W Chinach powstaje nowy system raportowania zrównoważonego rozwoju o potencjalnie przełomowym znaczeniu dla globalnego biznesu. Wdrażane od 2024 r. Chińskie Standardy Ujawniania Informacji o Zrównoważonym Rozwoju (CSDS) obejmą do 2030 r. wszystkie firmy działające na drugim największym rynku świata, w tym przedsiębiorstwa zagraniczne. Już teraz warto przyjrzeć się tej inicjatywie, która może znacząco wpłynąć na standardy raportowania ESG w skali globalnej.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są główne założenia i struktura chińskich standardów CSDS?
- Jak przebiega harmonogram wdrażania i kogo obejmą nowe wymogi?
- Jak CSDS porównuje się do innych standardów (CSRD, ISSB) i jakie korzyści przyniesie firmom?
Chińskie Standardy Ujawniania Informacji o Zrównoważonym Rozwoju (CSDS) to kompleksowa inicjatywa rządu chińskiego, która ma ujednolicić i ustandaryzować raportowanie ESG w Chinach. CSDS łączy elementy międzynarodowych standardów z lokalnymi uwarunkowaniami, tworząc ramy dla chińskich przedsiębiorstw w zakresie ujawniania informacji środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym. Inicjatywa ta wpisuje się w szerszy kontekst globalnych dążeń do większej transparentności w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Geneza i główne założenia CSDS
W grudniu 2024 r. chińskie Ministerstwo Finansów, we współpracy z dziewięcioma innymi departamentami, opublikowało dokument „Corporate Sustainability Disclosure Standards-Basic Standards”, stanowiący fundament dla przyszłych ujawnień dotyczących zrównoważonego rozwoju. Był to kolejny krok po opublikowaniu projektu standardów (Exposure Draft) do konsultacji publicznych w maju 2024 r. CSDS jest częścią kompleksowego planu rządu chińskiego mającego na celu wprowadzenie obowiązkowych standardów raportowania ESG. Główne cele tej inicjatywy to tworzenie jednolitości i przejrzystości, promowanie globalnej integracji, wspieranie narodowych celów klimatycznych oraz promowanie zrównoważonych inwestycji.
Do tej pory ujawnienia ESG w Chinach były w dużej mierze dobrowolne i niespójne, a nowe standardy mają zdefiniować jasne wymagania zapewniające transparentność i porównywalność. Standardy te zostały opracowane z wykorzystaniem wytycznych Międzynarodowej Rady ds. Standardów Zrównoważonego Rozwoju (ISSB) jako bazy, jednocześnie uwzględniając specyfikę chińskiego kontekstu regulacyjnego i gospodarczego.
Struktura standardów i zasada podwójnej istotności
CSDS zbudowany jest wokół trzech głównych komponentów:
- Standard podstawowy (Basic Standard) – określa fundamentalne wymagania dotyczące ujawniania informacji o zrównoważonym rozwoju, tworząc podstawę dla wszystkich branż. Obejmuje on sześć obszarów: przepisy ogólne, cele i zasady ujawniania, wymagania dotyczące jakości informacji, elementy ujawniania, dodatkowe wymagania oraz postanowienia uzupełniające.
- Standardy tematyczne (Thematic Standards) – koncentrują się na konkretnych zagadnieniach, takich jak emisje gazów cieplarnianych, zarządzanie wodą czy różnorodność pracowników.
- Wytyczne dotyczące stosowania (Application Guidance) – dostarczają szczegółowych wskazówek dotyczących stosowania standardów, w tym wytycznych specyficznych dla poszczególnych branż.
Jednym z głównych wyróżników CSDS jest przyjęcie zasady „podwójnej istotności” (double materiality), podobnie jak w europejskim standardzie CSRD. Oznacza to, że firmy muszą ujawniać nie tylko finansowe implikacje kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, ale również wpływ działalności firmy na społeczeństwo i środowisko. To podejście zapewnia, że szersze oddziaływanie społeczne i środowiskowe jest w pełni uwzględniane w raportach.
Harmonogram wdrażania CSDS
CSDS będzie wdrażany stopniowo, z pełną implementacją planowaną na 2030 rok. Obecnie nie ma prawnego wymogu wdrożenia podstawowych wytycznych, jednak zgodnie z planem, do 2027 r. mają zostać opublikowane szczegółowe wytyczne i wskazówki dotyczące stosowania standardów dla określonych branż. System ma stać się obowiązkowy dla firm do 2030 r., początkowo dla dużych, notowanych na giełdzie przedsiębiorstw, następnie etapami dla spółek nienotowanych, a ostatecznie dla MŚP.
