Krzyżyk zamykający popup

Opracowanie efektywnej i kompletnej strategii ESG, której założenia, cele i działania odpowiadać będą wymogom regulacji CSRD, wymaga solidnych podstaw analitycznych. Dobrze, jeśli proces opracowania strategii, podobnie jak proces raportowania zgodnie ze standardem ESRS, poprzedzi analiza podwójnej istotności (ang. Double Materiality Assessment). Umożliwia ona ocenę wpływu firmy na otoczenie społeczne i środowiskowe, oraz wpływu czynników ESG na jej działalność. 

Z artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega analiza podwójnej istotności?
  • Jak wygląda proces analizy?
  • W jaki sposób firma zewnętrzna pomaga w przeprowadzeniu analizy podwójnej istotności?

Na podstawie analizy podwójnej istotności organizacje mogą określić najważniejsze obszary działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. DMA uwzględnia tak ryzyka, jak i szanse związane z ESG. Analiza podwójnej istotności nie jest tylko wartym przeprowadzenia procesem – stała się elementem obowiązkowym w raportowaniu zgodnym z nowymi standardami ESRS (European Sustainability Reporting Standards), co oznacza, że jej przeprowadzenie nie jest już opcją, lecz koniecznością dla firm objętych wymogami CSRD. 

Oddziaływanie w dwie strony

Analiza podwójnej istotności uwzględnia wpływ przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo. Jednocześnie bada też drugi kierunek wpływu – jak czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem oddziałują na pracę, wyniki finansowe i ryzyka firmy.

Anna Jarzębowska

Anna Jarzębowska

Associate Director z firmy CBRE

Dotychczasowe podejście do raportowania skupiało się głównie na tym, jak działalność przedsiębiorstwa oddziałuje na środowisko i społeczeństwo. Nowe regulacje wprowadzają jednak szerszą perspektywę. Wymagają jednoczesnej analizy odwrotnego kierunku zależności – czyli tego, w jaki sposób kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem wpływają, lub mogą wpłynąć, na kondycję finansową firmy, jej ryzyka operacyjne oraz potencjalne szanse biznesowe (IRO – ang. Impact, Risk, Opportunity).

Taka podwójna analiza daje pełniejszy obraz obszarów, które muszą zostać uwzględnione w raportach ESG i dokładnie ukazuje relacje między firmą a otoczeniem. 

Potrzeba zaangażowania

Aby analiza podwójnej istotności dostarczyła wiarygodnych i użytecznych danych, konieczne jest zaangażowanie do procesu różnych grup interesariuszy – pracowników, dostawców, klientów i kontrahentów. Informacje zbiera się poprzez ankiety, wywiady i warsztaty. Dzięki temu można określić skalę i kierunek wpływu organizacji na otoczenie i odwrotnie. Na tej podstawie opracowywane są działania, które zmniejszają ryzyka i wzmacniają pozytywne efekty. Przykładowo, jeśli analiza wykaże wysokie zagrożenie związane z emisją dwutlenku węgla, firma może zdecydować się na zmianę źródeł energii. Z kolei w obszarze społecznym może to oznaczać np. wprowadzenie bardziej transparentnych zasad współpracy z podwykonawcami, lepszą ochronę praw pracowników czy wdrożenie programów wspierających różnorodność i inkluzywność w organizacji. Rzetelne przygotowanie analizy podwójnej istotności wymaga czasu.

– Pełne przeprowadzenie analizy to proces. Optymalny okres na jego przeprowadzenie to około trzy miesiące. Tyle potrzeba, by zgromadzić rzetelne dane i przeanalizować je pod kątem realnych zagrożeń i szans dla organizacji. Następnie przygotowujemy rekomendacje, które przełożą się na skuteczną strategię ESG – stwierdza Anna Jarzębowska.

Coś więcej niż nowy obowiązek 

Przy przeprowadzaniu analizy podwójnej istotności przedsiębiorstwa korzystają ze wsparcia zewnętrznych firm doradczych, takich jak CBRE. Oferują im kompleksowe podejście do procesu i służą doświadczeniem oraz wiedzą na temat obszarów, które należy uwzględnić. Na początku dokonują analizy sytuacji wyjściowej, z uwzględnieniem makroczynników ESG, takich jak np. globalne trendy inwestycyjne związane z zielonym finansowaniem czy oczekiwania konsumentów i społeczeństwa wobec firm w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także mikroczynników ESG, jak m.in. ślad węglowy organizacji czy efektywność energetyczna budynków. Biorą także pod uwagę obowiązujące regulacje oraz trendy rynkowe. Następnie organizują warsztaty dla menedżerów, podczas których omawiane i oceniane są m.in. dotychczasowe działania i cele firmy we wszystkich obszarach ESG, wymogi wynikające z obowiązujących regulacji unijnych i krajowych oraz ich wpływ na działalność firmy, a także znaczenie działań ESG dla rozwoju biznesu. To cenne, ponieważ jak wynika z badania przeprowadzonego przez Accenture 68 proc. menedżerów uznaje identyfikację istotnych wskaźników ESG za jedno z najważniejszych wyzwań w raportowaniu ESG. 

W ramach analizy podwójnej istotności prowadzimy konsultacje z interesariuszami poszczególnych organizacji, które proszą nas o pomoc. Rozmawiamy z kontrahentami i klientami firm, zbierając przy tym od nich niezbędne dane potrzebne do zobrazowania aktualnej sytuacji w kontekście działań ESG przedsiębiorstwa. Na tej podstawie opracowujemyrekomendacje strategiczne, które pomagają organizacji dostosować się do nowych wymagań oraz w pełni wykorzystać potencjał ESG jako elementu budującego wartość firmy.

Anna Jarzębowska

Associate Director z firmy CBRE

Jak dodaje ekspertka, aby dać firmie pełne wsparcie, szczególnie ważne jest przygotowanie pracowników i kadry zarządzającej do wdrożenia zmian. Firmy consultingowe prowadzą więc spotkania i szkolenia, by ESG nie było postrzegane jedynie jako ciążący na organizacji nowy obowiązek ze strony Unii Europejskiej, ale możliwość rozwoju w kierunku, który pozwoli zyskać przewagę na tle konkurencji i rozwijać biznes w zgodzie z celami zrównoważonego rozwoju.

Czytaj także:

    Firmowy adres e-mail
    Numer telefonu
    Temat wiadomości
    Klikając przycisk “Wyślij zapytanie” zgadzasz się przekazanie przez nas informacji handlowych do Partnera, który będzie przetwarzał Twoje dane w celach marketingowych. Informacje o Partnerze znajdują się w tekście wyżej. Szczegóły dot. przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.

    Dziękujemy za wypełnienie formularza

    Odezwiemy się do Państwa w ciągu 1-2 dni roboczych na adres e-mail: [email].