Krzyżyk zamykający popup
Webinar: Jak ESG wpłynie na Twój biznes? Omówienie Fit for 55, Green Claims, CSRD i Taksonomii UE Czytaj więcej

PARP uruchomił nabór wniosków do działania „Zrównoważona turystyka” realizowanego w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). Inicjatywa skierowana jest do samorządów, które chcą tworzyć nowoczesne, zrównoważone produkty turystyczne oparte na walorach historycznych, kulturowych i przyrodniczych. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty w formie partnerstw, łączących podmioty z minimum dwóch województw Polski Wschodniej.

Celem działania „Zrównoważona turystyka” jest stworzenie ponadregionalnych produktów (szlaków) turystycznych na bazie walorów historycznych, kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych, o istotnym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego makroregionu Polski Wschodniej i lokalnych społeczności. Produkty powinny charakteryzować się najwyższym potencjałem przyciągania turystów, zgodnie z celami zdefiniowanymi w strategiach rozwoju województw Polski Wschodniej, w szczególności dotyczących rozwoju tras rowerowych, infrastruktury na potrzeby turystyki kajakowej i kamperowej.

O dofinansowanie projektów w ramach naboru mogą ubiegać się samorządy województw Polski Wschodniej, ale tylko w formie partnerstw składających się z podmiotów z co najmniej dwóch województw tego makroregionu. W tworzenie produktu turystycznego mogą być zaangażowani przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe oraz inne instytucje zaangażowane w rozwój turystyki, takie jak: zarządzający gospodarką wodną, zarządzający gospodarką leśną, przedsiębiorstwa społeczne, podmioty ekonomii społecznej.

Wnioski są przyjmowane za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego od 16 września 2024 r. do 5 listopada 2024 r.

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie mogą otrzymać projekty dotyczące stworzenia ponadregionalnych produktów (szlaków) turystycznych obejmujących m.in.:

  • modernizację lub budowę obiektów lub przestrzeni stanowiących element produktu turystycznego,
  • modernizację lub budowę infrastruktury ułatwiającej dostęp do ww. miejsc,
  • działania z zakresu digitalizacji oferty szlaku i przystosowania do działania w warunkach kryzysu (resillience),
  • przygotowanie spójnej Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego, oraz działań niezbędnych do jej wdrożenia,
  • stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego i jego utrzymania;
  • działania informacyjne, konsultacyjne, promocyjne oraz edukacyjne w zakresie wykorzystania produktu turystycznego.

Na co można przeznaczyć koszty kwalifikowalne?

  • zakup nieruchomości,
  • roboty i materiały budowalne,
  • zakup środków trwałych,
  • dostawy inne niż środki trwałe, o ile są niezbędne do osiągnięcia założonych produktów lub rezultatów projektu,
  • zakup wartości niematerialnych i prawnych, niezbędnych do przygotowania produktu turystycznego, określonego w Koncepcji produktu turystycznego (docelowo Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego),
  • usługi zewnętrzne, w tym np. przygotowanie dokumentacji, działania informacyjne i promocyjne produktu turystycznego;
  • koszty pośrednie związane z przygotowaniem i realizacją projektu.

Maksymalna intensywność dofinansowania projektu wynosi do 85 proc. kosztów kwalifikowalnych. Budżet przeznaczony na dofinansowanie to 297 milionów zł. Pomoc finansowa jest udzielana w formie dotacji bezzwrotnej.

Więcej informacji można znaleźć tutaj.

Akademia ESG_Logo zielone kwadrat
Akademia ESG to największa w Polsce baza wiedzy o ESG. Inspirujemy do wdrażania zrównoważonych praktyk, stając się miejscem pierwszego wyboru dla każdego, szukającego najlepiej przygotowanych informacji na temat ESG.
NAPISZ DO NAS