Sopocki ubezpieczyciel udowodnił, że zrównoważony rozwój i transparentność są dla niej priorytetem już teraz. Spółka zaprezentowała sprawozdanie niefinansowe za 2023 r., w którym opublikowała postępy realizacji celów w zakresie ESG. Zarząd najbardziej zadowolił sukces, jakim jest pierwsze miejsce w “Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie.” Tym samym Ergo Hestia otrzymała tytuł najbardziej odpowiedzialnej firmy w Polsce w zakresie ESG.
Z artykułu dowiesz się:
- Od kiedy firmy muszą raportować według nowych standardów?
- Jakie aspekty zostały ocenione przez sopockie towarzystwo ubezpieczeniowe?
- Jakie cele w zakresie ESG zostały osiągnięte przez spółkę w 2023 roku?
- Które obszary okazały się dla zarządu warte szczególnej uwagi w latach 2024-2026 r. ?
Rok 2023 na rynku ubezpieczeniowym był okresem intensywnego rozwoju i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Pojawiła się też potrzeba przygotowania się do nowych regulacji UE dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Przypomnijmy: standardy ESRS to element dyrektywy CSRD, wprowadzonej przez Komisję Europejską w 2022 r. Jej celem jest zapewnienie przejrzystości i jednolitej jakości raportowania informacji ESG przez przedsiębiorstwa notowane na europejskich giełdach oraz inne duże podmioty. Intencją jest to, aby raporty przedsiębiorców można było ze sobą łatwo porównywać.
Wprowadzanie wymagań ESRS odbywa się stopniowo. Do końca 2024 r. przedsiębiorstwa będą mogły korzystać zarówno z dotychczasowych wskaźników raportowania, jak i nowych standardów. Dobrowolne standardy raportowania pozafinansowego zostaną ostatecznie ujednolicone zgodnie z dyrektywą ESRS i staną się obowiązkowe w 2025 r.
Ergo Hestia wyszła przed szereg
Ergo Hestia nie czekała z nowymi standardami raportowymi do przyszłego roku, a zastosowała je już teraz, czego efektem jest ,,Zintegrowany Raport Zrównoważonego Rozwoju Grupy ERGO Hestia” za rok 2023. Dokument został przygotowany przez biuro zrównoważonego rozwoju i obejmuje spółki: Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia oraz Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia.
Które obszary zbadano?
Zarząd podsumował miniony rok, jako okres intensywnego rozwoju i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na wielu poziomach organizacji.
Każdy z obszarów został przebadany i uwzględniony w raporcie. Wśród tych tematów znajdują się m.in. adaptacja do zmian klimatycznych, emisje dwutlenku węgla, warunki pracy, inwestycje w rozwój pracowników, różnorodność i inkluzywność, etyka w miejscu pracy, rozwój agentów i brokerów, odpowiedzialna oferta i sprzedaż, ochrona danych, cyberbezpieczeństwo oraz dostępność usług. W obszarze ładu korporacyjnego kluczowe tematy obejmowały zarządzanie kwestiami ESG, etykę biznesową oraz strategiczne zarządzanie ryzykiem.
Sukcesy sopockiego ubezpieczyciela
Najważniejszym celem Ergo Hestii było w minionym roku utrzymanie się w top 3 „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie”. Spółka przekroczyła własne oczekiwania i uzyskała 1. miejsce na podium, uzyskując tytuł najbardziej odpowiedzialnej firmy w Polsce w zakresie ESG.
Ponadto towarzystwo ubezpieczeniowe zrealizowało szereg innych celów. Zarząd, dążąc do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przypadającej na jednego pracownika, podjął działania mające na celu poprawę takich aspektów, jak: organizacja noclegów podczas podróży służbowych, optymalizacja kosztów reklamy produktowej oraz minimalizacja strat związanych z przesyłem energii. W odniesieniu do 2019 r. spółce udało się zredukować zużycie energii elektrycznej o 18 proc., wody o 19 proc., a ilość zużywanego papieru aż o 41 proc. W przeliczeniu na pracownika, ślad węglowy zmniejszono aż o 20 proc.
Ergo Hestia przeszła pozytywnie audyt środowiskowy i utrzymała certyfikat środowiskowy EMAS. W obszarze zarządzania ryzykiem klimatycznym, w ciągu roku przeprowadziła analizę wrażliwości na skutki zmian klimatycznych w ramach scenariuszy badających dwa obszary: dotkliwość zdarzeń katastroficznych oraz testy warunków skrajnych wzrostu średniej temperatury.
2023 r. był obfity w szkolenia i edukację pracowników. Cała organizacja została zapoznana ze zaktualizowanym kodeksem etycznym i kanałami zgłaszania nieprawidłowości. Spółka rozwijała sieć współpracy z agentami ubezpieczeniowymi i brokerami. W obszarze oferty ubezpieczeniowej towarzystwo skupiło się przede wszystkim na zwiększeniu liczby kanałów dostępu do własnych produktów i usług wspierających transformację do gospodarki niskoemisyjnej. Klienci korzystają już z inteligentnych systemów ostrzegania i oszczędzania energii.
Strategia na lata 2024-2026
Spółka stawia sobie ambitne plany, które zamierza zrealizować w ciągu dwóch lat. To przede wszystkim osiągnięcie drugiego miejsca na rynku ubezpieczeń majątkowych i dynamiczne zwiększenie liczby klientów w ubezpieczeniach osobowych, tj. życiowych i zdrowotnych. Będzie to możliwe dzięki rozwijaniu sieci współpracy z agentami ubezpieczeniowymi i brokerami, oraz zwiększeniu liczby kanałów dostępu do swoich produktów i usług.
Ponadto uwaga Zarządu będzie skierowana na kwestie związane z przystosowaniem do zmian klimatycznych oraz redukcji emisji dwutlenku węgla.
Oprócz działań związanych z ochroną środowiska ERGO Hestia podkreśla swoje zaangażowanie w kwestie społeczne. Jednym z celów firmy jest systematyczny wzrost odsetka pracowników z niepełnosprawnościami. Obecnie wynosi on 3,6 proc. w grupie ERGO Hestia i jej podmiotach zależnych, ale strategia biznesowa firmy zakłada osiągnięcie poziomu 6 proc. do 2026 r.
Raport można pobrać ze strony: Raport ESG Ergo Hestia