Ponad połowa polskich klientów ma problem z identyfikacją produktów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju i oczekuje, że sprzedawca ułatwi im to zadanie, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Amazona. Aby wyjść naprzeciw tym potrzebom, zakupowy gigant stworzył program Climate Pledge Friendly.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie informacje uzyskają konsumenci w ramach programu?
- Które cechy produktu świadczące o zrównoważonym rozwoju są najbardziej pożądane przez klientów?
Program Climate Pledge Friendly właśnie został wdrożony w Polsce. Projekt ma wesprzeć konsumentów w dokonywaniu bardziej zrównoważonych decyzji zakupowych, podkreśla Amazon. Potrzeby klientów w tym zakresie zidentyfikowano dzięki wynikom badania zleconego przez organizację.
Program ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych
Program Climate Pledge Friendly od kilku lat funkcjonuje już w innych krajach. W 2023 r. w sklepach Amazon na całym świecie dostępnych było ponad 1,4 mln produktów posiadających certyfikat przyznany w ramach projektu, o 157 proc. więcej niż w 2022 r. Ponad 60 mln klientów zdecydowało się na zakup tych artykułów, jednocześnie rezygnując z dotychczas wybieranych marek.
Amazon poinformował, że w chwili uruchomienia w Polsce program uwzględniał ponad 65 tys. produktów w licznych kategoriach, takich jak kosmetyki, moda, artykuły spożywcze, elektronika, i wielu marek – zarówno lokalnych, jak i globalnych (np. Philips czy Gillette). Produkty kwalifikujące się do Climate Pledge Friendly są oznaczone logo liścia z etykietą cech zrównoważonego rozwoju. Certyfikaty przyznawane są przez jedną lub więcej z 41 niezależnych, zaufanych instytucji certyfikujących, takich jak: Rainforest Alliance, Fair for Life czy Forest Stewardship Council.
W ramach programu klienci uzyskują informacje dotyczące m.in. procesów produkcyjnych, pochodzenia lub opakowania, na przykład:
- czy produkt wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu,
- jaka jest zawartość składników organicznych,
- czy wykorzystano bezpieczniejsze substancje chemiczne (zamienniki tradycyjnie stosowanych),
- porównanie efektywności energetycznej produktu z innymi artykułami w tej samej kategorii.
Polacy chcą wybierać zrównoważone produkty
Zanim Amazon uruchomił program, przeprowadził także badanie wśród polskich konsumentów. Wyniki wskazały, że klienci chcą wybierać produkty zgodne ze zrównoważonym rozwojem, ale nie wiedzą, jak to zrobić. 67 proc. ankietowanych woli artykuły, które mają bardziej pozytywny wpływ na środowisko i społeczności, a ich producenci wykazują się etycznym procesem produkcji. Jednak ponad połowa (56 proc.) respondentów przyznała, że ma trudności z ich identyfikacją i wyraziła oczekiwanie, że sprzedawca ułatwi taką weryfikację. 60 proc. osób zrezygnowało z zakupu ze względu na brak zaufania albo niezrozumienie deklaracji producenta co do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jednocześnie aż 78 proc. badanych twierdzi, że są bardziej skłonni wybrać nową markę, jeśli na produkcie lub w sklepie online znajdą wyraźnie przedstawione społeczne, etyczne i środowiskowe zobowiązania marki. W ten sposób zyskają pewność, że dana firma podziela ich wartości. Dla 83 proc. ankietowanych godnym zaufania potwierdzeniem na to są certyfikaty przyznawane produktom.
Wśród najbardziej poszukiwanych przez polskich klientów cech zrównoważonego rozwoju są: oszczędność zużycia wody (39 proc.), opakowania nadające się do recyklingu (39 proc.) oraz produkty wykonane z materiałów z recyklingu (36 proc.). Polscy kupujący oczekują bardziej zrównoważonych opcji przede wszystkim w takich kategoriach jak: artykuły spożywcze (51 proc.), kosmetyki i uroda (46 proc.), odzież (46 proc.), środki czystości (42 proc.), elektronika i sprzęt AGD (37 proc.).
Więcej informacji na temat programu: www.amazon.pl/climatepledgefriendly.