PKP Intercity wprowadza do systemu sprzedaży możliwość kompensacji emisji dwutlenku węgla przez pasażerów. Funkcjonalność jest dostępna online w aplikacji mobilnej i systemie e-IC 2.0.
Wpłaty podróżnych w ramach kompensacji emisji będą darowizną celową. Oznacza to, że przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystania pieniędzy tylko zgodnie z dyspozycją wpłacających – na cele środowiskowe. Z wpłat nie mogą być finansowane paliwa kopalne ani żadne inne rozwiązania szkodliwe dla środowiska. Spółka przewiduje przedmiotowe realizowanie z zebranych środków projektów obejmujących między innymi:
• nasadzenia lasów i drzew,
• ochronę gatunków roślin i zwierząt,
• ochronę i odbudowę ekosystemów,
• działania termomodernizacyjne,
• inwestycje redukujące emisje do atmosfery,
• inwestycje w odnawialne źródła energii OZE,
• inne działania wykazujące pozytywny wpływ na środowisko.
Na stronie internetowej w zakładce „Ekopodróż” PKP Intercity będzie przekazywać szczegółowe informacje o zrealizowanych projektach z zebranych wpłat. Należy zaznaczyć, że wpłaty są dobrowolne, a ich wysokość jest niezależna od długości przejazdu. Podróżny przy podsumowaniu kosztów ma możliwość wyboru kwoty z podanych opcji: 2 zł, 3 zł, 5 zł bądź wpisania kwoty jaką chce wpłacić. W pierwszym etapie wprowadzenia funkcjonalności będzie możliwość dokonania płatności poprzez wpłatę BLIK.
Kompensacja emisji funkcjonuje już na rynku transportu, zarówno lądowego jak i lotniczego, i jest dostępna u wielu przewoźników. Na rodzimym rynku takie działanie wprowadziły Polskie Linie Lotnicze LOT. Na rynku zagranicznym są to m.in. przewoźnik kolejowy Leo Express, operator dalekobieżnych podróży autobusowych tj. Flixbus czy w transporcie lotniczym Lufthansa i Ryanair.