Shein, gigant branży modowej, w opublikowanym raporcie deklaruje, że kwestie ESG są ważne w działalności firmy. Dowodem ma być m.in. powołanie na poziomie zarządu Komitetu ds. zrównoważonego rozwoju. Mimo głoszonych zobowiązań firma odnotowała w 2023 r. niemal dwukrotny wzrost emisji śladu węglowego w stosunku do 2022 r.
Z artykułu dowiesz się:
- Jak Shein wyjaśnia wysoką emisję śladu węglowego?
- Jakie działania propracownicze deklaruje organizacja?
Misją firmy jest zwiększenie dostępności modnych ubrań w przystępnych cenach, wskazuje Shein w swoim raporcie ,,2023 Sustainability and Social Impact Report”. Potwierdzeniem na to ma być fakt, że marka działa już w ponad 150 krajach, a strona internetowa dostępna jest w 20 językach.
Alarmujące statystyki w zakresie ,,E”
Jednym z celów, które Shein wpisało w swoją strategię ESG, jest dekarbonizacja i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o 25 proc. w stosunku do roku 2023 r. To założenie obejmuje zarówno własną produkcję, jak i aktywność partnerów z łańcucha dostaw. Shein m.in. promuje wykorzystanie odnawialnych źródeł energii wśród swoich dostawców, oferując im wsparcie finansowe na inwestycje. Firma zamierza też osiągnąć zerową emisję śladu węglowego netto do 2050 r. W tym kontekście alarmujące są dane o niemal dwukrotnym wzroście emisji śladu węglowego w ciągu roku. W 2022 r. Shein raportowało produkcję 9,17 mln t ekwiwalentu dwutlenku węgla, a w 2023 r. – 16,68 mln t. Shein podkreśla, że analizy wykazały, że niemal całość (99 proc.) śladu węglowego pochodzi nie bezpośrednio z działalności firmy, ale z łańcucha dostaw i transportu. Marka nie zatrudnia własnych projektantów i producentów, w całości korzystając z usług podwykonawców. Całość procesu odbywa się na zewnątrz, zrozumiała jest więc taka dysproporcja w emisji śladu węglowego między Shein a firmami współpracującymi. W taki sposób organizacja zrzuca odpowiedzialność za produkcję gazów cieplarnianych na swoich podwykonawców.
Marka deklaruje, że w celach prośrodowiskowych propaguje świadomą konsumpcję wśród klientów. W ubiegłym roku w USA pilotażowo wprowadzono platformę SHEIN Exchange, która umożliwia odsprzedaż i wymianę używanej odzieży. Dołączyło do niej ponad 4,2 mln użytkowników, wystawiono ponad 115 tys. używanych przedmiotów. Shein w raporcie podkreśla też, że zwraca uwagę na jakość materiałów wykorzystywanych do produkcji ubrań, m.in. przeprowadzając testy laboratoryjne. Zaprzeczeniem tej deklaracji wydaje się fakt, że przeprowadzone w 2024 r. w USA kontrole wykazały obecność substancji toksycznych w ubrankach dla dzieci.
Firma komunikuje działania na rzecz społeczeństwa
Shein oświadcza w swoim raporcie, że chce oferować swoim klientom modne ubrania, dostępne dla wszystkich, niezależnie od płci, wieku czy statusu ekonomicznego. W ubiegłym roku firma rozszerzyła zakres działalności, umożliwiając zewnętrznym sprzedawcom wystawianie ich produktów na stronie Shein. Marka deklaruje, że pozostaje też otwarta na sugestie klientów – w 2023 r. zaktualizowano linie produktowe, m.in. dodając nowe rozmiary, zgodnie z opiniami użytkowników.
Marka informuje, że nawiązała współpracę z instytucją Dress for Success Worldwide, której celem jest wsparcie kobiet w osiągnięciu niezależności finansowej. W zakres programu wchodzi coaching zawodowy, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych i wsparcie po powrocie do pracy. Od początku współpracy Shein przekazało ponad 110 000 funtów na rzecz Dress for Success, pomagając ponad 400 kobietom, poinformowano w dokumencie. Organizacja podaje także, że w 2023 r. przeprowadzono m.in. 3,5 tys. zawodowych sesji szkoleniowych dla własnych pracowników. Jednocześnie w raporcie przedstawiono przyznanie pracownikom jednego wolnego dnia w tygodniu jako poprawę ich warunków pracy.
Organizacja podkreśliła też, że czuwa nad działalnością podwykonawców, przeprowadzając audyty w zakresie spełniania wymogów ESG. W 2023 r. wykonano niemal 4 tys. kontroli. Choć marka podkreśla, że 29 proc. z nich zakończyło się oceną A lub B, to uwagę zwraca fakt, że co piąty podmiot uzyskał w audycie najniższe oceny – D lub E. Zakończono współpracę jedynie z pięcioma dostawcami, którzy nie spełniali kryteriów lub odmówili poddania się weryfikacji. W dwóch firmach wykryto przypadki zatrudniania dzieci, ale Shein jedynie zawiesiło kontakty, zobowiązując partnerów do rozwiązania umów z małoletnimi pracownikami i wypłacenia im zaległych pensji. Wobec tak poważnych zarzutów i nieprawidłowości, tracą na znaczeniu prospołeczne działania deklarowane przez organizację.
Pełna treść raportu dostępna pod linkiem: 2023 Sustainability and Social Impact Report