Dodatkowo spółki giełdowe powinny zwrócić uwagę na wymóg raportowania od 2026 r., który wynika z wytycznych ESG różnych giełd papierów wartościowych (np. wytycznych szanghajskich nr 14). 17 stycznia 2025 r. giełdy w Szanghaju, Shenzhen i Pekinie wydały w dużej mierze zbieżne wytyczne dotyczące przygotowywania raportów ESG przez spółki notowane. Przykład wytycznych szanghajskich (Guide No. 4 for the Companies Listed on Shanghai Stock Exchange – Preparation of Sustainability Reports) pokazuje kompleksowy katalog, który zapewnia firmom narzędzia do tworzenia indywidualnego raportu ESG.
CSDS na tle globalnych standardów ESG
CSDS zostało opracowane z naciskiem na kompatybilność z międzynarodowymi standardami, szczególnie z ISSB oraz europejskim CSRD. Ta zgodność ma ogromne znaczenie dla porównywalności między krajami, co jest istotne w kontekście globalnej ekspansji chińskich firm. Struktura CSDS, choć różni się od międzynarodowych odpowiedników, została zaprojektowana tak, aby zapewnić funkcjonalnie zbliżone rezultaty.
Zarówno UE, jak i Chiny dążą do podobnych celów w zakresie raportowania ESG – firmy powinny kompleksowo raportować swoje strategie i wpływy w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby zapewnić inwestorom, regulatorom i opinii publicznej jasny wgląd w ich wdrażanie ESG. Podczas gdy UE ściśle dostosowuje swoje standardy do międzynarodowych wytycznych, takich jak GRI czy TCFD, Chiny pracują nad ustanowieniem własnej spójnej strategii ESG, która umożliwia globalną kompatybilność, jednocześnie uwzględniając charakterystykę krajową.
CSDS ma też wpływ na chińskie firmy
Wdrożenie CSDS oferuje firmom wiele korzyści. Inwestorzy i wierzyciele przywiązują coraz większą wagę do jasnych informacji ESG. Przejrzyste ujawnianie buduje zaufanie i może ułatwić pozyskiwanie kapitału. Systematycznie analizując ryzyka i możliwości związane ze zrównoważonym rozwojem, firmy mogą wcześniej podejmować działania i wzmacniać swoją odporność. Wiarygodny raport zrównoważonego rozwoju demonstruje również zaangażowanie i odpowiedzialność – co stanowi przewagę w komunikacji z klientami, konsumentami, inwestorami, pracownikami i opinią publiczną. Zrównoważony rozwój staje się w ten sposób czynnikiem wyróżniającym. Firmy, które wcześnie przedstawią jasne raporty, pozycjonują się jako pionierzy.
Dla firm działających w Chinach CSDS będzie miał znaczące implikacje. Przedsiębiorstwa, które nie dostosują się, mogą napotkać bariery wejścia na rynek, zmniejszoną atrakcyjność dla inwestorów lub potencjalne kary regulacyjne. Jednocześnie firmy, które wcześnie przyjmą te standardy, mogą uzyskać przewagę konkurencyjną.
Perspektywy i wyzwania na przyszłość
Pomimo ambitnych ram, CSDS stoi przed kilkoma wyzwaniami. Złożoność raportowania ESG może stanowić trudność, zwłaszcza dla mniejszych firm z ograniczonymi zasobami. Zapewnienie dokładności i wiarygodności danych będzie znaczące dla skuteczności standardów. Harmonizacja zgodności z globalnymi standardami przy jednoczesnym uwzględnieniu lokalnych priorytetów regulacyjnych może być trudna. Opracowanie skutecznych mechanizmów egzekwowania będzie miało znaczenie dla zapewnienia powszechnego przestrzegania standardów.
CSDS prawdopodobnie będzie miał efekt domina na globalne praktyki raportowania zrównoważonego rozwoju. Ustanawiając rygorystyczne standardy ujawniania informacji, Chiny wyznaczają poziom odniesienia, który może wpłynąć na inne rynki wschodzące. Co więcej, gdy chińskie firmy poprawią swoje praktyki raportowania zrównoważonego rozwoju, przyczynią się do stworzenia bardziej przejrzystego i odpowiedzialnego za środowisko rynku globalnego. W przyszłości można się spodziewać, że format ustrukturyzowany i odczytywalny maszynowo, a mianowicie XBRL, może odegrać ogromną rolę w zwiększaniu jakości i użyteczności takich ujawnień. W miarę jak przedsiębiorstwa będą adaptować się do tych zmian, CSDS będzie nie tylko zwiększać przejrzystość korporacyjną, ale także wzmacniać przywództwo Chin w globalnym krajobrazie zrównoważonego rozwoju.