Krzyżyk zamykający popup

Przemysł paliw kopalnych obecnie wydaje ponad 5,6 mld USD na sponsoring sportu, wskazuje w swoim raporcie organizacja New Weather Institute. Autorzy opracowania opisują te praktyki terminem ,,dirty money” (,,brudne pieniądze”), podkreślając, że branża finansuje sport pieniędzmi pozyskanymi z działalności, która ma negatywny wpływ na ludzi i środowisko.

Z artykułu dowiesz się:

  • Za jaką część emisji dwutlenku węgla odpowiada branża paliw kopalnych?
  • Co sprawia, że zmiany klimatyczne mają też negatywny wpływ na sport?

Sponsoring sportu to jedno z działań wpisujących się w greenwashing, zaznacza New Weather Institute w raporcie ,,How fossil fuel sponsors are polluting sport” (,,Jak sponsorzy paliw kopalnych zanieczyszczają sport”). Według danych, do których dotarła organizacja, branża sportowa jest obecnie warta 105 mld USD, z czego 5,6 mld USD to wsparcie uzyskane od firm paliwowych w ramach 205 umów sponsorskich. Największe finansowanie otrzymują piłka nożna, sporty motorowe, rugby i golf.

Wybielanie wizerunku branży paliwowej

ONZ szacuje, że koszty walki z kryzysem klimatycznym do 2030 r. osiągną wysokość 300 mld USD. Na zmiany klimatyczne w znacznej mierze wpływają emisje gazów cieplarnianych, a za sporą część ich produkcji odpowiada przemysł paliwowy, przypomina New Weather Institute. Spalanie ropy, gazu i węgla odpowiada za 90 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla. Giganci paliwowi są świadomi swojego wpływu na planetę, ale starają się odwrócić od niego uwagę, stosując praktyki greenwashingowe, ocenia organizacja.

Jedną z nich jest sponsorowanie sportu, który kojarzy się z pozytywnym wpływem na zdrowie i społeczeństwo. Takie połączenie ma odwrócić uwagę od działalności przemysłu paliwowego, która negatywnie oddziałuje na zdrowie, społeczeństwa i środowisko. Taką samą taktykę stosowała kiedyś branża tytoniowa, zanim działania te zostały zakazane, podkreśla Instytut. Zwraca też uwagę, że zmiany klimatyczne, powodowane  m.in. przez przemysł paliwowy, wpływają też na sport. Fale upałów, powodzie i burze sprawiają, że wydarzenia są odwoływane, a kluby ponoszą koszty np. odbudowy boisk. Organizacja przytacza wyniki australijskich badań, które pokazały, że 83 proc. kibiców uważa, że sport w tym kraju odczuł już skutki zmian klimatycznych. Na problem wskazują też sportowcy.

Przez ostatnie lata obserwowałem, jak zmienia się krajobraz sportu komercyjnego. Sponsoring jest oczywiście niezbędny dla przetrwania wielu klubów (…), ale musimy zadbać o to, by te partnerstwa były zgodne z celami, które leżą w naszym wspólnym interesie jako gatunku. Ostatnio sport jest coraz częściej zawłaszczany przez firmy naftowe i gazowe, które chcą odwrócić uwagę od szkód, które wyrządzają planecie. Nieprzewidywalne i ekstremalne warunki pogodowe szkodzą też sportowi.

Craig Foster

emerytowany piłkarz, kapitan australijskiej drużyny futbolowej

Giganci poszukują możliwości współpracy

Wśród sponsorów sportu prym wiodą giganci z branży paliwowej: Aramco (1,3 mld USD), Ineos (777 mln USD) i Shell (470 mln USD). Organizacja w raporcie opisuje pokrótce działalność każdej z tych firm. Wskazuje m.in. na znaczący bezpośredni wpływ Aramco na zmiany klimatyczne. To jeden z największych na świecie korporacyjnych emitentów gazów cieplarnianych, odpowiadający za ponad 4 proc. globalnej produkcji od 1965 r. do dziś i 5 proc. globalnej emisji w latach 2016-2022. Całkowita emisja przedsiębiorstwa, przez wszystkie lata działalności (1938-2022 r.), wyniosła aż 68,832 megaton ekwiwalentu dwutlenku węgla.

Eliud Kipchoge, kenijski lekkoatleta specjalizujący się w biegach długodystansowych, od wielu lat sponsorowany jest przez Ineos; ostatni kontrakt podpisano w 2022 r.

New Weather Institute podaje także kilka zaleceń, które w jej ocenie powinny wprowadzić organizacje sportowe. Wśród nich znajduje się m.in. aktywne poszukiwanie bardziej zrównoważonych źródeł finansowania sportu, wprowadzenie zakazu sponsorowania przez firmy z branży paliw kopalnych oraz włączenie umów sponsorskich do strategii ESG.

Całość raportu dostępna pod linkiem: Dirty-Money-How-Fossil-Fuel-Sponors-Pollute-Sport-18-09-2024.pdf (newweather.org)

Zespół_Akademia ESG_Beata Połetek
Zawodowo od kilku lat związana z marketingiem i copywritingiem. Tworzy głównie teksty informacyjne, popularnonaukowe, w tym artykuły blogowe z zakresu ekologii, dobrostanu psychospołecznego i relacji rozwoju technologicznego z naturą. Prywatnie miłośniczka książek, zwłaszcza literatury faktu. E-mail: b.poletek@akademiaesg.pl
Napisz do nas