organizacją, co w praktyce przekłada się na obniżenie poziomu absencji i rotacji w zespole. Angażowanie zespołu w działania zrównoważone ma również bezpośredni, pozytywny wpływ na wyniki biznesowe. Pracownicy, którzy aktywnie uczestniczą w działaniach proekologicznych, czy prospołecznych osiągają o 21 proc. wyższą produktywność (badanie Gallupa). Działania zrównoważone wpływają także na budowanie silnego wizerunku organizacji jako odpowiedzialnego pracodawcy.

Zainspiruj, pokaż możliwości i daj wybór 

Motywowanie zespołu w działania zrównoważone wymaga uwzględnienia indywidualnych potrzeb pracowników. Jedni chętnie będę udzielać się w ramach wolontariatu, inni będą chcieli mieć realny wpływ na podejmowanie decyzji. Dlatego warto oferować różnorodne formy aktywności, aby każdy mógł wybrać najbardziej dopasowaną do swoich potrzeb.  Jakie możliwości warto zaproponować?

Wolontariat pracowniczy

Wolontariat pracowniczy to przestrzeń, w której pracownicy mogą rozwijać empatię, umiejętności współpracy oraz poczucie wpływu na otoczenie. Pracodawcy coraz częściej dają zespołom swobodę wyboru między realizacją własnych pomysłów a udziałem w firmowych inicjatywach. Przykładem jest producent chemii gospodarczej Henkel Polska. W 2023 r. roku w firmie zostały zrealizowane 83 projekty zgłoszone przez pracowników na rzecz lokalnych społeczności opiewające na kwotę ponad 1 mln zł. To pokazuje, że dawanie pracownikom przestrzeni do inicjatywy i realizacji własnych pomysłów przynosi efekty, zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla samej organizacji.

Szkolenia i warsztaty

Czasem pracownicy nie zdają sobie sprawy, jak mogą pomagać ani jakie korzyści płyną z ich zaangażowania w działania zrównoważone. Potrzebują wiedzy oraz szkoleń, które pokażą im, w jaki sposób mogą efektywnie wspierać cele firmy. Szkolenia mogą dotyczyć m.in. segregacji odpadów czy redukcji zużycia wody. Według  analizy ManpowerGroup z września 2024 r., już 39 proc. organizacji zamierza podnosić kwalifikacje związane zrównoważonym rozwojem. Przykładowo w firmie Hochland w zakresie działań podejmowanych na rzecz zrównoważonego rozwoju zostało już przeszkolonych 76 proc.  pracowników. 

Uwzględnianie sugestii pracowników 

Warto pytać pracowników o zdanie, ponieważ z wyższego szczebla zarządzania nie zawsze widać problemy i kwestie istotne dla sprawnego funkcjonowania organizacji. Pracownicy, którzy działają bliżej codziennych procesów, często dostrzegają więcej i mogą mieć cenne pomysły na usprawnienia. Ponadto uwzględnianie opinii pracowników, wzmacnia ich poczucie sprawczości i utożsamienie z celami organizacji. Według Ogólnopolskiego Badania Systemów Sugestii i Innowacji Pracowniczych 2023, blisko 70 proc. organizacji w Polsce daje pracownikom możliwość zgłaszania pomysłów na usprawnienia. 

Programy wewnątrz firmy

Nawet najmniejsze działania podejmowane przez każdego pracownika mają realny wpływ na osiągnięcie wspólnego celu – czy to pomoc potrzebującej rodzinie, czy sadzenie drzew, które sprawia, że otoczenie staje się przyjaźniejsze i bardziej przyjemne do życia. Proekologiczne i prospołeczne inicjatywy nie tylko aktywizują zespoły, ale także wzmacniają poczucie współodpowiedzialności za otaczający świat. Dobrym przykładem jest firma IKEA, w której w 2023 r. ponad 260 pracowników i pracowniczek zaangażowało się w działania pomocowe, które wsparły 3150 osób w Polsce i Ukrainie.

Bariery – jak je pokonać?

Angażowanie pracowników w zrównoważone działania nie zawsze przebiega bezproblemowo. Jedną z najczęściej wymienianych barier jest brak czasu i nadmiar obowiązków. Dla 30 proc. organizacji to właśnie codzienne priorytety i przeciążenie zadaniami utrudniają aktywny udział zespołu w dodatkowych inicjatywach – wynika z Ogólnopolskiego Badania Systemów Sugestii i Innowacji Pracowniczych 2023.  Ważne jest więc oferowanie  elastycznego podejścia do czasu pracy, dzięki któremu  pracownicy mogą realizować działania ESG w ramach godzin pracy lub wprowadzić dodatkowe, płatne dni wolne przeznaczone na wolontariat i projekty proekologiczne.

Kolejną barierą jest niska świadomość zespołów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pracownicy, którzy nie rozumieją celów ESG, rzadko angażują się w działania, których sens jest dla nich  niejasny. Nie można pominąć także oporu ze strony kadry zarządzającej. Jeśli zarząd nie dostrzega wartości działań ESG, trudno o ich skuteczne wdrożenie. 

W organizacjach, zwłaszcza z sektora MŚP, pojawia się również bariera finansowa.  Inicjatywy w duchu ESG często bywają postrzegane jako koszt, na który firma nie może sobie pozwolić. W takich sytuacjach można rozpocząć od niskobudżetowych inicjatyw, takich jak:

  • kampanie edukacyjne, które podnoszą świadomość zespołu w zakresie oszczędności zasobów.;
  • organizacja zbiórek plastikowych nakrętek, które można przekazać na cele charytatywne;
  • konkursy na największą liczbę przejechanych kilometrów rowerem lub pieszo zamiast samochodem;
  • ponowne wykorzystanie materiałów, np. tworzenie notesów z jednostronnie zadrukowanych kartek;
  • wspólne tworzenie zielonych przestrzeni wokół biura, np. nasadzenia kwiatów lub drzew;
  • wsparcie domów dziecka poprzez zorganizowanie zbiórki rzeczy.

Dzięki wspólnym inicjatywom organizacja zyskuje lojalny zespół, dla którego praca ma głębszy sens i wartość, a jednocześnie przyczynia się do pozytywnych zmian, które odczuwają zarówno pracownicy, jak i społeczności wokół niej. 

Przeczytaj także: 

Zespół_Akademia ESG_Marta Kubacka
Dziennikarka, copywriterka, autorka książki „Gra na giełdzie. Podręcznik początkującego inwestora”, właścicielka firmy Pracownia Smart. Ukończyła studia ekonomiczne na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz studia dziennikarskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się tekstach dotyczących branży nieruchomości, co zaowocowało licznymi publikacjami w ogólnopolskich serwisach i prasie. Jej pasja do pisania, solidne wykształcenie oraz bogate doświadczenie pozwoliły osiągnąć już wiele, ale wciąż ma apetyt na więcej. E-mail: m.kubacka@akademiaesg.pl
Napisz do nas