Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Jak pakiet Fit for 55 zmienia reguły gry na europejskim rynku? Czytaj więcej

Czy Twój biznes rzeczywiście jest zielony, czy to tylko strategia marketingowa? Poznaj siedem praktyk, dzięki którym unikniesz greenwashingu w komunikacji.

Z artykułu dowiesz się:
– Co możesz zrobić, aby uniknąć oskarżeń o greenwashing?
– Jakie są dobre praktyki w komunikowaniu ekologicznych cech produktów i usług?


Greenwashing jest nieetycznym działaniem, które wprowadza konsumentów w błąd i utrudnia im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Firmy stosujące tego typu nieuczciwe praktyki narażają się na utratę reputacji oraz problemy natury prawnej. Najlepszym działaniem, jakie firma może podjąć, aby uniknąć oskarżeń o greenwashing jest realne działanie i zgodna z prawdą komunikacja. Odpowiedzialny marketing musi iść w parze z rzeczywistymi wartościami firmy oraz cechami jej produktów czy usług.

Firmy, którym zależy na unikaniu greenwashingu w swojej komunikacji, powinny:

  1. Używać dokładnych i prawdziwych danych. Wykorzystywanie danych na temat realnego wpływu produktu lub usługi na środowisko jest niezbitym dowodem na to że przekaz jest zgodny z prawdą, a nie jest jedynie chwytem marketingowym.
  2. Używać precyzyjnych pojęć i unikać generalizacji.
  3. Unikać używania mylących treści. Jeśli Twoja organizacja nie jest zaangażowana w ekologiczne działania, nie używaj w swojej komunikacji treści, które mogłyby to sugerować – np. zdjęć przedstawiających naturę czy zielonych etykiet.
  4. Unikać komunikatów o neutralności węglowej firmy, net-zero lub podobnych twierdzeń bez podawania dowodów na ten temat.
  5. Być otwarte i transparentne w swoich działaniach na rzecz ochrony środowiska, dbając o uznane certyfikaty jakości produktów oraz nie umieszczając niezgodnych z prawdą lub częściowo prawdziwych oznaczeń na etykietach.
  6. Informować czy i w jakim stopniu firma ogranicza i kompensuje emisje powstałe w wyniku jej działalności. 
  7. Unikać przesadnych określeń czy bezpodstawnych twierdzeń o wiodącej roli firmy w kwestiach środowiskowych.

Ekologiczne deklaracje nie mogą poprzedzać działań tylko z nich wynikać. Zanim firma uwzględni ekologiczne hasła w swojej komunikacji powinna zbadać w jakich obszarach negatywnie wpływa na środowisko czy społeczeństwo, a następnie określić mierzalne cele i monitorować postępy w ich realizacji. Dopiero potem może się chwalić swoimi osiągnięciami. Regularne audyty ekologiczne pozwolą zidentyfikować obszary do poprawy, a także zwiększą wiarygodność przedsiębiorstwa w oczach konsumentów i interesariuszy.

Akademia ESG_Logo zielone kwadrat
Akademia ESG to największa w Polsce baza wiedzy o ESG. Inspirujemy do wdrażania zrównoważonych praktyk, stając się miejscem pierwszego wyboru dla każdego, szukającego najlepiej przygotowanych informacji na temat ESG.
NAPISZ DO NAS