Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Jak ESG wpłynie na Twój biznes? Omówienie Fit for 55, Green Claims, CSRD i Taksonomii UE Czytaj więcej

Centra handlowe to już nie tylko miejsca zakupów, ale także rozrywki czy spotkań ze znajomymi. Ich rosnąca popularność stawia przed zarządcami i właścicielami wyzwania  w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wie o tym Apsys, operator branży nieruchomości komercyjnych, który podsumował efekty swoich działań w tym obszarze.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co robi spółka Apsys, aby poprawić efektywność energetyczną w zarządzanych przez siebie budynkach?
  • W jaki sposób organizacja włącza klientów centrów handlowych w działania prośrodowiskowe?

Zarządzanie obiektami handlowymi to tylko jeden z obszarów działalności Apsys. Spółka działa też jako inwestor, deweloper, agent do spraw najmu czy menadżer projektu. Swoją strategię opiera na działaniach, które odpowiadają polityce zrównoważonego rozwoju. Z najnowszego raportu niefinansowego spółki wynika, że inicjatywy przynoszą pozytywne efekty.

Działania na rzecz środowiska

Inicjatywy podejmowane przez zespoły Apsys mają m.in. na celu redukcję wykorzystania energii i wody. W 2023 r. w portfolio 19 obiektów zarządzanych przez Apsys Polska zużyto średnio 151 kilowatogodzin na metr kwadratowy powierzchni, czyli o 8 proc. mniej w stosunku do poprzedniego roku, i o blisko 29 proc. mniej w zestawieniu z rokiem bazowym 2014.

Systematyczne zmniejszanie zapotrzebowania na energię elektryczną w zarządzanym przez Apsys portfolio jest możliwe zarówno dzięki działaniom operacyjnym, takim jak np. wdrożenie procedury oszczędzania mediów w częściach wspólnych (…), jak i dzięki inwestycjom dopasowanym do potrzeb konkretnej nieruchomości. Do najważniejszych tego typu projektów przeprowadzonych w minionym roku można zaliczyć montaż i uruchomienie 1218 paneli fotowoltaicznych na dachu łódzkiej Manufaktury.

Justyna Kur

wiceprezeska i dyrektorka działu zarządzania nieruchomościami Apsys Polska

Równie istotne co oszczędności w zakresie energii jest właściwe gospodarowanie zasobami wody. Średnie zużycie w zarządzanych obiektach wynosiło w 2023 r. 4,55 litra wody na jedną osobę odwiedzającą, wynika z danych Apsys. Jest to o prawie 9 proc. mniej w porównaniu do roku 2014. Do 2030 r.  Apsys chce zredukować całkowite zużycie wody o 10 proc.

Jednym z kluczowych proklimatycznych celów dla całego sektora nieruchomości  powinno być ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W Europie samo użytkowanie lub eksploatacja budynków odpowiada za około 36 proc. produkcji tego gazu, podaje Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego. Apsys udało się zredukować ilość wytwarzanego dwutlenku węgla – w 2023 r. emisja dla wszystkich obiektów zarządzanych przez firmę wyniosła 82 kg na metr kwadratowy powierzchni. To o 39 proc. mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Wspólne działania i inicjatywy

Spółka podejmuje też inicjatywy, które mają niwelować jej wpływ na środowisko. Są to m.in. akcje skierowane do klientów odwiedzających centra, przedstawicieli najemców i pracowników firm serwisowych obsługujących obiekty. W ubiegłym roku zorganizowano warsztaty i szkolenia z zakresu segregacji śmieci, bookcrossing, wymianę i zbiórki ubrań. W akcjach promujących zakupy (buy&get) klienci w zamian za okazane paragony otrzymywali nasiona łąki kwietnej, rośliny tlenodajne czy zestawy do hodowli własnych warzyw. Apsys, wspólnie z klientami, zakładał domki dla ptaków i owadów, sadził drzewa i siał łąki kwietne wokół centrów.

Beata Bączkiewicz
Zawodowo od kilku lat związana z marketingiem i copywritingiem. Tworzy głównie teksty informacyjne, popularnonaukowe, w tym artykuły blogowe z zakresu ekologii, dobrostanu psychospołecznego i relacji rozwoju technologicznego z naturą. Prywatnie miłośniczka książek, zwłaszcza literatury faktu.
NAPISZ DO NAS