Większość światowych marek podejmuje niewystarczające decyzje z punktu widzenia ekologii i gospodarki o obiegu zamkniętym, wynika z raportu firmy doradczej Kearney. Tempo zmian jest zbyt wolne, a najwięksi gracze nadal robią zbyt mało w kontekście wprowadzenia bardziej zrównoważonych rozwiązań.
Firma doradcza Kearney oceniła 235 podmiotów pod względem stosowania zrównoważonych praktyk w ciągu ostatniego roku. Większość zbadanych marek znajduje się na wczesnym etapie wdrażania strategii cyrkularności, skupiając się głównie na doborze surowców i komunikacji uświadamiającej na temat właściwych wyborów konsumenckich.
Zużycie zasobów jest wyższe przy produkcji bawełny niż poliestru
Czwarta edycja raportu Circular Fashion Index (CFX) pokazała, że branży odzieżowej nadal brakuje konsekwencji. Choć firmy deklarują uwzględnianie zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego w swoich strategiach, to jednak podejmują mało działań, które mogą przynieść realne zmiany. Ich wprowadzania nie ułatwia niejednoznaczność wpływu działalności branży. Zazwyczaj w dyskusji porusza się tylko jeden jego aspekt. Tymczasem przeprowadzona ocena cyklu życia produktów. Porównano wpływ produkcji najpopularniejszych tworzyw, czyli bawełny i poliestru, na środowisko naturalne. Analiza wykazała, że zużycie zasobów ziemi i wody w procesie tworzenia bawełny jest wyższe niż w przypadku poliestru. Z drugiej strony, emisje gazów cieplarnianych podczas produkcji włókien poliestrowych są wyższe niż w przypadku bawełny.
W raporcie Circular Fashion Index specjaliści Kearney przedstawili analizę sytuacji 235 firm zajmujących się produkcją i sprzedażą odzieży w pięciu kategoriach – moda, bielizna, odzież sportowa, ubrania outdoorowe oraz obuwie. Dodatkowo przedsiębiorstwa te zostały podzielone na cztery segmenty – luksusowy, premium, masowy i fast fashion. W indeksie wzięto pod uwagę firmy z 18 krajów. Ocenie poddano działania wprowadzone w ciągu ostatniego roku, które miały przybliżyć marki do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Przyznawano oceny od 1, co oznaczało najmniejszą poprawę, do 10, pokazujące najistotniejszą zmianę. Tegoroczna średnia wynosi jedynie 3,2 punktów, co oznacza wzrost jedynie o około 0,2 punktu względem 2023 r. W zakresie stosowania zasad cyrkularnego projektowania w segmencie luksusowym i masowym uzyskano wzrost o 1,2 punktu w stosunku do 2020 r., co potwierdza rosnącą świadomość branży na temat gospodarki o obiegu zamkniętym.
W przypadku marek fast fashion największą poprawę osiągnęły Uniqlo, Zara oraz Coach. Ostatnia z wymienionych znacząco polepszyła komunikację w zakresie gospodarki cyrkularnej oraz zwiększyła udział materiałów z recyklingu, dzięki powstaniu submarki Coachtopia.