Aż 30 elektrycznych Yutongów U12 trafi niebawem na ulice Białegostoku, umacniając jego pozycję jako jednego z liderów elektromobilności w transporcie publicznym.
To nie pierwsza współpraca Białegostoku z producentem z Chin. Już we wrześniu 2022 r. miasto zdecydowało się na zakup 20 elektrycznych Yutongów E12, które wożą pasażerów po lokalnych trasach od drugiej połowy 2023 r. Najnowszy zakup to 30 egzemplarzy nowszego modelu – Yutong U12.
Nowa dostawa, sprawdzony producent
– To druga tak duża umowa zrealizowana wspólnie z Białymstokiem – zaznacza cytowany przez Rzeczpospolitą Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland, oficjalnego dystrybutora marki Yutong w Polsce. Firma obecna jest na polskim rynku od pięciu lat i w tym czasie podpisała kontrakty na dostawę łącznie 253 autobusów do 28 samorządów z 11 województw.
Model Yutong U12 to 12-metrowy elektrobus mogący pomieścić ponad 90 pasażerów. Na jednym ładowaniu pokonuje ponad 400 kilometrów. Zasilany jest bezkobaltowymi bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) o pojemności 423 kWh. Jednym z wyróżników tych pojazdów jest brak pantografów – ładowanie odbywa się wyłącznie przez złącze plug-in. Bezpieczeństwo eksploatacji wspiera całodobowy system monitoringu baterii.
Wsparcie i komfort jazdy
Umowa obejmuje nie tylko dostawę autobusów, lecz także pełne zaplecze techniczne. Białystok zyska 25 stacjonarnych ładowarek zajezdniowych, trzy mobilne stacje ładowania oraz pakiet szkoleń dla kierowców i obsługi technicznej. Dzięki temu kompleksowemu podejściu wdrożenie elektrycznych autobusów do codziennej eksploatacji ma przebiec bez zakłóceń. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, elektryczne ogrzewanie, skórzaną tapicerkę, porty USB oraz oświetlenie LED tworzące przyjazną atmosferę. Komfort pracy kierowców zwiększą fotele z funkcją masażu, panoramiczny system kamer 360 stopni i możliwość zdalnego monitorowania pojazdu przez aplikację mobilną.
Decyzja o wyborze chińskiego producenta nie była przypadkowa. Yutong to globalny lider w produkcji autobusów elektrycznych, mogący pochwalić się ponad 30-letnim doświadczeniem w segmencie pojazdów zeroemisyjnych. Tylko w 2024 r. firma zakontraktowała 47 tysięcy elektrycznych i niskoemisyjnych autobusów, a łączna liczba dostarczonych pojazdów przekroczyła już 190 tysięcy.
Na rynku europejskim Yutong zajmuje pozycję lidera wśród producentów autobusów bateryjnych – to najczęściej wybierana marka w tym segmencie.
– Wysoka pojemność pasażerska połączona z dużym zasięgiem sprawia, że pojazdy elektryczne stają się realną alternatywą dla tradycyjnych autobusów spalinowych – komentuje dla Rzeczpospolitej Marcin Kucharski.