Czy Twój biznes rzeczywiście jest zielony, czy to tylko strategia marketingowa? Poznaj siedem praktyk, dzięki którym unikniesz greenwashingu w komunikacji.
Z artykułu dowiesz się:
– Co możesz zrobić, aby uniknąć oskarżeń o greenwashing?
– Jakie są dobre praktyki w komunikowaniu ekologicznych cech produktów i usług?
Greenwashing jest nieetycznym działaniem, które wprowadza konsumentów w błąd i utrudnia im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Firmy stosujące tego typu nieuczciwe praktyki narażają się na utratę reputacji oraz problemy natury prawnej. Najlepszym działaniem, jakie firma może podjąć, aby uniknąć oskarżeń o greenwashing jest realne działanie i zgodna z prawdą komunikacja. Odpowiedzialny marketing musi iść w parze z rzeczywistymi wartościami firmy oraz cechami jej produktów czy usług.
Firmy, którym zależy na unikaniu greenwashingu w swojej komunikacji, powinny:
- Używać dokładnych i prawdziwych danych. Wykorzystywanie danych na temat realnego wpływu produktu lub usługi na środowisko jest niezbitym dowodem na to że przekaz jest zgodny z prawdą, a nie jest jedynie chwytem marketingowym.
- Używać precyzyjnych pojęć i unikać generalizacji.
- Unikać używania mylących treści. Jeśli Twoja organizacja nie jest zaangażowana w ekologiczne działania, nie używaj w swojej komunikacji treści, które mogłyby to sugerować – np. zdjęć przedstawiających naturę czy zielonych etykiet.
- Unikać komunikatów o neutralności węglowej firmy, net-zero lub podobnych twierdzeń bez podawania dowodów na ten temat.
- Być otwarte i transparentne w swoich działaniach na rzecz ochrony środowiska, dbając o uznane certyfikaty jakości produktów oraz nie umieszczając niezgodnych z prawdą lub częściowo prawdziwych oznaczeń na etykietach.
- Informować czy i w jakim stopniu firma ogranicza i kompensuje emisje powstałe w wyniku jej działalności.
- Unikać przesadnych określeń czy bezpodstawnych twierdzeń o wiodącej roli firmy w kwestiach środowiskowych.
Ekologiczne deklaracje nie mogą poprzedzać działań tylko z nich wynikać. Zanim firma uwzględni ekologiczne hasła w swojej komunikacji powinna zbadać w jakich obszarach negatywnie wpływa na środowisko czy społeczeństwo, a następnie określić mierzalne cele i monitorować postępy w ich realizacji. Dopiero potem może się chwalić swoimi osiągnięciami. Regularne audyty ekologiczne pozwolą zidentyfikować obszary do poprawy, a także zwiększą wiarygodność przedsiębiorstwa w oczach konsumentów i interesariuszy.