Empik rozpoczął prace nad nowymi rozwiązaniami, które mają na celu znoszenie barier w dostępie do treści cyfrowych dla osób starszych, niedowidzących i niewidomych oraz osób w kryzysie psychicznym. Wartość projektu to ponad 5 mln zł, z czego 2,4 mln dofinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Z artykułu dowiesz się:
- Z myślą o jakiej grupie odbiorców Empik chce ułatwić dostęp do swoich treści cyfrowych?
- W jaki sposób zamierza zrealizować ten cel?
Dostępność i eliminowanie nierówności to jeden z filarów działalności Grupy Empik na rzecz zrównoważonego rozwoju. Teraz spółka stawia kolejny ważny krok w strategii ESG i uruchamia innowacyjny projekt, który wesprze osoby w kryzysie psychicznym, osoby starsze, niewidome i niedowidzące.
W ramach projektu Empik zrealizuje badania, które pozwolą zidentyfikować konkretne bariery wśród tych grup, a następnie dostosuje do ich potrzeb Empik Go – aplikację z audiobookami, ebookami i podcastami.
Projekt składa się z dwóch głównych obszarów: opracowanie algorytmów wyłapujących niepokojące treści zawarte w książkach (mogące stanowić potencjalne zagrożenie dla osób w kryzysie) i wdrożenie możliwości ich odfiltrowania w aplikacji Empik Go, jak również opracowanie nowego trybu dostępności aplikacji dla osób starszych, niewidomych i niedowidzących (realizowane we współpracy z Fundacją Polskich Niewidomych i Słabowidzących „Trakt”).
Empik z dofinansowaniem od NCBR
Projekt otrzymał dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. To jedyny projekt zgłoszony w ramach ścieżki SMART na rzecz dostępności, któremu przyznano grant, a przy tym pierwsze dofinansowanie ze środków unijnych w historii Empik. Kwota dofinansowania z Funduszy Europejskich wynosi 2 377 205,59 zł. Całkowity koszt realizacji projektu przekracza natomiast 5 mln zł.
Trigger warning – nowość w książce cyfrowej
Standardem na rynku filmów czy gier jest tzw. trigger warning, czyli ostrzeżenia informujące o treściach zawierających wulgaryzmy, sceny erotyczne czy przemoc, które mogą wywołać u odbiorcy silny dyskomfort i reakcję emocjonalną. Do tej pory nie były one jednak stosowane w segmencie książki cyfrowej.
Właśnie tę lukę jako pierwszy na polskim rynku wypełni Empik Go. Spółka podejmie się realizacji projektu we współpracy z wyłonioną w toku przetargu firmą Samurai Labs, posiadającą doświadczenie w zakresie projektowania rozwiązań wykorzystujących mechanizmy sztucznej inteligencji w celu ochrony internautów przed cyberprzemocą.
W ramach nowego rozwiązania treść książek będzie poddawana analizie z wykorzystaniem algorytmów machine learningu. Na tej bazie książki będą oznaczane jako „potencjalnie zagrażające”, a tym samym zostaną im przypisane odpowiednie trigger warningi. Początkowo rozwiązaniem objęta zostanie wyłącznie oferta ebooków, ale w przyszłości również produkcje audio oraz wydania papierowe.
Pomysłodawcy rozwiązania rozumieją również, że dla niektórych odbiorców już sam trigger warning może wywołać silną reakcję emocjonalną. Dlatego mechanizm zostanie przygotowany tak, by z wyników wyszukiwania odsiewać tytuły na bazie oznaczonych przez użytkownika filtrów. Sam trigger warning domyślnie będzie zaś ukryty w widoku produktu (opcja wyświetlania ostrzeżeń będzie dostępna w ustawieniach konta).
Aplikacja jeszcze bardziej dostępna
Druga ścieżka projektu polega na opracowaniu nowego standardu dostępności i stworzeniu inteligentnych trybów w Empik Go, które zapewnią łatwiejsze korzystanie z aplikacji osobom starszym, niedowidzącym i niewidomym. Nowe funkcjonalności zostaną zaprojektowane we współpracy z Fundacją Polskich Niewidomych i Słabowidzących „Trakt”. Wdrożenie poprzedzone będzie rozmowami z podopiecznymi i przedstawicielami fundacji oraz kompleksowymi badaniami tego, jak korzystają oni z aplikacji, aby wypracowane rozwiązania faktycznie odpowiadały na ich potrzeby i niwelowały konkretne bariery.
– Pierwszym impulsem do pracy nad projektem były głosy użytkowników naszej aplikacji – osób niewidomych czy niedowidzących – którzy zgłaszali trudności w korzystaniu z pewnych funkcji, mimo wdrożonego standardu dostępności w Empik Go. Okazało się, że obowiązujące na rynku wytyczne nie zawsze w pełni odpowiadają ich faktycznym potrzebom. Na bazie rozmów z przedstawicielami Fundacji „Trakt” dowiedzieliśmy się, w jaki sposób osoby niewidome czy słabowidzące konsumują książki i co możemy zrobić, aby naprawdę ułatwić im dostęp do treści. To skłoniło nas do bliskiej współpracy z Fundacją już od momentu projektowania rozwiązań aż po ich wdrożenie – mówi Agnieszka Zienkowicz, Head of Product Digital Content w Empiku.
Wśród nowych funkcjonalności, zaprojektowanych zgodnie z wytycznymi dostępności, kluczowe będą: onboarding w aplikacji, intuicyjna nawigacja, nowe opcje filtrowania czy wybór czcionek i kontrastu, odpowiadający na potrzeby osób z dysleksją czy użytkowników ze zmęczonym wzrokiem. Ważnym usprawnieniem będzie też przewodnik głosowy po aplikacji (wsparcie systemów typu Voice-Over).
Wdrożenie udogodnień dla osób niewidomych, niedowidzących i starszych w aplikacji Empik Go planowane jest już pod koniec 2025 r. Natomiast ostrzeżenia o niepożądanych treściach pojawią się w aplikacji w czwartym kwartale 2026 r.