BMW Group buduje Centrum Kompetencji Recyklingu Ogniw Akumulatorowych w Kirchroth, w Dolnej Bawarii, gdzie wdroży proces bezpośredniego recyklingu. Ta innowacyjna procedura umożliwia mechaniczny demontaż materiałów pozostałych z produkcji ogniw akumulatorowych, a także całych ogniw akumulatorowych, na ich cenne komponenty.
Odzyskane surowce są bezpośrednio wykorzystywane do pilotażowej produkcji ogniw akumulatorowych w należących do firmy Centrach Kompetencji Ogniw Akumulatorowych.
Grupa BMW zainwestuje ok. 10 mln EUR w budowę nowego Centrum Kompetencji. Prace instalacyjne w budynku mają się rozpocząć już w drugiej połowie 2025 r. Po ich zakończeniu rozpocznie się walidacja metody recyklingu w procesach bliskich produkcji seryjnej.
Odzyskanie cennych surowców
Surowce wykorzystywane do produkcji ogniw akumulatorowych — głównie lit i kobalt, ale także grafit, mangan, nikiel oraz miedź — należą do głównych czynników kosztowych w produkcji ogniw. Odpowiedzialne wykorzystanie tych zasobów jest kluczowe zarówno z perspektywy środowiskowej, jak i ekonomicznej.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych metod, główną cechą bezpośredniego recyklingu jest to, że surowce z ogniw akumulatorowych nie są przywracane do pierwotnego stanu, ale zamiast tego są „bezpośrednio” wprowadzane z powrotem do cyklu produkcji ogniw. Metoda ta eliminuje wcześniej powszechne energochłonnie procesy chemiczne lub termiczne. Eksperci BMW Group opracowali metodę recyklingu w Centrach Kompetencji w Monachium i Parsdorf. W nowym CRCC zostanie ona wdrożona na większą skalę, a po zakończeniu procesów materiał ogniw akumulatorowych może być poddawany recyklingowi w zakresie średnio dwucyfrowej liczby ton rocznie.
Optymalna lokalizacja
BMW Group konsoliduje swoją wiedzę na temat ogniw akumulatorowych w Centrach Kompetencji w Monachium i Parsdorf. Centrum Kompetencji Ogniw Akumulatorowych (BCCC) zlokalizowane w północnej części Monachium oferuje najnowocześniejsze laboratoria i obiekty badawcze do opracowywania ogniw akumulatorów wysokonapięciowych nowej generacji oraz ich produkcji w małych ilościach. Najbardziej obiecujące ogniwo akumulatorowe BCCC zostanie rozszerzone do procesów seryjnych na linii pilotażowej w Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw Akumulatorowych (CMCC) w Parsdorf. Po zakończeniu, recykling nadwyżkowego materiału z produkcji pilotażowej w Parsdorf będzie się odbywał w nowym Centrum Kompetencji w Kirchroth. Odzyskane surowce zostaną ponownie wykorzystane do produkcji ogniw w Parsdorf. Zapewnia to krótkie odległości między wszystkimi Centrami Kompetencji i zapobiega utracie cennych surowców. W następstwie BCCC i CMCC, CRCC stanowią kolejny krok w strategii BMW Group dotyczącej ogniw akumulatorowych na drodze do gospodarki o obiegu zamkniętym.
Nowe CRCC, obejmujące powierzchnię 2200 metrów kwadratowych, zostanie zintegrowane z rozbudową istniejącego budynku w parku przemysłowym Kirchroth-Nord, niedaleko Straubing. Energia elektryczna z rozładowanych ogniw zostanie gromadzona w systemach magazynowania energii w budynku i wykorzystywana do obsługi systemów recyklingu. Koncepcję energetyczną uzupełnią systemy fotowoltaiczne zainstalowane na dachu budynku. Podczas gdy własność intelektualna dla metody recyklingu należy w pełni do BMW Group, Centrum Kompetencji będzie budowane i obsługiwane przez Encory GmbH. Jako wspólne przedsięwzięcie BMW Group i Interzero Group, Encory opracowuje, wdraża rozwiązania logistyczne oraz konsultingowe w obszarach takich jak zbiórka, recykling i regeneracja komponentów samochodowych. Obaj partnerzy posiadają po 50 proc. udziałów w spółce. W nowym Centrum Kompetencji zostanie zatrudnionych około 20 osób.
Gospodarka o obiegu zamkniętym w BMW Group
BMW Group postrzega gospodarkę o obiegu zamkniętym jako jedną z kluczowych kwestii w projektowaniu pojazdów bardziej energooszczędnych. Założeniem jest optymalizacja cyrkulacji materiałów. Oznacza to, że zasoby nie są tracone, ale zachowują swoją wartość do długoterminowego wykorzystania. BMW Group wdraża zasady Re:Think, Re:Duce, Re:Use oraz Re:Cycle – począwszy od projektowania i produkcji pojazdów, po recykling i ponowne użycie, wszystko jest ukierunkowane na zapewnienie, aby samochody mogły służyć jako źródło surowców do produkcji nowych pojazdów po zakończeniu ich eksploatacji. Recykling koncentruje się w szczególności na wykorzystaniu innowacyjnych metod odzyskiwania akumulatorów wysokiego napięcia z pojazdów elektrycznych.