Centra handlowe to już nie tylko miejsca zakupów, ale także rozrywki czy spotkań ze znajomymi. Ich rosnąca popularność stawia przed zarządcami i właścicielami wyzwania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wie o tym Apsys, operator branży nieruchomości komercyjnych, który podsumował efekty swoich działań w tym obszarze.
Z artykułu dowiesz się:
- Co robi spółka Apsys, aby poprawić efektywność energetyczną w zarządzanych przez siebie budynkach?
- W jaki sposób organizacja włącza klientów centrów handlowych w działania prośrodowiskowe?
Zarządzanie obiektami handlowymi to tylko jeden z obszarów działalności Apsys. Spółka działa też jako inwestor, deweloper, agent do spraw najmu czy menadżer projektu. Swoją strategię opiera na działaniach, które odpowiadają polityce zrównoważonego rozwoju. Z najnowszego raportu niefinansowego spółki wynika, że inicjatywy przynoszą pozytywne efekty.
Działania na rzecz środowiska
Inicjatywy podejmowane przez zespoły Apsys mają m.in. na celu redukcję wykorzystania energii i wody. W 2023 r. w portfolio 19 obiektów zarządzanych przez Apsys Polska zużyto średnio 151 kilowatogodzin na metr kwadratowy powierzchni, czyli o 8 proc. mniej w stosunku do poprzedniego roku, i o blisko 29 proc. mniej w zestawieniu z rokiem bazowym 2014.
Równie istotne co oszczędności w zakresie energii jest właściwe gospodarowanie zasobami wody. Średnie zużycie w zarządzanych obiektach wynosiło w 2023 r. 4,55 litra wody na jedną osobę odwiedzającą, wynika z danych Apsys. Jest to o prawie 9 proc. mniej w porównaniu do roku 2014. Do 2030 r. Apsys chce zredukować całkowite zużycie wody o 10 proc.
Jednym z kluczowych proklimatycznych celów dla całego sektora nieruchomości powinno być ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W Europie samo użytkowanie lub eksploatacja budynków odpowiada za około 36 proc. produkcji tego gazu, podaje Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego. Apsys udało się zredukować ilość wytwarzanego dwutlenku węgla – w 2023 r. emisja dla wszystkich obiektów zarządzanych przez firmę wyniosła 82 kg na metr kwadratowy powierzchni. To o 39 proc. mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Wspólne działania i inicjatywy
Spółka podejmuje też inicjatywy, które mają niwelować jej wpływ na środowisko. Są to m.in. akcje skierowane do klientów odwiedzających centra, przedstawicieli najemców i pracowników firm serwisowych obsługujących obiekty. W ubiegłym roku zorganizowano warsztaty i szkolenia z zakresu segregacji śmieci, bookcrossing, wymianę i zbiórki ubrań. W akcjach promujących zakupy (buy&get) klienci w zamian za okazane paragony otrzymywali nasiona łąki kwietnej, rośliny tlenodajne czy zestawy do hodowli własnych warzyw. Apsys, wspólnie z klientami, zakładał domki dla ptaków i owadów, sadził drzewa i siał łąki kwietne wokół centrów.